پرسشنامه عوامل بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه عوامل بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی
این پرسشنامه توسط مصدقه شفیعی و همکاران در سال 1392 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی عوامل تسهیل کننده یادگیری مهارت های بالینی می باشد.
این پرسشنامه دارای 25 سوال و 8 بعد:
- ویژگی های مربیان
- ارتباط مربی و دانشجو
- ارتباط دانشجو و بیمار
- ارتباط دانشجو و پرسنل
- رضایت دانشجو از قوانین بخش
- امکانات بیمارستانی و دانشگاهی
- رضایت دانشجو ازنحوه آموزش توسط مربی و پرسنل
- رضایت از نحوه ارائه دروس می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه عوامل بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی تایید شده است.
دانشجویان برخی از رشته های پزشکی و غیر پزشکی مانند کارشناسان علوم آزمایشگاهی، روان شناسان بالینی، ماما، فیزیوتراپیست ها برای اینکه مهارت های خود را ارتقا بدهند باید در محیط های بالینی تحت آموزش و نظارت اساتید خود قرار بگیرند. به همین منظور مراکزی تحت عنوان مراکز آموزش مهارت های بالینی برای این دانشجویان تاسیس شده است که این مراکز شبیه ساز یک محیط بالینی است.
در این محیط ها دانشجویان مهارت های بالینی را تمرین می کنند و اگر مشکلاتی در خصوص یادگیری داشته باشند، استاد راهنما آنان را راهنمایی می کند. شرکت در کلاس های بالینی به جهت کسب اطلاعات و افزایش مهارت ها مزایای بسیاری برای دانشجویان دارد. البته ذکر این نکته هم بسیار مهم است که مراکز آموزشی بالینی باید به عنوان مکملی برای محیط بالینی واقعی در نظر گرفته شوند؛ پس به هیچ عنوان نباید مراکز آموزشی را جایگزین محیط های بالینی واقعی کرد. در این محیط ها، انواع امکانات آموزشی نظیر رایانه، وسایل کمک آموزشی و انواع مدل های شبیه سازی شده وجود دارد که دانشجویان و داوطلبان می توانند بسته به نیاز خود از آن ها استفاده کنند.
دیگر مزایای شرکت در محیط های آموزشی چیست؟
اگر دانشجویان و داوطلبان در این محیط ها آموزش ببیند و تمرین کنند، در وهله اول مهارت های خود را ارتقا می دهند، سپس با تکرار مداوم یادگیری بهتری خواهند داشت، زمانی که می خواهند در محیط واقعی کار کنند، استرس کمتری را تجربه خواهند کرد، درصد انجام خطا در محیط بالینی واقعی کمتر می شود، در این محیط ها حتما نباید بیماری مراجعه کند تا درمان صورت بگیرد چون نمونه های مختلفی برای آموزش و یادگیری وجود دارد. شرکت در محیط های بالینی آموزشی زمینه را برای یادگیری فعالانه و پیگیری روند خود آموزی فراهم می کند. پس انواع مهارت های بالینی مانند سرم وصل کردن، آمپول زدن و غیره و مهارت های ارتباطی مانند نحوه صحیح برقراری ارتباط با بیمار، رسیدگی به درخواست بیمار و غیره در این محیط ها به خوبی به داوطلبان یاد داده خواهد شد.
مولفه های مرتبط با عوامل تسهیل کننده مهارت های یادگیری کدام اند؟
مواردی نظیر، ویژگی های مربیان، ارتباط مربی و دانشجو، ارتباط دانشجو و بیمار، ارتباط دانشجو و پرسنل، رضایت دانشجو از قوانین بخش، امکانات بیمارستانی و دانشگاهی، رضایت دانشجو ازنحوه آموزش توسط مربی و پرسنل، رضایت از نحوه ارائه دروس از جمله مهم ترین مولفه ها می باشند. در صورتی که تمایل به ارزیابی عوامل تسهیل کننده در یادگیری مهارت های بالینی داشتید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
پرسشنامه عوامل بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی چیست؟
ارزیابی عوامل تسهیل کننده در یادگیری مهارت های بالینی هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 25 سوال دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت