تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه فراموشی سازمانی هدفمند باقری گله
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه فراموشی سازمانی هدفمند باقری گله

این پرسشنامه توسط باقری گله در سال 1396 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی فراموشی سازمانی هدفمند می باشد.

این پرسشنامه دارای 14 سوال و 2 بعد :

  • تازه گردانی دانش
  • اجتناب از عادت های بد می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه فراموشی سازمانی هدفمند تایید شده است.

فراموشی سازمانی

فراموشی سازمانی یک دغدغه مهم برای مدیران محسوب می شود؛ زمانی که دانش و تخصص ناکارآمد و غیر مفید در سازمان از یاد برده می شود و به عبارتی حذف می شود، فراموشی سازمانی رخ می دهد. فراموشی سازمانی به از بین بردن دانش منسوخ و قدیمی کمک کرده و فضایی را برای ایجاد دانش جدید فراهم می کند.

فراموشی سازمانی با مدیریت دانش در ارتباط است و دارای ابعاد و جنبه های مثبت می باشد؛ سازمان هایی که فراموشی سازمانی هدفمند دارند و دانش سازمان را در مرور زمان نوسازی می کنند، به نسبت دیگر سازمان ها موفق تر خواهند بود و برای خود مزیت رقابتی ایجاد می کنند.

زمانی که دانش سازمانی نو شود و از اطلاعات و فناوری های نوین در سازمان استفاده شود، خواه یا ناخواه محیط سازمان دچار تغییرات می شود و محیط جدید فضا را برای مواجه با فرصت ها و چالش های نو، فراهم می کند و سازمان و مدیران سازمانی باید استراتژی هایی را مبنی بر یادگیری سازمانی برای مواجهه بهتر با چالش ها تدوین کنند.

پیش از این گفتیم که فراموشی سازمانی به معنای حذف دانش منسوخ و بلا استفاده در سازمان است و منجر به پویایی سازمان می شود. فراموشی سازمانی را از دو بعد می توان بررسی کرد؛ فراموشی سازمانی هدفمند و فراموشی سازمانی تصادفی دو بعد فراموشی سازمانی می باشد.

در فراموشی هدفمند، سازمان با برنامه ریزی سعی بر فراموشی اطلاعات غیر ضروری دارد و این روند را آسان کرده و از، از بین رفتن اطلاعات مفید جلوگیری می کند. در فراموشی هدفمند، سازمان اقداماتش را در سه حوزه برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی ساماندهی می کند.

در فراموشی تصادفی، سازمان به دلیل ناتوانی در یادگیری و انتشار اطلاعات جدید، دچار فراموشی می شود. نداشتن انگیزه، ناتوانی در مستند سازی از جمله دلایل رخ دادن این نوع فراموشی در سازمان است.

انواع فراموشی سازمانی به چهار دسته تقسیم می شود: ناتوانی در کسب دانش جدید، نابودی حافظه، یادگیری زدایی و پرهیز از عادات غلط جز این چهار دسته می باشند. در ناتوانی در کسب دانش جدید، سازمان نمی تواند دانش جدید را حفظ کند، در نابودی حافظه، سازمان به صورت ناگاآهانه و تصادفی دانش قدیمی را فراموش می کند، در یادگیری زدایی سازمان اطلاعاتی که ممکن است برای شرکت مفید باشد را کنار می گذارد و در پرهیز از عادات بد، سازمان توانایی اجتناب از قوانین، دستور العمل ها و عادات ناپسند را ندارد.

در صورت تمایل به ارزیابی متغیر فراموشی سازمانی هدفمند می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟

ارزیابی فراموشی سازمانی هدفمند هدف ساخت این پرسشنامه است.

فراموشی سازمانی هدفمند چیست؟

در فراموشی هدفمند، سازمان با برنامه ریزی سعی بر فراموشی اطلاعات غیر ضروری دارد و این روند را آسان کرده و از، از بین رفتن اطلاعات مفید جلوگیری می کند. در فراموشی هدفمند، سازمان اقداماتش را در سه حوزه برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی ساماندهی می کند.

ابعاد فراموشی سازمانی کدام است؟

فراموشی سازمانی هدفمند و تصادفی.

فراموشی سازمانی چیست؟

زمانی که دانش و تخصص ناکارآمد و غیر مفید در سازمان از یاد برده می شود و به عبارتی حذف می شود، فراموشی سازمانی رخ می دهد.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام