تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه  احساس تعلق به مدرسه بری (SSCS)
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه  احساس تعلق به مدرسه بری (SSCS)

این پرسشنامه توسط بری، بتی و وات در سال ۲۰۰۴ ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی احساس ارتباط با مدرسه می باشد.

این پرسشنامه دارای 6 خرده مقیاس می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (SSCS) تایید شده است.

احساس تعلق

احساس تعلق یک حس درونی است و در همه انسان ها وجود دارد؛ زمانی که فرد خود را عضوی از یک گروه یا طبقه در نظر بگیرد، احساس تعلق در او شکل می گیرد. واقعیت این است که همه ما نیاز داریم که به فرد، مکان یا گروهی از افراد احساس تعلق خاطر داشته باشیم.

یکی از مفاهیم مرتبط با احساس تعلق که اخیرا مورد توجه و بررسی پژوهشگران علوم تربیتی قرار گرفته است، احساس تعلق به مدرسه می باشد. احساس تعلق به مدرسه که تحت عنوان احساس ارتباط با مدرسه هم شناخته می شود یک متغیر جدید در حوزه آموزش و پرورش است.

این متغیر در پژوهش های زیادی مورد بررسی قرار نگرفته است و می توان گفت سابقه چندانی در ادبیات پژوهشی ندارد؛ احساس تعلق به مدرسه تعاریف متعددی دارد و یکی از کامل ترین تعاریف آن از حوزه رویکرد اجتماعی یا زیست بوم شناسی مطرح شده است. در این رویکرد مدرسه به عنوان بخشی از جامعه در نظر گرفته می شود و موارد مرتبط به آن را باید در بافت اجتماعی مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این رویکرد، احساس تعلق به مدرسه دیدگاهی است که باعث می شود فرد با محیط مدرسه پیوند و ارتباط داشته باشد. دانش آموزی که احساس تعلق به مدرسه را تجربه می کند، قادر به برقراری ارتباط موثر با اعضای مدرسه اعم از مدیر، ناظم، معلم، همکلاسی ها و غیره است.

تجربه احساس تعلق به مدرسه مزایای زیادی دارد؛ احساس تعلق به مدرسه باعث ایجاد احساس ارزشمند بودن، هدفمند بودن، ارتقای عزت نفس و اعتماد به نفس، تقویت خودآگاهی، تقویت مسئولیت پذیری در دانش آموز می شود.

 همچنین بر اساس آنچه در پژوهش ها آمده است، زمانی که احساس تعلق به مکان خاصی وجود داشته باشد، فرد خود را نسبت به آن مکان یا محیط مسئول و متعهد می داند و برای آن محیط فداکاری می کند.

احساس تعلق به مدرسه در این پرسشنامه با 6 خرده مقیاس در ارتباط است؛ این خرده مقیاس ها عبارت اند از:

احساس تعلق به مدرسه و همسالان، حمایت معلم، احساس رعایت احترام و عدالت در مدرسه، مشارکت در اجتماع، ارتباط فرد با مدرسه و مشارکت علمی می ‌باشد.

محیط مدرسه و رفتار اعضای مدرسه تاثیر به سزایی در شکل گیری احساس تعلق به مدرسه دارد؛ مشخصا هرچه فرد بتواند ارتباط بهتری با مدرسه برقرار کند احساس تعلق به مدرسه در او بیشتر خواهد بود.

در صورت تمایل به ارزیابی متغیر احساس تعلق به مدرسه می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری (SSCS) چیست؟

ارزیابی احساس تعلق به مدرسه هدف ساخت این پرسشنامه است.

این پرسشنامه چند مولفه دارد؟

این پرسشنامه 6 خرده مقیاس دارد.

این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟

این پرسشنامه توسط بری و همکاران ساخته شده است.

آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟

بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.

آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟

بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام