نمرات شما در یک نگاه
نمره کلی کودک شما در این تست، مطابق با هنجار همسالان، 98 درصد می باشد و نشان دهنده وجود اضطراب و نگرانی های شدید در کودک شماست که نیاز به توجه بالینی دارد. کودک معمولاً در مواجهه با این گونه ترس ها و نگرانی ها دچار علایمی مثل تپش قلب، عرق کردن، سرد شدن دست ها و پاها، استفراغ، گیجی، دید کدر، میخکوب شدن، لرزش لب بیقراری و مواردی مانند اینها می شود که نشان دهنده وجود اضطراب شدید در او است.
با توجه به اینکه کودکان و محیط آنها مرتباً در حال تغییرند، تعریف و ارزیابی ترس ها و اضطراب های غیرنرمال در این دوره دشوار است، برای مثال ترس هایی که در یک دوره سنی خاص طبیعی هستند، ممکن است در دوره سنی دیگری به عنوان اختلال های اضطرابی طبقه بندی شوند. همچنین اغلب ترس ها و اضطراب هایی که کودکان تجربه می کنند، برای آنها کارکرد حفاظتی دارد، مثلاً نوزادان یا کودکان خردسال ممکن است از غریبه ها بترسند که این ترس برای آنها جنبه محافظت کننده دارد و در بیشتر موارد بعد از چند سال کمرنگ می شود. اما چنانچه بعد از یک سن معین همچنان وجود داشته باشد و در رشد کودک خلل وارد کند، لازم است به آن توجه ویژه ای شود.
با این وجود، از آنجایی که این یک نمره کلی است، لازم است برای اطلاع از وضعیت دقیق کودک خود، تفسیر نمرات هر زیرمقیاس را مطالعه نموده و راهکارهای ارائه شده در آنها را به کار ببندید.
اضطراب فراگیر
نمره کودک در این مقیاس، مطابق با هنجار همسالان، 98 درصد می باشد که نشان دهنده ابتلای جدی و نسبتاً شدید به اختلال اضطراب فراگیر است.
کودک شما اغلب مواقع اضطراب و نگرانی زیاد و غیر قابل کنترلی را در مورد رویدادها و فعالیت های مختلف تجربه می کند. با اینکه به نظر می رسد اضطراب او علت واضح و مشخصی ندارد ولی در برقراری آرامش ناتوان است. گاهی نیز اضطراب و نگرانی اش به شکل علائم جسمانی مانند تنش عضلانی، سردرد و حالت تهوع بروز پیدا می کند.
همچنین علائمی مثل بیقراری، احساس هیجان زدگی یا عصبی بودن، حالت خستگی بیش از حد، دشواری در تمرکز یا خالی شدن ذهن، تندخویی و یا مشکلات خواب را بروز می دهد که اغلب آنها ناشی از اضطراب او است.
کودک شما بیش از دیگر همسالان نسبت به عوامل خطر در محیط پیرامونش هشیار است و هر اتفاق اضطراب زا در کتاب، فیلم و تلویزیون را بلافاصله به خودش نسبت می دهد. برای مثال، اگر گزارش یا خبری در مورد تصادف اتومبیل در تلویزیون ببیند، دلمشغولی ذهنی زیادی با این مسئله پیدا خواهد کرد و بیقرار و نگران این می شود که نکند خودش یا شما تصادف کنید.
او همیشه بدترین پیامد ممکن را انتظار می کشد و به نظر می رسد نمی تواند تشخیص دهد که احتمال وقوع رویدادهایی که او را نگران می کنند، بسیار کم است. او اغلب احساس می کند که توانایی این را ندارد که از پس موقعیت های مختلف برآید؛ در نتیجه درباره آنها بسیار نگران است.
او حتی در مورد رویدادهای کوچک روزمره نیز نگرانی های جدی دارد مثلاً این که چه بپوشد یا چه برنامه ای را تماشا کند.
احتمالاً بسیار پیش آمده که احساس کنید کودکتان اعتماد به نفس پایینی دارد، به گونه ای که نسبت به توانایی های خودش شک دارد و همیشه نگران برآورده کردن انتظارات دیگران است. او غالباً استانداردهای سطح بالایی برای خودش در نظر می گیرد و در صورتی که به آن دست پیدا نکند ناامید شده و به شدت از خودش انتقاد می کند. او همچنین در شرایطی که نمی تواند از همه چیز مطمئن باشد بسیار عصبی و مضطرب می شود.
از آنجایی که ترس های گسترده اثرات منفی زیادی بر جنبه های مختلف زندگی کودک می گذارد و با توجه به نمره کودک شما در این مقیاس، توصیه می کنیم برای بهبود شرایط او با یک روانشناس کودک مشورت نمایید.
راهکار ها و پیشنهادات
از آنجایی که نمره کودک شما در این بخش نشان دهنده ابتلای جدی او به اضطراب فراگیر است، می توانید علاوه بر مراجعه به روان درمانگر کودک، از راهکارهای زیر برای کنترل اضطراب و نگرانی های او استفاده کنید.
- چنانچه فرد مضطربی هستید، ابتدا لازم است برای درمان اضطراب خود اقدام کنید؛ زیرا خواه ناخواه اضطراب ها و نگرانی هایتان را به فرزندتان منتقل خواهید کرد.
- به پیام های والدینی که به فرزند خود منتقل می کنید توجه نموده و از انتقال پیام های اضطراب زا به او خودداری کنید.
- در شرایطی که فرزندتان نگرانی هایی را تجربه میکند، به جای انکار یا کوچک شمردن آنها، کمکش کنید آنها را بشناسد و درک کند. در ضمن به او اطمینان دهید که می تواند از عهده اضطرابش بربیاید.
- سعی کنید فکرهای غلطی که منشا این نگرانیها هستند را پیدا کرده و آنها را اصلاح کنید.
- به جای او با ترس ها و اضطراب هایش روبرو نشوید. اجازه دهید کشمکش های اضطراب زا را تجربه کند و راهی برای مقابله با آنها پیدا کند. شما بایستی فقط نقش راهنما را برای او بازی کنید.
- در صورتی که احساس میکنید نگرانی کودک مرتبط با سن او نیست بهتر است در مورد علل و ریشه ترس او جستجو کنید تا اگر مسئله ای در محیط اطراف باعث نگرانی او شده است، برطرف گردد.
- اگر کودک میتواند در مورد حالات و هیجانات خود توضیح دهد؛ به او کمک کنید تا درباره نگرانی هایش با شما صحبت کند. درباره مواردی که کودک مطرح میکند با او همدلی کنید و فارغ از این که به نظر شما این ترس ها منطقی هستند یا خیر، نگرانی او را بپذیرید.
- استفاده از مواد قندی و خوراکی های حاوی کافئین مانند شکلات، نوشابه، شکر، چای و قهوه را برای فرزندتان محدود کنید. این مواد باعث افزایش اضطراب و بیقراری در او می شوند.
- شرایط را برای ارتباط اجتماعی بیشتر کودک با همسالانش فراهم کنید.
- برای آنکه کودک را برانگیزید با ترس هایش روبرو شود، به او چند راه پیشنهاد کنید به صورتی که هر راهی که به شجاعت بیشتری نیاز دارد، پیامد بهتری داشته باشد. جر و بحث را کنار بگذارید، سعی نکنید کودک را قانع کنید و در ضمن نکوشید که عامل دقیق اضطراب کودک را بیابید. بیشتر کودکان نمی توانند بگویند چرا مضطرب هستند و بیشتر آنها را به هیچ وجه نمی توان متقاعد کرد؛ معمولاً تحسین، مثبتترین پیامد است.
- دقت داشته باشید که وظیفه شما این نیست فرزندتان را شبیه خودتان کنید، بلکه باید کاری کاری کنید که به نفع کودکتان باشد.
- ثبات، کودکان مضطرب را بسیار دلگرم میکند. بنابراین لازم است شما و همسرتان به عنوان پدر و مادر بر سر دستورات، انتظارات و پیام هایی که به کودکتان می دهید توافق کنید و از صدور پیام های متناقض به او خودداری نمایید.
- مقتدرانه برخورد کنید ولی تا میتوانید از خشمگین شدن خودداری کنید. طبیعی است که تا حدودی احساس ناخرسندی کنید، اما طغیان شدید خشم، اضطراب کودک را تشدید میکند و سخنان تحقیرآمیز، عزت نفس او را کاهش میدهد.
- نباید بیش از حد از کودک حمایت کنید. کودکان حساس هم مانند سایر افراد، از اشتباهات خود میآموزند و در نتیجه، باید به آنها امکان اشتباه کردن داد.
- کودکتان را مطلع کنید که بسیاری دیگر هم با مشکل اضطراب روبرو هستند. اضطراب برای کودکان پدیده ای نامرئی است؛ در نتیجه بسیاری از کودکان مضطرب، تا زمانی که با شخص دیگری آشنا نشده اند که اعتراف کند مضطرب است، گمان می کنند با سایرین خیلی تفاوت دارند.
معرفی کتاب
- نام کتاب: مطمئنم که نگران نخواهم شد
- نویسنده: تیموتی سیسه موره
- مترجم: حمیده ابوترابی زارچی، مجتبی دلیر
معرفی فیلم
- نام فیلم: زوتوپیا (Zootopia)
- کارگردان: بایرون هوارد، ریچ مور
- تهیه کننده: کلارک اسپنسر
اضطراب اجتماعی
نمره کودک شما در این بخش 98 می باشد و نشان دهنده این است که او ترس های شدیدی را هنگام حضور در جمع تجربه می کند. احتمالاً هنگام حضور در جمع یا در مکان هایی که احساس زیر نظر گرفته شدن دارد، نگران است که مبادا کاری انجام دهد که توسط دیگران مسخره شده و یا خجالت زده شود.
به همین دلیل در اغلب مواقع برای فرار از این نگرانی ها سعی می کند در جمع حضور پیدا نکند، در مهمانی ها شرکت نکند یا حتی برای مهد کودک رفتن و یا کلاس های فوق برنامه بهانه هایی داشته باشد. او به طور کلی از حضور در جمع ها یا موقعیت های اجتماعی اجتناب می کند و یا در صورت حضور، واکنش های هیجانی شدید مانند گریه کردن، نق زدن و یا بیقراری نشان می دهد. همچنین ممکن است در مواجهه با این گونه شرایط دچار برخی از علائم جسمی و بدنی مانند تپش قلب، عرق کردن و یا دل درد بشود.
از آنجایی که کودک شما از جمع گریزان است و تمایلی به آشنا شدن و تعامل با کودکان یا افراد جدید ندارد، ممکن است مشکلاتی در مهدکودک/ مدرسه و یا جمع همسالان داشته باشد. البته او نیز مانند بقیه دوست دارد مورد علاقه دیگران باشد ولی نگرانی بیش از اندازه او درباره اینکه کار مسخره یا احمقانه ای انجام دهد، مانع از شکل گیری هرگونه رفتاری می شود که دوست دارد با دیگران داشته باشد.
احتمالاً تاکنون بارها سعی کرده اید فرزند خود را به موقعیت های اجتماعی تشویق یا وادار کنید، ولی او در مقابل گریه می کند، قشقرق راه می اندازد یا حتی بیشتر عقب نشینی می کند. چنانچه این مسئله شدت یابد، کودک ممکن است از تماس با هر فردی خارج از نظام خانواده خود اجتناب ورزد و حضور در مهد کودک و مشارکت در فعالیت های تفریحی برایش بسیار دشوار شود.
با توجه به اینکه کودکان مبتلا به اضطراب اجتماعی، از برخوردها و تعاملات جمعی پرهیز می کنند؛ عدم درمان آن باعث می شود که کودک نتواند مهارت های اجتماعی لازم برای دوره رشدی اش را کسب کند. بنابراین توصیه می کنیم از یک روان درمانگر کودک کمک بگیرید.
راهکار ها و پیشنهادات
از آنجایی که نمره کودک شما در این بخش نشان دهنده ابتلای جدی و نسبتاً شدید او به اضطراب اجتماعی است، توصیه می کنیم علاوه بر مراجعه به روان درمانگر کودک، با استفاده از راهکارهای زیر، مهارت های اجتماعی او را تقویت نمایید.
- مهمترین منبع آموزش کودک و نهادینه شدن رفتارهای اجتماعی، الگوگیری است. بنابراین در قدم اول بکوشید که خودتان الگوی مناسبی برای او باشید و همچنین الگوهای رفتاری مناسبی را در محیط پیرامونی کودک وارد کنید.
- به جای تمرکز و یا سرزنش رفتارهای اجتماعی منفی کودک، رفتارهای اجتماعی مثبت او (مانند سلام کردن، به اشتراک گذاشتن وسایل و ...) را تحسین و تقویت کنید.
- جملات یا روش هایی را که کودک با استفاده از آنها می تواند آغازگر مکالمه با همسالان و ایجاد ارتباط دوستی با آنها باشد، به او آموزش دهید.
- به او یاد دهید که چه رفتارها و یا گفتارهایی باعث رنجش دیگران می شود و چه رفتارهایی بین افراد ایجاد مودت و محبت می کند.
- ادب و احترام یکی از موارد مهمی است که به تایید اجتماعی افراد کمک قابل توجهی می کند؛ بنابراین آن را با استفاده از تکنیک های شکل دهی رفتار به فرزندتان بیاموزید.
- اغلب ارتباطات اجتماعی بر پایه گفت و شنود شکل می گیرد، بنابراین بایستی علاوه بر مهارت های کلامی به کودک یاد دهید که چگونه یک شنونده فعال باشد.
- بهتر است از همین سنین پیش از دبستان، قوانین و آداب اجتماعی را به کودک آموزش دهید. زیرا پیروی از قوانین اجتماعی برای سازگاری و تایید اجتماعی کودک لازم است.
- به کودک یاد بدهید که بازی با همسالان نیاز به همکاری و تعامل دو طرفه دارد. بنابراین با رعایت نوبت و سهیم شدن وسایل می تواند از فرایند بازی لذت ببرد.
- کودک باید بداند که در هر بازی احتمال برد و باخت وجود دارد. در نتیجه بایستی رفتارهای متناسب با هر وضعیت را بیاموزد.
- آموزش هایی که به کودک می دهید نباید صرفاً مبتنی بر کلام باشد. بایستی تک تک رفتارهایی که به او یاد می دهید را با او بازی کنید. بازی نقش های مختلف برای کودک همچون تمرینی است که او را برای مواجهه با دنیای خارج از خانه آماده می کند.
- از سرزنش کردن کودک بابت رفتارهای اجتماعی اشتباهش جداً خودداری کنید. این کار باعث می شود که نسبت به توانایی هایش نامطمئن شود و در نتیجه برای دفعات آینده جرئت کمتری برای ابراز خودش داشته باشد. در مقابل به کودک بیاموزید که اشتباه کردن، جزئی از فرایند یادگیری است و آنچه مهم است نهراسیدن و پیش رفتن است.
- ترس های کودک را درباره موقعیت های اجتماعی بپذیرید و اجازه دهید در فضایی امن و به دور از قضلوت درباره آنها با شما صحبت کند.
- از اینکه او را در مقابل دیگران فردی ترسو یا خجالتی معرفی کنید جداً بپرهیزید.
- با کمک خود کودک، افکار منفی که درباره محیط های اجتماعی دارد را شناسایی کنید و به او کمک کنید که شواهدی برای این افکار و غیر واقعی بودن آنها پیدا کند.
- با ایجاد فضای حمایتی مناسب به او کمک کنید قدم های کوچکی برای غلبه بر ترسش بردارد. موفقیت ها و پیشرفت او را در این فرایند، هر چند کوچک، مورد تشویق و توجه زیادی قرار دهید. لازم است که او کارآمدی خودش را در زمینه های اجتماعی باور کند.
معرفی کتاب
- نام کتاب: سلام آدم های دنیای من
- نویسنده: مجموعه کتب مهارت های اجتماعی کودکان
- مترجم: نشر مهرسا
معرفی فیلم
- نام فیلم: فروزن (Frozen)
- کارگردان: کریس باک، جنیفر لی
- تهیه کننده: پیتر دل وکو
وسواس فکری عملی
کودک شما در این بخش، مطابق با هنجار همسالان، نمره 100 درصد را کسب کرده است که نشان دهنده احتمال ابتلای جدی و نسبتاً شدید او به وسواس فکری- عملی است.
کودک شما نگرانی ها و ترس های زیادی را تجربه می کند که منجر به اشتغال ذهنی او با افکار مزاحم و تکرار شونده می شود. مثلاً ممکن است بترسد که به بیماری خطرناکی مبتلا شود یا دزدها به خانه تان حمله کنند. این افکار مزاحم زمان زیادی همراه کودک است و باعث ایجاد آشفتگی و اضطراب در او می شود. بنابراین ممکن است کودک دست به رفتارهای هدفمند، تکراری و عمدی بزند و یا اعمال ذهنی تکراری مثل تکرار کلمات یا اعداد در ذهنش انجام دهد تا این نگرانی ها را کاهش دهد.
گاهی نیز ممکن است رفتارهای خرافی از او سر بزند تا باعث کاهش نگرانی او گردد، مثلاً فکر کند اگر به هنگام راه رفتن بین خطوط موزاییک ها حرکت کند می تواند جلوی بیماری یا تصادف را بگیرد.
این اشتغالات و وسواس های فکری ممکن است به صورت تقارن، دقت یا ترتیب خود را نشان دهند و یا با وسواس های عملی مثل مرتب کردن و رفتارهای چک کردن همراه شوند. ویژگی وسواس های عملی این است که کودک برای انجام آنها احساس اجبار می کند و در اغلب موارد سعی می کند انجام آنها را از دید دیگران پنهان کند. زمانی هم که متوجه رفتارش می شوید و علت را از او می پرسید در جواب ممکن است کار خود را ابلهانه یا احمقانه توصیف کند و یا بگوید خودش هم نمی داند چرا این کار را انجام می دهد.
به نظر می رسد فرزندتان در برخی مواقع سعی می کند شما یا دیگر اعضای خانواده را نیز در رفتارهای وسواسی و تکراری خود همراه کند؛ مثلاً ممکن است از شما بخواهد لباس ها یا وسایلش را دو سه بار در روز بشویید یا به دلیل ترس از بیماری یا آلودگی، اجازه خوردن برخی غذاهای خاص را به شما ندهد یا حتی اصرار داشته باشد که جملات خاصی را تکرار کنید یا به سوال هایش یه شیوه ای معین پاسخ دهید.
به دلیل اینکه ذهن او توجه زیادی به جزئیات بی اهمیت دارد، در اغلب مواقع از کلیات پدیده ها و مفاهیم غافل می ماند. به دلیل وجود چنین دغدغه های ذهنی مفرطی، فعالیت های عادی کودک تحت تاثیر قرار می گیرد. مثلاً ممکن است بهداشت فردی، روابط با خانواده و همسالان و کارکرد تحصیلی او مختل شود.
تمیز کردن یا شستن های تکراری می تواند به بروز مشکلات بهداشتی منجر شود مثل اگزمای دست ها و ساعدها بر اثر استفاده زیاد از مواد پاک کننده یا آسیب دیدگی لثه ها در اثر مسواک زدن طولانی؛ آداب لباس پوشیدن یا شستن اغلب موجب تاخیر در مدرسه می شود؛ شمارش مکرر، رفتارهای چک کردن و افکار مزاحم می تواند توجه و تمرکز حواس کودک را در مدرسه کاهش دهد و باعث افت تحصیلی و مشکلات یادگیری برای او بشود.
تکالیف مدرسه ممکن است به یک کار طاقت فرسای روزانه تبدیل شود و کودک ساعت ها وقت خود را به بازبینی و اصلاح مکرر کارها صرف کند. کودک ممکن است به خاطر نگرانی درباره آلودگی از انجام فعالیت های اجتماعی با همسالان یا حضور در مکان های عمومی مثل مهدکودک، مدرسه یا سینما خودداری کند.
در واقع کودک مبتلا به وسواس هر روز ساعت ها وقت خود را صرف افکار جانکاه و گاهی مسخره و اضطراب آور و رفتارهای تکراری می کند و به همین دلیل توجه او به هر چیز دیگری کاهش می یابد.
با توجه به تاثیرات بسیار منفی وسواس بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان، توصیه می کنیم برای بهبود وضعیت فرزند خود با یک روانشناس کودک مشورت کنید و در صورت صلاحدید وی از کمک یک روانپزشک متخصص در این حوزه نیز بهره بگیرید.
راهکار ها و پیشنهادات
از آنجایی که نمره کودک شما در این بخش نشان دهنده احتمال ابتلای جدی و شدید او به اختلال وسواس فکری- عملی است، توصیه می کنیم علاوه بر مراجعه به روان درمانگر کودک، با استفاده از راهکارهای زیر، وضعیت او را بهبود ببخشید.
- وضعیت خودتان را رصد کنید. چنانچه درگیر افکار و یا اعمال وسواسی خاصی هستید، حتماً برای درمان آنها اقدام کنید.
- بدانید که رفتارهای تکراری کودک ناشی از لجبازی یا مقابله با شما نیست، بلکه جنبه وسواس گونه دارد.
- هنگام جواب دادن به سوالات کودک دقت کنید. برخی از پاسخ های شما می تواند قواعد و الگوهای غلطی را در ذهن فرزندتان ایجاد کند که تبدیل به افکار وسواسی شود.
- چنانچه در اطرافیان نزدیک خود، فرد مبتلا به وسواس دارید، در مورد علت انجام این رفتارها و غلط بودن آنها، به فرزندتان توضیح دهید.
- بهتر است برای ایجاد انگیزه در کودک بر رفتار وسواسی او نامی بگذارید که برای کودک قابل قبول باشد. هدف این است که کودک، درمانگر و خانواده با هم علیه رفتار وسواسی، بسیج شوند نه علیه خود کودک.
- در زمانی که احساس کردید فرزندتان درگیر افکار مزاحم و تکراری شده است، او را سرزنش نکنید. سرزنش می تواند باعث تشدید اضطراب و در نتیجه افزایش رفتارهای وسواسی شود. بهتر است نگرانی های او را با دقت بشنوید و در رابطه با آنها به او اطمینان خاطر بدهید.
- به کودکتان آموزش دهید که هنگام هجوم افکار وسواسی، با استفاده از گفتگوهای ذهنی مثبت و کارآمد، با این گونه افکار مقابله کند.
- ارتباط فیزیکی، کلامی و عاطفی مناسبی با فرزندتان برقرار کنید. ارتباط مثبت والدین و فرزندان یکی از بهترین عوامل پیشگیرانه در ابتلای آنها به انواع اختلال های روانی است.
- هر زمان که احساس کردید ذهنش با افکار تکراری و مزاحم مشغول است، حواس او را پرت کرده و یک فعالیت مفرح و لذت بخش با او را ترتیب دهید.
- افکار وسواس گونه او را شناسایی کنید و در قصه یا بازی، نقش فردی که درگیر این گونه افکار است را ایفا کنید؛ سپس سعی کنید با کمک خود کودک این افکار را به چالش بکشید.
- مهمترین تغییری که باید در تفکر کودک پدید آورید این است که او متوجه شود افکار وحشتناک که در ذهن می گذرند الزاماً به واقعیت تبدیل نمی شوند. به او توضیح دهید که معمولاً فکرهای وحشتناک عجیب و غریبی در سر اغلب مردم میگذرد اما این دلیل نمیشود که همه این فکرها عملی شود.
- از آنجا که فکرهای وسواسی را نمیتوان دید بهتر است با فرزندتان قرار بگذارید که هروقت گرفتار وسواس فکری شد علامتی بدهد. می توانید با همکاری خود کودک کارت هایی به این منظور درست کنید. فرایند اعلام افکار وسواسی، توالی این افکار را بهم می زند.
- در آخر لازم است به این نکته توجه داشته باشید که درمان وسواس نیاز به صرف وقت و انرژی زیادی دارد، بنابراین صبور باشید و فرزندتان را هم تشویق به صبوری در این کار بکنید.
- پیشرفت های فرزندتان را در فرایند درمان به دقت رصد کنید؛ کوچکترین پیشرفت هایش هم بایستی مورد توجه و تشویق قرار بگیرد تا بتواند قدم به قدم جلو رفته و بر وسواس هایش غلبه کند.
معرفی کتاب
- نام کتاب: درمان خانواده محور کودک وسواسی (کتاب کار)
- نویسنده: جنیفر فریمن، آبه مارس گارسیا
- مترجم: مجتبی دلیر
معرفی فیلم
- نام فیلم: وینی پو (Winnie the Pooh)
- کارگردان: استفان اندرسون، دون هال
- تهیه کننده: پیتر دل وکو، کلارک اسپنسر
ترس از آسیب جسمانی
با توجه به اینکه نمره کودک شما در این بخش 98 شده است، می توان گفت که احتمال ابتای او به یک یا چند نوع فوبیای خاص جدی و نسبتاً شدید است.
گاهی کودکان ترس هایی را تجربه میکنند که دلیلی نامعلوم دارند و کودک هیچ تجربه بدی در آن مورد نداشته است. ترس ممکن است به طور ناگهانی و با شدت به وجود آید و با همان سرعت هم ناپدید شود. ترسیدن از برخی موارد در سنین کودکی متداول است و یکی از ویژگی های اصلی مراحل رشدی کودک به شمار میرود.
با این وجود گستره و شدت ترس کودک شما بسیار زیاد است. او نسبت به اشیاء، حیوانات و یا موقعیت هایی که در واقع خطر و تهدیدی به همراه ندارند یا خطرشان ناچیز است، ترس و دلهره فراوان و آشفتگی طاقت فرسایی را تجربه می کند و در نتیجه سعی می کند به هر قیمتی شده از آن موقعیت اجتناب کند.
او افکار منفی زیادی در رابطه با ایمنی فردی اش تجربه می کند و در ذهنش بیشتر پدیده ها تهدیدی برای سلامتی و ایمنی اش به شمار می آیند. مثلاً ممکن است از سگ به شدت بترسد و فکر کند «اگر سگ بزرگی سر راهم دوان دوان سبز شود و به من حمله کند و صورتم را گاز بگیرد چه کار کنم».
ترس های او می تواند در جنبه های مختلف زندگی اش اختلال ایجاد کند. زیرا می ترسد در راه مدرسه، هنگام بازی با دوستان و یا دیگر موقعیت ها با محرک ترس آور روبرو شود. این پیش بینی ها باعث میشود که کودک نتواند زندگی روزمره و طبیعی خود را دنبال کند، همیشه گوش به زنگ حضور شیء ترسناک یا موقعیت اضطراب زا باشد و دائما درگیری فکری در مورد پیش بینی هایش هنگام مواجهه با آنها داشته باشد.
او به طور دائم در مورد محرک اضطراب آور به دنبال هشدار است و به هرقیمتی از ارتباط با آن موقعیت یا شیء اجتناب میکند. اگر شما دلایل و شواهدی مبنی بر غیرمنطقی بودن ترس کودکتان از محرک یا موقعیت خاصی به او ارائه کنید، باز هم ترس و عقیده کودک در مورد اضطراب آور بودن آن پابرجاست. برخلاف بزرگسالان، اغلب کودکان تشخیص نمیدهند که ترس آنها شدید و بیدلیل است. همچنین ممکن است در صورت نبود محرک اضطرابزا نگرانی هایی در مورد آن داشته باشد و در این حالت نیز اضطراب را تجربه کند.
با توجه به اینکه به نظر می رسد کودک شما نمی تواند گهگاه با شرایط اضطراب آور مواجه شود و ترس هایش به طور جدی رویدادهای مهم زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده است، باید گفت که فوبی او به یک مشکل جدی تبدیل شده و در نتیجه برای حل آن باید اقدام کرد.
از آنجایی که ترس های گسترده اثرات منفی زیادی بر جنبه های مختلف زندگی کودک می گذارد و با توجه به نمره کودک شما در این مقیاس، توصیه می کنیم برای بهبود شرایط او با یک روانشناس کودک مشورت نمایید.
راهکار ها و پیشنهادات
از آنجایی که نمره کودک شما در این بخش نشان دهنده احتمال ابتلای جدی و نسبتاً شدید او به فوبیا است، توصیه می کنیم علاوه بر مراجعه به روان درمانگر کودک، با استفاده از راهکارهای زیر، وضعیت او را بهبود ببخشید.
- برخی از ترس های کودکان به دلیل دوره رشدی خاصی است که در آن قرار دارند، مثلاً در سنین پایینتر ترس از تاریکی یا صدای بلند اغلب وجود دارد. در مواجهه با ترس های طبیعی کودک بهتر است فضای امنی برای او فراهم کنید تا احساس امنیت در او پرورش پیدا کند.
- ترس های کودک را همان گونه که هستند بپذیرید، نه آنها را دست کم بگیرید و نه آنها را بیش از حد بزرگ جلوه دهید. از گفتن جملاتی مانند اینکه «گربه که ترس نداره»، «ببین من نمی ترسم» و جملاتی از این دست، بپرهیزید.
- هرگز کودک را بابت ترس هایش سرزنش نکنید، بلکه به او اطمینان دهید که اغلب افراد در دوره هایی از زندگی شان دچار ترس شده اند و بلاخره بر آن غلبه کرده اند.
- تفاوت واقعیت و آنچه که صرفاً یک تصویر یا تخیل ذهنی است را به کودکتان بیاموزید.
- در قصه و بازی، حیوانات و شخصیت هایی را خلق کنید که بر ترس هایشان غلبه می کنند. از این طریق در واقع راه های غلبه بر ترس را به کودک آموزش می دهید.
- به جای زیر سوال بردن ترس کودک، غیر منطقی بودن ترس او را به گونه ای عملی به او نشان دهید، مثلاً اگر از گربه می ترسد بهتر است خودتان با نزدیک شدن به گربه و نوازش آن نشان دهید که خطری او را تهدید نمی کند و شما مراقب او هستید.
- به هیچ عنوان کودک را بابت ترس هایش سرزنش نکنید، زیرا اعتماد به نفس او را ضعیف می کند و خود همین مسئله توانایی کودک را برای مواجهه و مقابله با ترس هایش کاهش می دهد.
- با زور و فشار کودک را مجبور به مواجهه با ترس هایش نکنید؛ بلکه با ایجاد شرایطی آرام و خوشاید، او را پله پله به غلبه بر ترس هایش نزدیک کنید.
تمرین:
یکی از راه های اصلی رفتار درمانی برای درمان اختلالات اضطرابی، مواجه کردن کودک با آنچه برای او تهدید آمیز به حساب میآید، میباشد. این شیوه، مقابله با ترس را به جای فرار و اجتناب به کودک می آموزد.
«مواجه سازی» معمولا به روش تدریجی انجام میشود، به این صورت که با کمک فرزندتان فهرستی از موقعیت های ترس آور را به ترتیب بر اساس کمترین تا بیشترین میزان ترسی که ایجاد می کند، تنظیم کنید.
این لیست مانند نردبانی است که کودک باید پله پله از آن بالا برود. یعنی با هر موقعیت مواجه شود، به نحوی که ترسش از آن موقعیت کاهش پیدا کند. به همین ترتیب او را با موقعیتهای بعدی به تدریج مواجه کنید. این سلسله مراتب را تا آخرین پله، ادامه دهید. البته توصیه ما این است که این تکنیک زیر نظر یک روانشناس انجام شود.
معرفی کتاب
- نام کتاب: کمک به کودک مضطرب
- نویسنده: راپی، ویگنال، اسپنس، کابم، لینهام
- مترجم: سمیرا رستمی
معرفی فیلم
- نام فیلم: کارخانه هیولاها (Monster Inc.)
- کارگردان: پت داکتر
- تهیه کننده: دارلا اندرسون
اضطراب جدایی
نماضطراب ناشی از جدایی برای بقای کودک خردسال مهم است و در سنین معینی واکنش طبیعی محسوب می شود از حدود ۷ ماهگی تا سال های پیش دبستانی تقریباً تمام کودکان وقتی از والدین خود یا افراد دیگری که به آنها نزدیک هستند جدا می شوند دچار اضطراب شده و یا حتی جنجال به پا می کنند. با این حال در بعضی از کودکان این مسئله شدت خیلی بیشتری پیدا می کند.
با توجه به اینکه کودک شما در این بخش نمره 98 را کسب کرده است، به نظر می رسد که دچار اختلال اضطراب جدایی جدی است. او به هنگام جدایی از شما یا دور شدن از منزل ترس های شدیدی را تجربه میکند. او دائماً به شما وابسته است و حتی در خانه هم ترجیح می دهد از شما جدا نشود.
کودک شما اضطراب زیادی در مورد جدا شدن از شما یا دور شدن از خانه دارد به گونه ای که اغلب درگیر کابوس ها و افکاری با محتوای آدم ربایی، بیماری، تصادف، گم شدن یا مرگ والدین است. به همین دلیل هنگام دور شدن از شما به شدت بی تابی کرده و ممکن است دچار علائم جسمانی مثل تپش قلب، تعریق، حملات وحشت زدگی، افت فشار، استفراغ و غش شود و یا رفتارهای قشقرقی راه بیندازد.
تمرکز و توجه کودک شما به ویژه در مهد کودک یا مدرسه بسیار پایین است چرا که ذهنش دائماً با نگرانی هایی در مورد آسیب یا مرگ عزیزان مشغول است.
او ممکن است برای جدا نشدن از شما جار و جنجال راه بیندازد، گریه کند، جیغ بزند و به شدت اوقات تلخی کند یا حتی خودش را بزند. عدم تمایل او به جدا شدن از شما ممکن است باعث شود فعالیت های خارج از خانه، مهارت های اجتماعی و توانایی اش برای برقراری دوستی با همسالان محدود شده و به اندازه کافی پرورش پیدا نکند. همچنین می تواند باعث گوشهگیری، افسردگی و دلزدگی او گردد.
با توجه به این که به نظر می رسد کودک شما مبتلا به اختلال اضطراب جدایی است، توصیه می کنیم از کمک یک روان درمانگر متخصص در حوزه کودک بهره بگیرید.
راهکار ها و پیشنهادات
از آنجایی که نمره کودک شما در این بخش نشان دهنده ابتلای او به اضطراب جدایی جدی و نسبتاً شدید است، توصیه می کنیم علاوه بر مراجعه به روان درمانگر کودک، با استفاده از راهکارهای زیر، برای بهبود وضعیت او اقدام کنید.
- چنانچه مجبور به ترک کودکتان هستید، حتی الامکان سعی کنید در ابتدا او را نزد افراد آشنا مانند مادربزرگ، خاله، عمه و ... بگذارید. بعد از مدتی که به این شیوه عادت کرد می توانید از کمک افراد غریبه تر نیز بهره بگیرید.
- اگر مجبور هستید فرزندتان را به افراد غریبه مانند پرستار کودک یا مربی مهد بسپارید، طوری تنظیم کنید که قبل از آن، مدتی را همراه با شما در کنار آن فرد طی کند و در فضایی امن و به دور از اضطراب با او آشنا شود.
- کودک را برای مدت طولانی ترک نکنید. پیش از اینکه مجبور به ترک چند ساعته کودک بشوید ابتدا در بازه های زمانی 15 تا 20 دقیقه ای از او جدا شوید سپس مرحله به مرحله این زمان را افزایش دهید. این کار به او احساس اطمینان از اینکه شما بر می گردید، می دهد.
- بدون اطلاع کودک او را ترک نکنید. این کار باعث ایجاد احساس ناامنی و دلسردی نسبت به حضور همیشگی و در دسترس شما برای کودک می شود. با این وجود در برابر واکنش های او مقاومت کنید و برنامه خود را اجرا نمایید. زیرا کودک کم کم یاد می گیرد به این مسئله عادت کند و به خودش اطمینان خاطر بدهد.
- برنامه خود را به گونه ای بچینید که مجبور نباشید کودک را با عجله ترک کنید. لازم است زمانی که او را به مهد، مدرسه و ... می برید، زمان کافی داشته باشید که با کودک خود در مواجهه با این شرایط همدلی کنید و در این باره با او گفتگو کنید.
معرفی کتاب
- نام کتاب: جدایی از مادر بدون گریه
- نویسنده: الیزابت پنتلی
- مترجم: بهزاد رحمتی
معرفی فیلم
- نام فیلم: در جستجوی نمو (Finding Nemo)
- کارگردان: اندرو استانتون
- تهیه کننده: گراهام والترز
اضطراب از کودکی جزء جدائی ناپذیر زندگی ماست و نه تنها قادر به حذف آن نخواهیم بود، بلکه برای حفظ و بقای ما ضروری است. آنچه که مهم است ولی اغلب نادیده گرفته می شود این است که از همان ابتدا بیاموزیم چگونه با اضطراب ها و موقعیت های پر استرس زندگی مواجه شویم.
در ادامه سه تکنیک کاربردی و اثربخش برای نحوه رویارویی و کنار آمدن با اضطراب کودکان ارائه شده است. استفاده و تمرین مداوم آنها کودک را در برابر اضطراب ها و تنش های زندگی توانمند می کند.
کارت های مقابله با نگرانی
- مهارت های مقابله ای، مهارت هایی هستند که با استفاده از آنها قادر خواهیم بود تنش ها و اضطراب های خود را کنترل کنیم. در نتیجه پرورش این مهارت ها در کودک، مانند ابزاری ارزشمند برای مدیریت نگرانی و نشخوار فکری است.
- این تکنیک ها که به این منظور طراحی شده، علاوه بر ایجاد حواس پرتی، به کودک یاد می دهد که در شرایط استرس زا چگونه با اضطراب خود مقابله کند. به ویژه اگر به طور منظم استفاده شوند، تاثیر زیادی در کنترل اضطراب طولانی مدت خواهند داشت.
- هر کدام از کارت های مقابله با نگرانی، یکی از تکنیک های لازم برای مدیریت نگرانی را توصیف می کنند. قسمت جلویی هر کارت دارای یک تصویر رنگی است که به کودک کمک می کند مهارت را به خاطر بسپارد؛ در حالی که پشت کارت توصیف کودکانه ای از هر تکنیک دارد.
- هر یک از فعالیت های ذکر شده بر روی کارت را باید به او بیاموزید و برای او توضیح دهید که چگونه برای کنترل نگرانی اش می تواند از آنها استفاده کند. این کارت های مقابله نشانه های بسیار مناسبی هستند که مهارت های آموخته شده را برای کودک یادآوری کنند.
- می توانید کارت ها را به شکل بازی یا فعالیتی درآورید که فرزندتان آن را دوست داشته باشد.
کاربرگ ترس های من
- از کودک خود بخواهید تا ترس های خود را مشخص کند.
- از طریق داستان و رنگ آمیزی مناطقی که ترس را احساس می کند می توانید شناسایی علائم فیزیکی ترس را برایش راحت تر کنید.
- این کاربرگ به کودک شما فرصتی می دهد تا درباره احساس ترس و اضطراب و اهمیت آنها صحبت کند. همچنین می توانید در رابطه با اینکه این ترس ها چگونه می توانند مضر باشند، با او صحبت کنید.
چه چیز هایی تو را می ترساند؟
بیا یک داستان در مورد ترس هایت بنویسیم.
چه کاری می توانید انجام دهی تا دفعه بعدی که می ترسی احساس بهتری داشته باشی ؟
بدن تو وقتی می ترسی چه حسی دارد ؟
مناطقی که این حس را در آنجا احساس می کنی، رنگ آمیزی کن
برنامه ذهن آگاهی خانوادگی برای کودکان مضطرب
ذهن آگاهی به زبان ساده، به معنای توجه به لحظه حال است. به عبارت دیگر یک قدم به عقب برداریم و به مشاهده دنیای اطراف یا مشاهده تجارب درونی خود مانند افکار و احساساتمان بپردازیم.
تمرین ذهن آگاهی می تواند به بزرگسالان و کودکان کمک کند تا با مشکلاتی مانند استرس، اضطراب و بیش فعالی کنار بیایند.
برنامه ذهن آگاهی خانوادگی، تکنیک ها و پیشنهاداتی را در مورد نحوه تمرین ذهن آگاهی در طول زندگی عادی روزمره، با فرزندان (3 تا 11 ساله) به والدین ارائه می دهد.
تکنیک ها شامل اسکن بدن، ساخت جعبه ذهن آگاهی، تنفس مربعی، تن آرامی عضلانی پیشرونده و موارد دیگر می شود.
در ادامه تکنیک هایی معرفی می شود که می توانید در طول فعالیت های روزمره با کودک خود تمرین کنید.
بهتر است در هر روز تمرکز خود را بر انجام درست یک تکنیک بگذارید، نه اینکه بخواهید بسیاری از آنها را انجام دهید.
هنگام بیدار شدن از خواب
با فرزند خود، چند لحظه وقت بگذارید تا صبح را از طریق حواس خود کشف کنید. به نوبت از مواردی که می بینید، می شنوید، احساس می کنید، می چشید و بو می کنید نام ببرید. سعی کنید مواردی را که به طور معمول تنظیم می کنید، مانند وزوز ماشین همسایه یا نرمی بالش را مشاهده کنید.
با انگشتان پا شروع کنید و تا بالای سر خود ادامه دهید، احساسات موجود در هر قسمت از بدن خود را مشاهده کنید. به عنوان مثال، احساس تماس لباس روی پاها، تنش در عضلات یا هوای خنک روی صورت.
هنگام صرف غذا
. در مورد «اینجا و اکنون» گفتگو کنید و از کودک خود بخواهید چیزی را که از نظر جسمی حس می کند، چیزی را که به آن فکر می کند و چیزی را که احساس می کند، به اشتراک بگذارد. اگر کودکتان در بیان احساسات خود با مشکل روبرو است، سعی کنید گزینه هایی را برای انتخاب به او بدهید.
به جای عجله در یک وعده غذایی، آهسته و با هشیاری غذا بخورید. به ظاهر غذا و بوی آن توجه کنید. مزه اش مثل چیست؟ احساس غذا بر روی زبان چگونه است؟ موارد مختلفی را که درباره غذا مشاهده می کنید، مرتباً با فرزندتان به اشتراک بگذارید، مهم نیست که مشاهدات جزئی به نظر برسند.
هنگام مسافرت
در این بازی، کودک شما همانند یک «جاسوس» اطراف را زیر نظر می گیرد و به شما اطلاعات می دهد. با توجه به اطلاعات او، شما باید هدف مورد نظر او را حدس بزنید. برای مثال کودک می گوید: « من با این چشمهای کوچیکم چیزی می بینم که گرده، زرده و ...»
انجام این بازی به کودک شما این امکان را می دهد که محیط اطراف خود را با دقت بیشتری ببیند و به مواردی که ممکن است در غیر این صورت متوجه آنها نشود دقت کند.
هنگام رانندگی، از فرزند خود بخواهید که به ترتیب با هر حرف الفبا، کلماتی را در محیط پیرامون جستجو کند. به عنوان مثال، با کلمه «آسمان» شروع می کند و کلمات دیگر را نیز پیدا می کند.
در مدرسه
یک بعدازظهر را با کودک خود بگذرانید و دستبندهایی سرگرم کننده و راحت بپوشید. هر بار که چشمتان به دستبندهایتان افتاد، لحظه ای وقت بگذارید و پدیده ای را که توسط حواس تان مشاهده می کنید، می شنوید، بو می کنید، لمس می کنید و یا احساس می کنید، توصیف نمایید.
ابتدا این تکنیک را در خانه تمرین کنید تا فرزندتان به استفاده از این مهارت حتی در مدرسه و در شرایطی که در کنار شما نیست، عادت کند.
به کودک خود این روش تنفس را بیاموزید تا به او کمک کند در مدرسه و جاهای دیگر، غیر از خانه نیز از آن استفاده کند. با انگشت خود مربع را روی کاغذ یا هوا بکشید. در حین رسم هر خط مربع، یک مرحله از این روش را انجام دهید. بهتر است زمان هر مرحله حدود چهار ثانیه طول بکشد.
در زمان وقت های آزاد
با کودک خود جعبه یا سبد نسبتاً بزرگی را تزئین کنید که بتواند چندین شیء را در خود جای دهد. جعبه را با وسایل جالبی که در اطراف خانه و حیاط پیدا کرده اید، پر کنید (به عنوان مثال؛ پر، سنگ، گل). کودک خود را تشویق کنید که چیزهای اطراف خود را کشف کند و به این جعبه اضافه کند. هر از گاهی آن را مرور نمایید و سعی کنید در مورد هر یک از اشیاء داخل آن جنبه های جدیدی را مورد توجه قرار دهید. مثلاً به بافت، وزن و بوی هر مورد توجه کنید.
در ساعت خواب
این فعالیت به کودک شما کمک می کند تا از احساسات سراسر بدن خود آگاه شود و راهی عالی برای آرام کردن بدن برای خواب است. متن زیر را به آرامی بخوانید و برای تمرین آن با فرزندتان وقت بگذارید.
چشمان خود را ببند و فرض کن که دو پرتقال آبدار را در دست داری، در هر دست یکی. با دست زدن شروع به فشردن پرتقال ها بکن. سخت فشار بده تا آب آن خارج شود. به این توجه کن که مشت هایت هنگام محکم فشار دادن چه حسی دارند.
حالا پرتقال ها را رها کن، و بگذار دستانت استراحت کنند. توجه کن که احساس آرامش در دستانت چقدر خوب است.
اکنون وانمود کن که در ساحل نشسته ای. انگشتان دستت را منقبض کن انگار که می خواهی بین آنها ماسه جمع کنی. با فشار دادن بیشتر روی شن و ماسه را بگیر.
حالا شن و ماسه را رها کرده و پاهای خود را شل کن. توجه کن که وقتی پاها را استراحت می دهی، چه احساس متفاوتی دارند.
سرانجام، وانمود کن که مگسی روی بینی ات نشسته است و می خواهی آن را کنار بزنی، بدون اینکه با دستانت آن لمس کنی. صورت خود را حرکت بده، بینی خود را تکان بده، اشکال ندارد کمی احمقانه به نظر برسد! صورت خود را مچاله کن. سپس، توقف کن و بگذار تمام صورتت شل شود. به احساسی که هنگام شل کردن صورتت داری توجه کنید.