پرسشنامه فاکتورهای توانمندی تدریس دلی خون
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه فاکتورهای توانمندی تدریس دلی خون
این پرسشنامه توسط دلی خون در سال 1395 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی فاکتور های توانمندی تدریس می باشد.
این پرسشنامه دارای 36 سوال و مولفه های:
- ویژگی های فردی
- مهارت های حرفه ای به روز رسانی شده
- عوامل خانوادگی
- عوامل مدیریتی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه فاکتورهای توانمندی تدریس دلی خون تایید شده است.
فرقی نمی کند که یک فرد در چه حیطه شغلی مشغول کار کردن و کسب درآمد است؛ نکته ی مهمی که در رابطه با فعالیت شغلی وجود دارد، توانمند بودن و انجام وظایف به صورت دقیق و صحیح می باشد. یکی از مهم ترین کارهایی که در راستای توانمند شدن کارمندان در سازمان انجام می شوند، انجام فعالیت های مرتبط با توانمند سازی می باشد.
توانمند سازی یعنی چه؟
از جمله افرادی که در مورد توانمند سازی کارمندان تحقیق و بررسی هایی داشته است، هتفیلد می باشد. بر اساس نظر او، توانمند سازی یک فرآیند است؛ در این فرآیند امکان فکر کردن، رفتار کردن، کنترل و تصمیم گیری به صورت مستقل در مورد انجام وظایف سازمانی و مرتبط با شغل برای کارمند فراهم می شود. کارمندی که فرآیند توانمند سازی را طی کند، می تواند وظایف و تکالیف شغلی اش را به درستی انجام دهد، امور مرتبط با شغلش را به خوبی کنترل کند.
توانمند سازی در حوزه تدریس
بسیار خوب می شود اگر، فرآیند توانمند سازی در حوزه تدریس برای اساتید مورد توجه قرار بگیرد. در خصوص توانمند سازی اساتید، باید عواملی که نقش تاثیر گذار بر فرآیند تدریس دارند، مورد شناسایی قرار بگیرند. از نظر محققی به نام ویلیامز، چهار حوزه محیطی، سازمانی، فردی و مدیریتی بر توانمند سازی تدریس تاثیر ویژه دارند. در ادامه متخصصان دیگر، نظر ویلیامز را تایید کرده اند و افرادی همچون سلازر و آلمونت در سال 2007، برخی عوامل تاثیر گذار دیگر همچون، ویژگی های فردی معلمان، سخت کوش بودن آن ها، توانایی آن ها در انجام کار به صورت گروهی را به عنوان عوامل تاثیر گذار بر توانمند سازی تدریس معرفی کردند. علاوه بر موارد ذکر شده، نباید نقش فرهنگ سازمانی و مدیریت دانشگاه را در فرآیند توانمند سازی اساتید، کم ارزش شمرد.
محققی به نام هوبس علاقه مند به درک عوامل موثر بر افزایش توانمند سازی در شغل آموزش داشت؛ پس از تحقیقاتی که در این زمینه انجام داد، دو مدل را در این باره معرفی کرد. در مدل اول، توانمند سازی به دو فرآیند توانمندی سازی فردی و سازمانی تقسیم می شد و در مدل دوم توانمند سازی یک چرخه در نظر گرفته می شود که از سه مرحله تشکیل شده است. از نظر دلی خون طراح این پرسشنامه توانمند سازی معلمان و اساتید با شش بعد مهم نظیر، خودمختاری، اثربخشی، تصمیم گیری، رشد حرفه ای، موثر بودن، وضعیت شغلی در ارتباط می باشد.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر توانمند سازی تدریس می توانید از پرسشنامه فاکتورهای توانمندی تدریس از دلی خون استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای ثبات درونی و بیرونی است.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط دلی خون ساخته شده است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه دارای 36 سوال است.
پرسشنامه فاکتورهای توانمندی تدریس دلی خون چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی توانمند سازی تدریس ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت