پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی (ASRQ)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی (ASRQ)
این پرسشنامه توسط سواری و عرب زاده در سال 1392 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی خود تنظیمی تحصیلی می باشد.
این پرسشنامه دارای 30 سوال و 6 عامل:
حافظه، هدف گزینی، خود ارزیابی، کمک خواهی، مسئولیت پذیری و سازمان دهی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی (ASRQ) تایید شده است.
خودتنظیمی چیست؟
خودتنظیمی یک مهارت یا توانایی است؛ خودتنظیمی که به آن کنترل نفس گفته می شود به کنترل رفتار، احساس و افکار در خصوص پیشگیری از رفتارهای نامطلوب و ناسازگارانه کمک می کرده و در نهایت باعث افزایش رفتارهای مطلوب و رسیدن به اهداف می شود.
امروزه خود تنظیمی تحصیلی جز مفاهیم مهم درزمینه تعلیم و تربیت است؛ اکتساب و ارتقای مهارت خودتنظیمی تحصیلی مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل خودتنظیمی تحصیلی یکی از مباحث جالب و مورد توجه معلمان، روان شناسان و پژوهشگران علوم تربیتی است.
اخیرا پژوهشگرانی چون پینتریچ، زایندر، زیرمن و شانک به همراه بو کارتز چندین مطالعه در زمینه یادگیری و انواع یادگیری انجام داده و به بررسی مواردی مانند مطالعه عملکرد، مهارت های شناختی، حرکتی، اجتماعی و غیره پرداخته اند. در این راستا، یادگیری خود تنظیمی می تواند بر فرآیند یادگیری، تنظیم شناخت و رفتار تاثیر بگذارد و می توان گفت خودتنظیمی جز مولفه های یادگیری و عملکرد تحصیلی است.
در نظریات ساختارگرایی و یادگیری اجتماعی، یادگیری خودتنظیمی به عنوان یک تئوری آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است و به اهمیت یادگیری خودتنظیمی تاکید شده است. محققان علوم تربیتی بر این باورند که فرآیند خود تنظیمی به موفقیت تحصیلی منجر می شود و دانش آموزانی که خود تنظیمی بالایی دارند، انگیزه و اشتیاق بیشتری برای یادگیری از خود نشان داده و در فرآیند یادگیری بهتر عمل می کنند.
در این خصوص می توان گفت یادگیری خودتنظیمی تحصیلی می تواند منجر به موفقیت های بیشتر در زندگی شده و اتفاقات ارزشمندی را در زندگی رقم بزند.
شانک و زیمرمن بر این باورند که یادگیری و توسعه خودتنظیمی یا فرآیند های مشابه آن باعث موفقیت بیشتر دانش آموز در مدرسه شده و دانش آموز را به سمت موفقیت تحصیلی و تجربه احساس پیوند با مدرسه و در نهایت کسب اهداف هدایت می کند. زیمرمن بر این باور است که یادگیرندگان خود تنظیم یافته، مهارت های فراشناختی، انگیزشی و رفتاری را یاد گرفته و از آن در موقعیت های مختلف استفاده می کنند.
خود تنظیمی تحصیلی در این پرسشنامه با توجه به ابعاد، حافظه، هدف گزینی، خود ارزیابی، کمک خواهی، مسئولیت پذیری و سازمان دهی مورد ارزیابی قرار گرفته است. اگر قصد ارزیابی خودتنظیمی تحصیلی را دارید یا می خواهید این متغیر را در پژوهشی مورد ارزیابی قرار دهید، پیشنهاد می کنیم از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی خودتنظیمی تحصیلی هدف ساخت این پرسشنامه است.
خود تنظیمی به چه معناست؟
خودتنظیمی که به آن کنترل نفس گفته می شود به کنترل رفتار، احساس و افکار در خصوص پیشگیری از رفتارهای نامطلوب و ناسازگارانه کمک می کرده و در نهایت باعث افزایش رفتارهای مطلوب و رسیدن به اهداف می شود.
کاربرد خود تنظیمی چیست؟
محققان علوم تربیتی بر این باورند که فرآیند خود تنظیمی به موفقیت تحصیلی منجر می شود و دانش آموزانی که خود تنظیمی بالایی دارند، انگیزه و اشتیاق بیشتری برای یادگیری از خود نشان داده و در فرآیند یادگیری بهتر عمل می کنند.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت