پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی بی اسچک
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی بی اسچک
این پرسشنامه توسط بی اسچک در سال 1996 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی خودکارآمدی پژوهشی در کارمندان می باشد.
این پرسشنامه دارای 48 سوال و 4 مولفه:
- توانایی انجام دادن وظایف اولیه پژوه
- توانایی اجرایی پژوهش
- توانایی تحلیل و ارائه نتایج
- توانایی همکاری در اجرای پژوهش می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی تایید شده است.
عوامل اثر گذار بر موفقیت تحصیلی کدام اند؟
علی رغم پیشرفت علم و دانش، هنوز یک تعریف دقیق و مشخص برای موفقیت وجود ندارد. هر فردی موفقیت را با توجه به دیدگاه خودش تعریف می کند. برای بسیاری از افراد موفقیت با کسب درآمد بالا، برای افراد دیگر با کسب جایگاه علمی بالا تعریف می شود. البته یکی از ابعاد موفقیت نیز، موفقیت تحصیلی است.
پژوهش های متعددی در زمینه موفقیت تحصیلی انجام شده است. محققان سعی بر کشف عوامل موثر در موفقیت تحصیلی داشته اند. خوب می دانیم که عواملی همچون تلاش، پشتکار، برخورداری از نیروی اراده، انگیزه تحصیلی بر دستیابی به موفقیت تحصیلی نقش دارند. اما یک عامل مهم دیگر هم وجود دارد که دانش پژوهان را به سمت موفقیت تحصیلی سوق می دهد و آن خودکارآمدی است.
خودکارآمدی پژوهشی یعنی چه؟
خودکارآمدی یک اصطلاح مهم است که از تحقیقات آلبرت بندوا به دست آمده است. بر اساس نظر بندورا، خودکارآمدی به معنای قضاوت و ارزیابی افراد نسبت به توانایی های خودشان است. خودکارآمدی پژوهشی نوعی از خودکارآمدی می باشد. خودکارآمدی پژوهشی به عنوان یک عامل مهم برای توسعه و رشد تحصیلی در نظر گرفته شده است. فردی که از خودکارآمدی برخوردار است، علایق تحصیلی، نقاط قوت و نقاط ضعف خودش را می شناسد و یک قضاوت آگاهانه و منطقی نسبت به توانایی های تحصیلی اش دارد.
بر اساس تحقیقات، خودکارآمدی پژوهشی یک عامل انگیزشی مهم برای کسب موفقیت علمی است. (رضاییان و همکاران،1394) در جریان پژوهش خود به این نتیجه دست یافته اند که، بر اساس خودکارآمدی پژوهشی می توان به میزان آمادگی افراد در رابطه با فعالیت های پژوهشی پی برد. خودکارآمدی پژوهشی به معنای اعتماد فرد به توانایی هایش در انجام فعالیت های درسی و پژوهشی است.
مولفه های مرتبط با خودکارآمدی پژوهشی کدام اند؟
بر اساس نظر بی اسچک، 4 مولفه با خودکارآمدی پژوهشی در ارتباط است و این چهار مولفه شامل، توانایی انجام دادن وظایف اولیه پژوهش، توانایی اجرایی پژوهش، توانایی تحلیل و ارائه نتایج، توانایی همکاری در اجرای پژوهش می باشد. یک دانش پژوه برای اینکه تبدیل به یک محقق خوب شود باید بتواند وظایف خودش را در ابتدا و انتهای پژوهش تشخیص دهد، در صورت نیاز بتواند امور اجرایی پژوهش را در دست بگیرد، توانایی کافی در تحلیل اطلاعات داشته باشد و بتواند با دیگر محققان به خوبی همکاری داشته باشد.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان می توانید از پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی بی اسچک و همکاران استفاده کنید.
پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی بی اسچک چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی خودکارآمدی پژوهشی ساخته شده است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه دارای 48 سوال است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله، این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط بی اسچک ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت