پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان بندورا (SEQ-C)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (1)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان بندورا (SEQ-C)
این پرسشنامه با هدف ارزیابی خوداثرمندی در کودکان و نوجوانان توسط بندورا ساخته شده است.
این پرسشنامه دارای 23 سوال و سه مولفه:
- خوداثرمندی اجتماعی
- تحصیلی
- هیجانی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه خوداثرمندی کودکان و نوجوانان (SEQ – C) تایید شده است.
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که به غیر از عوامل محیطی که زمینه ساز موفقیت کودکان و نوجوانان می شود، چه عوامل درونی در موفقیت آن ها نقش دارد؟ تاثیر عوامل درونی اگر بیشتر از عوامل بیرونی نباشد، کمتر نیست. هرگز نباید عوامل درونی در موفقیت را دست کم گرفت؛ به عنوان نمونه، عامل انگیزه، اراده، تلاش، پشتکار و .. جز عوامل درونی هستند و احتمالا خودتان هم خوب می دانید که این عوامل تا چه اندازه می توانند بر پیشرفت و موفقیت تاثیر بگذارند.
اما در کنار مواردی که ذکر کردیم، یک عامل مهم دیگر نیز بر روند زندگی کودکان و نوجوانان در حیطه های مختلف تاثیر می گذارد و این عامل چیزی جز خوداثرمندی یا خودکارآمدی نیست.
خودکارآمدی
آلبرت بندورا روان شناس، مبدع اصطلاح خودکارآمدی است. از نظر بندورا، باور و قضاوت های افراد در مورد توانایی هایشان به معنای خودکارآمدی می باشد. مسلم است که اگر نگرش و باور های ما در مورد توانایی هایمان مثبت باشد، عملکرد و بهره وری هم افزایش پیدا خواهد کرد. از نظر بندورا، خودکارآمدی تحت تاثیر 4 عامل افزایش پیدا می کند؛ یکی از این عوامل، ترغیب و تشویق کلامی است، عامل دیگر مشاهده تجربیات دیگران، تجارب تسلط و حالات فیزیولوژیک می باشد.
اما خود اثرمندی یا همان خودکارآمدی کودکان و نوجوانان منحصر به یک حیطه خاص نیست؛ به عنوان مثال، یکی از موقعیت هایی که فرد باید احساس خودکارآمدی را تجربه کند، موقعیت های اجتماعی می باشد؛ اگر فرد در مورد برقراری ارتباط و تعامل با دیگران به نحو احسن، مهارت انجام کار گروهی و .. به توانایی های خودش ایمان داشته باشد و احساس خودکارآمدی کند، می توان گفت این کودک یا نوجوان دارای اثرمندی اجتماعی است.
باور به توانایی های خود در حوزه تحصیلی و توانایی کنترل و مدیریت هیجانات در حوزه خودکارآمدی هیجانی از انواع خودکارآمدی می باشد. بنابراین به نظر می رسد، احساس خودکارآمدی تاثیر زیادی بر زندگی افراد دارد. والدین باید تمام تلاش خود را برای ارتقا احساس خودکارآمدی درکودک و نوجوان خود به کار بگیرند و این احساس را در آنان تقویت کنند. افراد خودکارآمد به جهت توانایی به خود، نسبت به سایر افراد بهتر از عهده ی انجام مسولیت های در زندگی بر می آیند.
احساس خوداثرمندی را در کودک و نوجوان خود چگونه بررسی می کنید؟ در صورت تمایل به ارزیابی متغیر خود اثرمندی می توانید از پرسشنامه ی خوداثرمندی کودکان و نوجوانان (SEQ – C) استفاده کنید.
پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان بندورا (SEQ-C) چیست؟
این پرسشنامه به ارزیابی خودکارآمدی در کودکان و نوجوانان می پردازد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه دارای 3 مولفه است.
این پرسشنامه دارای چند سوال است؟
این پرسشنامه دارای 23 سوال است.
خیلی خوب
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت