تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه بدبینی سازمانی
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

پرسشنامه بدبینی سازمانی

این پرسشنامه از پژوهش دین و همکاران در سال 1998 به دست آمده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی بدبینی سازمانی می باشد.

این پرسشنامه دارای 13 سوال و 3 بعد:

  • عاطفی
  • شناختی
  • رفتاری است.

روایی و پایایی پرسشنامه بدبینی سازمانی تایید شده است.

بدبینی سازمانی

بدبینی یک نگرش منفی است؛ بدبینی سازمانی نگرشی است که از ناکامی، احساس سرخوردگی، ناامیدی سرچشمه می گیرد. بدبینی سازمانی نگرش منفی کارمندان نسبت به سازمانی که در آن کار می کنند می باشد و این نگرش دربرگیرنده احساساتی نظیر نفرت، تحقیر، بی اعتمادی است.

کارمندانی که نسبت به سازمان خود بدبین هستند، بر این باورند که در سازمان آن ها اصل صداقت و درستکاری رعایت نمی شود و آن ها قربانی تصمیمات غلط مدیران یا سو استفاده های شغلی مدیران از خود هستند. همچنین، اقدامات فریبکارانه و انگیزه های پنهانی می تواند منجر به بدبینی سازمانی شود. تعارضات سازمانی، تضاد سازمانی، جو مسوم سازمانی . ناهنجاری های سازمانی در ایجاد بدبینی سازمانی نقش دارد.

بدبینی سازمانی پیامدهای منفی زیادی به همراه دارد؛ بدبینی سازمانی باعث کاهش ارتباطات صمیمانه و مثبت در سازمان می شود و از انگیزه کارمندان برای حضور در محل کار و تلاش برای داشتن عملکرد شغلی بهتر کم می کند و در نتیجه عملکرد شغلی را تحت تاثیر قرار می دهد.
بدبینی شغلی تمایل به ترک خدمت را افزایش داده و پیامدهای سو بر اثربخشی سازمانی دارد. بدبینی سازمانی بر رفتار کارمندان تاثیر منفی می گذارد و حتی باعث تغییر عقیده و نگرش کارمندان می شود.

بدبینی سازمانی دارای سه بعد شناختی، رفتاری و عاطفی است؛ در بعد شناختی کارمندان احساسات منفی مانند خشم یا تحقیر را تجربه می کنند و بر این باورند که سازمان با آن ها صادق نیست و خوبی و خلوص نیت سازمان را باورند ندارد. در این حالت کارمندی که نگرش بدبینانه نسبت به سازمانش دارد، بر این باور است که در سازمان عدالت و صداقت و خلوص عمل وجود ندارد.

در بعد عاطفی کارمندان احساسات شدید منفی را نسبت به سازمان تجربه می کنند و ممکن است به سازمان بی احترامی یا توهین کنند و از آن عصبانی باشند. در بعد عاطفی بدبینی سازمانی شاهد سرخوردگی و ناکامی کارمند هستیم.

در بعد رفتاری بدبینی سازمانی احساسات منفی بر رفتار تاثیر می گذارد و کارمند دچار رفتار بدبینانه از نوع کلامی و غیرکلامی می شود. اگر کارمند نسبت به سازمان بدبین باشد، می تواند رفتارهای کلامی منفی مانند نگاه معنی دار به دیگر کارمندان، خنده های تمسخر آمیز، کنایه زدن و تیکه انداختن و غیره داشته باشد.

در صورتی که تمایل به ارزیابی نگرش بدبینانه به سازمان بر اساس ابعاد شناختی، عاطفی و رفتاری داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

پرسشنامه بدبینی سازمانی چیست؟

ارزیابی بدبینی سازمانی هدف ساخت این پرسشنامه است.

در بعد رفتاری کارمند بدبین چه کاری انجام می دهد؟

کارمندی که نسبت به سازمان بدبین است، رفتارهای کلامی و غیرکلامی بدبینانه مانند تمسخر، استهزا و غیره دارد.

بدبینی سازمانی چیست؟

بدبینی سازمانی نگرشی است که از ناکامی، احساس سرخوردگی، ناامیدی سرچشمه می گیرد. بدبینی سازمانی نگرش منفی کارمندان نسبت به سازمانی که در آن کار می کنند می باشد.

ابعاد بدبینی سازمانی کدام است؟

بعد شناختی، رفتاری، عاطفی

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام