مصاحبه تشخیصی اوتیسم- اصلاح شده (ADI-R)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی مصاحبه تشخیصی اوتیسم- اصلاح شده (ADI-R)
این مقیاس توسط دکتر Ann LeCouteur و همکارانش در سال 1989 ساخته شد.
این مقیاس یک مصاحبه تشخیصی بوده و برای ارزیابی اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.
این مقیاس دارای 93 سؤال در مورد زبان، ارتباطات، رشد اجتماعی، علایق و سایر رفتارهای کودک است.
روایی و پایایی مصاحبه تشخیصی اوتیسم- اصلاح شده (ADI-R) تایید شده است.
اوتیسم چیست؟
اوتیسم یا در خود ماندگی یک اختلال عصبی رشدی است؛ سن تشخیص این اختلال در کودکی و تا قبل از 3 سالگی می باشد. مبتلایان به اوتیسم ارتباط و تعامل اجتماعی محدودی با دیگران دارند و از خود رفتار های کلیشه ای نشان می دهند. متاسفانه علی رغم تحقیقات بسیاری که در خصوص این اختلال صورت گرفته است، هنوز دلیل ابتلا به این اختلال مشخص نشده است و این اختلال درمان پذیر نمی باشد.
تشخیص به هنگام این اختلال اهمیت بسیاری دارد؛ زمانی که این اختلال به موقع تشخیص داده شود، کودک مبتلا مهارت های زندگی و حرکت در دنیای به اصطلاح عصبی را یاد می گیرد و می تواند مهارت های ارتباطی و اجتماعی خود را تا حد بسیاری بهبود ببخشد.
تشخیص به موقع اوتیسم از بروز دیگر اختلالاتی همچون افسردگی و اضطراب در آینده جلوگیری می کند.
این مقیاس که تحت عنوان (ADI-R) هم شناخته می شود، یک مقیاس معتبر برای ارزیابی و تشخیص اوتیسم می باشد. زمانی که متخصصین سلامت روان بتوانند تشخیص درست داشته باشند، می توانند یک طرح درمانی درست اتخاذ کنند و رفتار کودک یا نوجوان مبتلا را به درستی تحلیل و ارزیابی کنند.
اگرچه ابتلا به اوتیسم در کودکی و حدود سن 2 سالگی رایج تر از دیگر سنین است اما تشخیص آن در دوره بزرگسالی نیز رایج است و این مقیاس به عنوان یک مصاحبه تشخیصی کارآمدی بسیاری در شناسایی نشانه های این اختلال دارد.
مشکلات کودکان در این دوره اغلب توسط والدین به پزشک متخصص کودک گزارش می شود؛ وجود برخی نشانه ها در خصوص ادای کلمات، عدم برقراری ارتباط چشمی، ناتوانی در بازی کردن با همسالان یا بیان جملات کوتاه می تواند نشانه ای از کند بودن روند رشد باشد و این نشانه ها حتما باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.
استفاده از این مقیاس باید توسط یک روان شناس متخصص در یک محیط ساختار یافته انجام شود. عموما پاسخ دادن به سوالات این پرسشنامه یک تا دو ساعت زمان می برد و کودک در این زمان نباید مجبور به انجام کاری شود یا در یک محیط ناآشنا قرار بگیرد.
در فرآیند مصاحبه حتما باید والدین و مراقبان کودک در محیط حضور داشته باشند؛ زیرا آن ها با روند رشد و رفتار کودک آشنایی بیشتری دارند.
سوالات این پرسشنامه مواردی همچون مهارت های ارتباطی و زبانی، تعاملات اجتماعی، رفتارهای تکراری و وسواسی را در بر می گیرد. مصاحبه کننده در مراحل اول با سوالاتی در مورد رشد اولیه کودک شروع کرده و در مراحل بعدی رشد فعلی کلامی، اجتماعی، رفتاری و عاطفی کودک را ارزیابی می کند.
تشخیص به موقع اوتیسم چه مزایایی دارد؟
از بروز اختلالات روان شناختی همچون افسردگی و غیره در بزرگسالی جلوگیری می کند.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی و تشخیص اوتیسم هدف ساخت این پرسشنامه است.
اختلال اوتیسم چگونه اختلالی است؟
اوتیسم یا در خودماندگی یک اختلال عصبی رشدی است؛ سن تشخیص این اختلال در کودکی و تا قبل از 3 سالگی می باشد. مبتلایان به اوتیسم ارتباط و تعامل اجتماعی محدودی با دیگران دارند و از خود رفتار های کلیشه ای نشان می دهند. متاسفانه علی رغم تحقیقات بسیاری که در خصوص این اختلال صورت گرفته است، هنوز دلیل ابتلا به این اختلال مشخص نشده است و این اختلال درمان پذیر نمی باشد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت