تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
تست رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ)




نمرات شما در یک نگاه


%
0
نظام پرداخت
%
0
نوع شغل
%
0
فرصت های پیشرفت
%
0
جو سازمانی
%
0
سبک رهبری
%
0
شرایط فیزیکی

نظام پرداخت

هرچه به مقدار دستمزد و فرصت های ترفیع افزوده شود، تعداد بیشتری از نیازها را کامروا می کند و این کامروایی شخصی، کامروایی شغلی را نیز به دنبال دارد. علاوه براین بالا بودن دستمزد و فرصت های ترفیع، خود نشان دهنده سطح شغلی بالا است و افراد دارای چنین موقعیت هایی به خودی خود از تشخص اجتماعی بالایی برخوردارند و این تشخص اجتماعی بالا می تواند رضایت آن ها را در پی داشته باشد.

0

زیاد

شما نمره ی 66.7 از 100را کسب کرده اید. این نمره بالاتر از حد متوسط است و نشان دهنده ی رضایت نسبتاً بالای شما از نظام پرداخت موجود در سازمان یا شرکتی است که در آن مشغول به کار هستید. این میزان از رضایتی که دارید ناشی از این است که فکر می کنید تقریباً به اندازه وقتی که صرف می کنید، مهارتی که دارید و انرژی که می گذارید، حقوق نسبتاً مناسبی دریافت می کنید.

احتمالاً سازمانی که شما با آن همکاری می کنید علاوه بر حقوق، مزایای دیگری مانند استفاده از بن های تخفیف، شرکت در کنفرانسها، پاداش های مناسبتی، استفاده از امکانات تفریحی ویژه و ... را نیز در اختیار شما قرار می دهد، استفاده از این مزایا علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه های شما شده، به ایجاد یک حس تعلق سازمانی در شما نیز کمک کرده است، همین امر افزایش رضایت شغلی شما را به دنبال داشته است.

ممکن است در مقایسه با دیگر سازمان ها و شرکت ها گاهی احساس کنید از حقوق و مزایای کمتری برخوردارید، با این وجود وقتی خود را با همکارانتان مقایسه می کنید، نظام پرداختی موجود را تقریباً عادلانه ارزیابی می کنید.

به نظر می رسد در بعضی موارد احساس می کنید مدیران سازمان بین کارکنان تبعیض مالی اعمال می کنند، با این حال در بیشتر موارد، معتقدید عدالت نسبی در سازمان برقرار است و امکانات مختلف بین کارکنان تقریباً بر حسب شایستگی آنها تقسیم شده است. همین عوامل باعث ایجاد حس مثبت درونی نسبت این شغل در شما شده است.


نوع شغل
0

متوسط

شما نمره 56.3 از 100 را کسب کرده اید. این نمره در حد متوسط است و نشان می دهد که شما تاحدودی از نوع شغل خود رضایت دارید.

نتایج آزمون بیانگر این است که برخی زمینه های شغلتان با خصوصیات و توانایی های شما سازگار نیست، ولی به نظر می رسد این میزان آن قدری نیست که باعث اختلال در روند کاری شما شده باشد. با این حال بهتر است هرچه زودتر این زمینه ها را بررسی کنید و در صورت امکان به کسب توانایی ها و مهارت های لازم بپردازید.

ناهمخوانی شغل و رشته تحصیلی از دیگر دلایلی است که می تواند منجر به این شود که رضایت شغلی شما در حد متوسط باقی بماند و به سطح مورد انتظار نرسد. چنانچه این ناهمخوانی وجود داشته باشد ممکن است حس کنید شغلتان با علائق اولیه ای که دنبال می کردید کمی فاصله دارد؛ یا اینکه سالهای زیادی را که مشغول به تحصیل بودید، هدر داده اید و یا به دلیل نداشتن مهارت کافی کمی احساس نا کارآمدی می کنید، که هرسه ی این موارد کم کم  ممکن است دلزدگی شما از شغل تان را افزایش دهد و اگر این احساسات را تجربه می کنید بهتر است تا به نقطه نارضایتی بالا نرسیده اید، در جهت رفع این مشکلات بر آیید.

به نظر می رسد تنوع وظایف شما در شغلتان چندان زیاد نیست، و یا اینکه اختیار عمل شما برای تغییر جزئیات و روش های انجام وظایف تان نسبتاً محدود می باشد. احتمالاً شما در اکثر این زمینه ها کمی نارضایتی احساس می کنید و معتقدید این محدودیت ها موجب کاهش خلاقیت و بازده شما می شود.


فرصت های پیشرفت

  • برای ایجاد فرصت های برابر شغلی و جلوگیری از ایجاد جو رقابتی منفی در سازمان، بهتر است موارد زیر را مد نظر قرار دهید.
  • برای تعیین عملکرد شغلی و شیوه های ارتقای کارکنان، ملاک های اندازه پذیر و عینی در نظر بگیرید.
  • فرصتی برابر ایجاد کنید تا همه کارکنان بتوانند در حوزه تخصصی خود مهارت و دانش بیشتری کسب کنند.
  • هنگام ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان و یا تصمیم گیری برای ارتقاء درجه آنها، قضاوت شخصی خود را به حداقل برسانید و براساس معیارهای از پیش تعیین شده این کار را انجام دهید.
  • از مهارت های ارتباطی صحیح کمک بگیرید و رابطه همدلانه و مبتنی بر اعتماد متقابل برا بین خودتان و کارکنانتان ایجاد کنید، در عین حال لازم است به رابطه بین کارکنان با یکدیگر نیز توجه داشته باشید و آن را به شکل سازنده ای مدیریت کنید.

0

متوسط

در این بخش شما نمره 50 از 100 را کسب کرده اید. این نمره درحد متوسط است و نشان می دهد که شما از فرصت های پیشرفت سازمانتان تا حدودی رضایت دارید، با این حال گاهی احساس می کنید کسانی که مهارت، دانش و شایستگی کمتری دارند، نیز می توانند ارتقای مقام و حقوق پیدا کنند، این امر ممکن است این حس را در شما به وجود آورده باشد که مدیران شما در بعضی موارد خاص روابط را بر ضوابط ترجیح می دهند و بین کارمندان از این لحاظ تبعیض قائل می شوند.

با این حال به نظر می رسد که این امر رویه معمول و جاری سازمانتان نیست، و مواردی نیز وجود دارد که افراد بر حسب توانمندی ها و تلاش هایشان به جایگاه بالاتر دست پیدا کرده اند. اگرچه این موارد گهگاه شما را برای ادامه کار و تلاش بیشتر دلگرم می کند؛ ولی همزمان، وجود شواهدی دال بر تبعیض و بی عدالتی ممکن است باعث شود که شور و شوق اولیه خود را نسبت به انجام وظایفتان از دست بدهید، چون احساس می کنید نحوه ی عملکرد شما بر نتیجه و تصمیم گیری مدیران تان تاثیری نمی گذارد.

به نظر می رسد یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش نسبی سطح رضایت شما از فرصت های پیشرفت سازمانتان شده، این است که گاهی احساس می کنید در محیط کاری تان برای پیشرفت کردن رقابتی منفی وجود دارد و این موضوع باعث آزار شما و اختلال در روابط بین شما و همکارانتان می شود. گسترده شدن این فضای منفی می تواند منجر به کاهش انرژی شما و دیگر همکارانتان بشود. این موضوع علاوه بر اینکه باعث خستگی جسمانی و روانی در کارکنان می شود، بهره وری سازمان را نیز کاهش می دهد.

احتمالاً یکی از عوامل مهمی که باعث تقویت این جو رقابتی منفی می شود، علاوه بر رفتار ناپخته و نادرست کارکنان، عدم تدوین ملاک های واضح و واقعی از طرف مدیران سازمان برای ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان و شیوه های ارتقاء درجه سازمانی است. هرچقدر این ملاک ها نامشخص تر و ناعادلانه تر باشد، باعث می شود که در مورد مهارت ها و فعالیت های مورد نیاز برای ارتقاء سازمانی بیشتر دچار سردرگمی و ابهام شوید و در نتیجه نتوانید در حوزه کاری خود بهتر عمل کنید، دانش خود را افزایش دهید، مهارت های لازم را کسب کنید و سریع تر به حدی برسید که بتوانید ملاک های مورد نیاز برای ارتقای مقام و حقوق را کسب کنید. این احساس سردرگمی و ابهامی که احتمالاً گهگاه با آن روبرو شده اید یکی دیگر از عواملی است که بر میزان رضایت شغلی شما تاثیر منفی گذاشته است.


جو سازمانی
0

متوسط

شما در این بخش نمره 50 از 100 را کسب کرده اید. این نمره در حد متوسط است و نشان دهنده این موضوع است که شما از جو سازمانی که در آن مشغول به کار هستید، رضایت متوسطی دارید. به نظر می رسد در سازمان شما، همکاری بین اعضا اگرچه بد نیست، ولی به حد مطلوب خود نیز نرسیده است. این امر ممکن است به این دلیل باشد که شما و همکارانتان نتوانسته اید به درک مشترکی از معنای همکاری برای رسیدن به اهداف سازمان دست پیدا کنید. به همین جهت همکاری های فعلی شما به شکل نظام مند و در جهت رشد تمام اعضای سازمان پیش نمی رود.

یکی از عوامل مهم رسیدن به همکاری مطلوب در سازمان، اعتماد متقابلی است که میان همکاران شکل می گیرد. به نظر می رسد شما و همکارانتان در گذاشتن  مرزهای مناسب برای ارتباط با یکدیگر کمی دچار مشکل هستید. به همین دلیل صمیمیت و اعتماد لازم برای یک ارتباط رضایت بخش در بین شما وجود ندارد، و یا اینکه در بسیاری از موارد منجر به ایجاد دلخوری ها و تنش هایی بین شما و همکارانتان می شود.


سبک رهبری

باید به این نکته توجه داشت که بهترین سبک رهبری که در همه موقعیت ها مناسب باشد، وجود ندارد؛ بلکه سبک رهبری مناسب، رابطه ی زیادی با شرایط و موقعیت آن سازمان، فرهنگ موجود در سازمان و بلوغ سازمانی کارکنان دارد و رضایت شغلی ناشی از آن براساس میزان تناسب رفتار رهبر با توان و تمایل کارکنان و متغیرهای تعیین کننده وضعیت سنجیده می شود. به همین دلیل در موقعیت ها و شرایط مختلف سبک های رهبری متفاوتی می توانند مناسب باشند. با این حال پژوهش های بسیاری نشان داده اند که بهترین سبک رهبری که منجر به رضایت شغلی بالایی می شود، سبک رهبری واگذار کننده است. البته بهتر است این نوع از رهبری در ارتباط با افرادی که تجربه‌ی پایین دارند، صلاحیت ندارند یا اطلاعاتی از موقعیت ندارند، کمتر مورد استفاده قرار گیرد و نظرات از بخشی از اعضای تیم خواسته شود که اشتیاق بالا دارند، از اطلاعات کافی برخوردارند و توانایی بالایی نسبت به دیگران کسب کرده‌اند.

0

متوسط

شما در این بخش نمره 50 از 100 را کسب کرده اید. این نمره در حد متوسط است و نشان دهنده ی رضایت نسبی شما از سبک رهبری مدیران تان هست.

با توجه به اینکه شما رضایت چندان زیادی از نحوه سرپستی مدیرتان ندارید، می توان این گونه نتیجه گرفت که شما نتوانسته اید اعتماد کامل مدیرتان را جلب کنید و یا به اندازه کافی به مدیرتان اعتماد کنید. این می تواند ناشی از تازه وارد بودن شما در این شغل باشد و یا اینکه رفتارهای خاصی در شما یا مدیرتان باعث شده است این اعتماد از ابتدا شکل نگیرد و یا به مرور از بین برود. ممکن است که مدیر شما هنگام تصمیم گیری از شما و دیگر کارکنان نظرخواهی کند، با این حال شما اغلب احساس می کنید که سرانجام تصمیمات را بر مبنای نظر خود می گیرد.

احتمالاً مدیرتان تا حدودی به شرایط شخصی شما و دیگر کارکنان توجه نشان می دهد، با این حال به نظر می رسد که میزان توجه مدیرتان به وضعیت روحی و شرتیط شخصی شما برایتان کافی نیست و حس می کنید که بیشتر از این می تواند به بهبود روحیه شما کمک کرده و یا اینکه با رعایت نکات ساده ای می تواند ارتباط بین شما و همکارانتان را بهبود ببخشد.

یکی دیگر از عواملی که احتمالاً باعث کاهش رضایت شما از سبک رهبری مدیرتان شده، این است که وظایف و مسئولیت هایتان را به طور کامل و آن گونه که شما انتظار دارید توضیح نداده و در نتیجه جنبه هایی از وظایف شما برایتان مبهم باقی مانده است.یا اینکه شما را به طور کامل با اهداف سازمان آشنا نکرده است، بنابراین شما گهگاه احساس می کنید که برنامه ریزی های مدیران سازمانتان به اندازه کافی رسمی، دقیق، جامع و نظامدار نیست که بتواند سازمان را به اهداف مشخص شده برساند.


شرایط فیزیکی

صدا

  • صدایی که در محیط کاری پخش می شود، مداوم باشد فرد با آن سازگار می شود و حتی این صدای مداوم باعث افزایش تلاش بدنی و انرژی او می شود.
  • حداکثر صدا در محیط کاری باید 85 یا 90 دسیبل باشد و صداهای بلندتر از آن باعث آسیب جسمانی می شوند.
  • اگر صدا در محیط کاری به صورت متناوب کم و زیاد شود، سازگاری با آن از انرژی کارکنان می کاهد و باعث کاهش عملکرد آنها می شود. احتمالاً در این خصوص، هرچقدر که دشواری کار بیشتر و توانایی فرد کمتر باشد، کاهش عملکرد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

موسیقی

  • برخلاف باور عموم مردم، این ادعا که پخش موسیقی در محیط کار باعث افزایش عملکرد می شود، اثبات نشده است. به ویژه در سازمان هایی که نوع کار کارکنان آن نیاز به فعالیت های ذهنی و تمرکز دارد، پخش موسیقی می تواند منجر به کاهش کیفیت کار بشود.
  • اکثر کارکنان کارخانه ها ترجیح می دهند در محیطی کار کنند که موسیقی، پخش می شود.
  • اکثر کارگران در محیط کاری کوش کردن به موسیقی بی کلام را به گوش دادن به موسیقی صدایی ترجیح می دهند.
  • هرچه سن کارمندان و کارگران بیشتر باشد، کمتر ترجیح می دهند که در هنگام کار در محیط، موسیقی پخش شود. پژوهش ها نشان می دهد پخش موسیقی باعث می شود راندمان کارکنان جوان تر که به تازگی به شغلی روی آورده اند و هنوز کارهای ساده یا یکنواخت تری را انجام می دهند، افزایش یابد. ولی راندمان کاری کارکنان با سابقه و مجرب که به انجام کارهای پیچیده تری مشغول هستند، با پخش موسیقی تغییری نمی کند.

نور و روشنایی

ویژگی های روشنایی رضایت بخش برای محیط کار عبارتند از:

  • میزان نور مناسب باشد و در صورت استفاده از نورهای مصنوعی (مثل لامپ) از رنگ مناسب استفاده شود.
  • نور از نظر توزیع فرکانس مطلوب باشد و تمام محیط را پوشش دهد.
  • درخشندگی سطوح و بازتاب آنها  باعث آسیب به چشم ها و یا سر درد نشود.
  • سایه های مزاحم که باعث کاهش دید می شوند، از بین بروند.

تامين نور كافي و مناسب در محل كار موجب مي‌شود:

  • کارمندان رغبت بیشتری برای بودن در محیط کاری و انجام وظایف خود نشان دهند.
  • دقت و سرعت عمل کارمندان افزایش می یابد.
  • بازده و عملکرد کارمندان و در نتیجه سازمان افزایش می یابد.
  • سلامت چشم و قدرت بينايي کارمندان محفوظ مانده و خستگي اعصاب و سردردها کاهش پیدا می کند.
  • احتمال وقوع حادثه در هنگام کار پایین می آید.
  • رضایت شغلی کارکنان افزایش می یابد.

درجه حرارت

حرارت مطلوب برای کارهای مختلف عبارت است از:

  • کار سبک نشستنی در زمستان: 20 تا 23 درجه سانتی گراد
  • کار سبک نشستنی در تابستان: 24 تا 27 درجه سانتی گراد
  • کار نسبتاً سخت: 18 درجه سانتی گراد
  • کار بسیار سخت: 16 درجه سانتی گراد

میانگین درجه حرارت پیشنهادی:

  • در تابستان: 22 درجه سانتی گراد
  • در زمستان: 20 درجه سانتی گراد

فضا و مکان

  • کارمندان برای آن که بتوانند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند، باید به تمامی وسایل مورد نیاز برای انجام آنها دسترسی داشته باشند.
  • دادن فضای کافی و مناسب به کارمندان باعث می شود تا بدون ایجاد مزاحمت برای یکدیگر و با سرعت و دقت بیشتری کار خود را انجام دهند. که این امر خود باعث ایجاد رضایت در کارمندان و مدیران می شود.

نمایشگرها

توصیه هایی برای استفاده بهتر از نمایشگرها:

  • صفحه کامپیوتر باید به میزان 10 تا 22 سانتی متر پایین تر از سطح چشمان کارمندان باشد.
  • بهتر است در محیط کاری از صندلی هایی استفاده شود که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشند.
  • نمایشگرهای مورد استفاده، باید قابلیت تنظیم وضوح و روشنایی تصویر را داشته باشند.
  • بهتر است لایه ای مخصوص بر روی نمایشگر ها گذاشته شود تا اشعه های مضر آنها فیلتر شود.

رنگ و تزئینات

  • استفاده از رنگ های مناسب (نشاط آور و آرامش بخش) در محیط کار باعث کاهش غیبت های مکرر کارمندان، افزایش رضایت شغلی، افزایش دلبستگی و دلگرمی آنان به کار، کاهش خستگی چشم و کاهش خستگی عمومی بدن می شود.

0

متوسط

شما در این بخش نمره 50 از 100 را کسب کرده اید. این نمره درحد متوسط است و نشان دهنده ی رضایت متوسط شما از شرایط فیزیکی سازمانی است که در آن مشغول به کار هستید.

اگرچه شما در محیط کاری خود، یک فضای شخصی حداقلی در اختیار دارید، با این حال به نظر می رسد که این فضا به اندازه ای نیست که رضایت شما را جلب کرده باشد و شما یا به خاطر کوچک بودن فضا و یا با وجود دیگران نمی توانید کاملاً بر روی کار خود تمرکز داشته باشید و همین باعث می شود، دقت و سرعت شما از حدی که انتظار دارید، پایین تر بیاید.

همچنین به نظر می رسد نور و روشنایی، درجه حرارت و شرایط محیطی محل کار شما تقریباً مناسب است، با این حال استانداردهای مورد نظر شما در این زمینه چندان رعایت نمی شود و همین امر گهگاه باعث کاهش رغبت شما برای بودن در محل کارتان و افزایش خستگی روانی شما می شود.

یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه، دکوراسیون و تزئینات محیط است. احتمالاً محل کار شما به شیوه معمول دیگر سازمان ها و محیط های کاری، دکور و تزئین شده است. بنابراین احتمالاً از رنگ های سرد و یکنواخت استفاده شده که از نظر شما تا حدودی کسل کننده است و احساس می کنید نشاط و انرژی لازم را به شما منتقل نمی کند.


نمره کل

شما نمره 53.9 از 100 را کسب کرده اید. ممکن است در بعضی از خرده مقیاس های این آزمون نمره بالا یا پایین گرفته باشید اما در مجموع نمره شما در حد متوسط می باشد و نشان دهنده این است که شما از شغل خود تاحدودی رضایت دارید.

این سطح از رضایت شغلی اگرچه برای ادامه مسیر شما در کارتان لازم است، با این حال کافی نیست و باعث می شود که شما نتوانید به حداکثر عملکرد شغلی خود دست پیدا کنید.

به نظر می رسد شغلتان آن گونه که انتظار دارید متناسب با ویژگی ها و توانایی های شما نمی باشد و یا اینکه فقط در بعضی حوزه ها با خصوصیات شما همخوانی دارد. احتمالاً شما حس می کنید که اگر شغلی انتخاب می کردید که کاملاً مطابق با خصوصیات و توانمندی هایتان بود می توانستید مهارت و خلاقیت بیشتری از خود نشان دهید و موفقیت بیشتری نیز کسب کنید. از طرف دیگر ممکن است شغلتان با توانایی هایتان سازگار باشد، اما چون امکان پیشرفت دانش و مهارت هایتان را فراهم نمی کند، احساس کاملاً مثبتی نسبت به آن ندارید.


راهکار ها و پیشنهاد ها

رضایت شغلی شما در حد متوسط و نسبتاً قابل قبولی قرار دارد، با این حال برای افزایش هر چه بیشتر آن می توانید راهکارهای زیر را به کار ببندید:

  • ارزش و نقاط قوت شغل خود را بشناسید و از این طریق حس ارزشمند بودن را نزد خود افزایش دهید تا هم شغلتان و هم زندگی تان برای شما معنای بیشتری پیدا کند.
  •  در حیطه ی کاری خود، ابتکار عمل و خلاقیت نشان دهید، تا از این طریق توجه سرپرستان و سازمان مربوطه را به خود جلب کنید. این کار به مرور باعث ترفیع مقام و یا پاداش بیشتر برای شما می شود.
  •  همکارانتان (و یا ارباب رجوع) را با تمام نقاط قوت و ضعفشان بپذیرید و به صورتی شایسته نسبت به دیگران عکس العمل نشان دهید. این کار نه تنها باعث آرامش خیال خودتان می شود، بلکه روابط بین فردی تان را نیز بهبود بخشیده و از ایجاد تنش ها و استرس های بی مورد در محیط کارتان جلوگیری می کند.
  •  مهارت های مقابله با استرس و تمرین های آرمیدگی و ریلکسیشن را یاد بگیرید.
  • تنها به پاداش های بیرونی اکتفا نکنید، انگیزه های درونی خود را بشناسید و سعی کنید آنها را تقویت کنید. دانش تخصصی خود را در حیطه کاری خود افزایش دهید و همیشه از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به شغل خود با خبر باشید. این اصل نه تنها باعث بهبود عملکرد شما شده، از ایجاد حس ناکارآمدی در شما جلوگیری می کند. همچنین توجه سرپرست یا مدیرتان را به شما جلب کرده و باعث افزایش مزایای کاری شما می شود.


رضایت شغلی بالا چه اثراتی دارد


  • افرادی که رضایت شغلی بالایی دارند، از سلامت جسمی و روانی بالاتری نیز برخوردارند و همین امر باعث عملکرد بهتر آنها در حیطه کاری می شود.
  •  اثرات رضایت شغلی بالا تنها محدود به سازمان و حوزه شغلی نمی شود، بلکه در خارج از سازمان و بر جنبه های دیگر زندگی فرد نیز تاثیر مثبت می گذارد.
  • چنانچه کارمندان و مدیران رضایت شغلی بالایی داشته باشند، کیفیت کار آنها بالا رفته و میزان تولید نیز افزایش می یابد.
  •  فردی که رضایت شغلی بالایی دارد، رضایت از زندگی و روحیه بالایی نیز دارد و بالطبع بهره وری او در همه زمینه ها افزایش می یابد.
  •  کارکنانی که رضایت شغلی بالایی دارند، نسبت به سازمانی که در آن کار می کنند تعهد پیدا می کنند و مسئولیت پذیری آنها بیشتر می شود.
  •  افراد با رضایت شغلی بالا، مهارت های جدید شغلی را به سرعت آموزش می بینند.


رضایت شغلی پایین چه عواقبی دارد


  • رضایت شغلی پایین باعث کاهش روحیه کارکنان و در نتیجه، کاهش بهره وری آنها و سازمان مربوطه می شود.
  •  کارکنان با رضایت شغلی پایین میل به غیبت کردن و یا تاخیر بر سر کار خود را نشان می دهند که این امر بهره وری سازمان را کاهش می دهد.
  •  تشویش، نگرانی و استرس از جمله مشکلات روحی است که به سرعت در افراد دارای رضایت شغلی پایین ظاهر شده و می تواند زمینه را برای ابتلای آنها به سایر اختلالهای روانشناختی و یا ایجاد مشکل در دیگر حوزه های زندگی  آنها (فردی، خانوادگی، اجتماعی) فراهم کند.
  •  افراد با رضایت شغلی پایین، بازنشستگی پیش از زمان معین را به عنوان یکی از راه های فرار از شغل و محیط کاری خود، انتخاب می کنند.


پیوست ها


خروجی PDF
بستن
دانلود تفسیر جامع
پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام