پرسشنامه مقیاس هیجان مرتبط با یادگیری (LRES)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مقیاس هیجان مرتبط با یادگیری (LRES)
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ابعاد مختلف هیجان های مرتبط با یادگیری می باشد.
این پرسشنامه دارای 70 سوال و 7 مولفه:
- لذت
- فخر
- خشم
- اضطراب
- شرم
- نا امیدی
- خستگی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه هیجان مرتبط با یادگیری (LRES) تایید شده است.
یادگیری یک فرآیند مادام العمر است. یادگیری یک توانایی عالی ذهنی در انسان ها است که به نظر می رسد از نوزادی تا زمانی که از دنیا می رویم در ما ادامه دار باشد. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم یادگیری یک فرآیند مادام العمر همیشگی است. ما دائما چیزهای مختلفی را به واسطه یادگیری می آموزیم، مطالبی را که در ذهن از قبل یاد گرفته باشیم را با یادگیری تکمیل یا اصلاح می کنیم.
بر اساس تحقیقاتی که در زمینه یادگیری صورت گرفته است، هیجانات با یادگیری در ارتباط است. به عبارت ساده تر، ما به هنگام یادگیری مطالب ممکن است طیف گسترده ای از هیجانات را تجربه کنیم. مثلا زمانی که مشتاق به یادگیری هستیم، برخی هیجانات را تجربه کنیم، زمانی که خسته از یادگیری هستیم برخی دیگر از هیجانات و عواطف را احساس و تجربه کنیم. همچنین کلاس درس می تواند در ما هیجانات مختلفی را ایجاد کند؛ گاهی از شرکت در یک کلاس خوشحال و شادیم که متوجه گذر زمان نمی شویم و گاهی شرکت در یک کلاس درس برای ما با نا امیدی و خستگی زیاد همراه است. ذکر این نکته حائز اهمیت است، تجربه هیجانات مرتبط با یادگیری در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.
پکران جز محققانی بود که در مورد هیجانات مرتبط با یادگیری تحقیقاتی انجام داده است. بنا بر نظر محقق و طراح این پرسشنامه، هیجاناتی مانند لذت، فخر، خشم، استرس و اضطراب، شرم و نا امیدی و خستگی جز هیجانات مرتبط با یادگیری می باشند.
یک دانشجو یا دانش آموز به هنگام یادگیری یک مطلب ممکن است از اینکه مطالب را زود و عمیق یاد می گیرد، احساس خوشحالی و لذت داشته باشد و به خودش افتخار کند. از دیگر سو، اگر فردی در یادگیری یک نکته درسی مشکل داشته باشد، ممکن است از خود یا معلمش خشمگین شود. در واقع عدم یادگیری دروس می تواند فرد را عصبانی کند. از طرف دیگر تلاش فرد برای یادگیری مطالب ممکن است او را مضطرب کند یا به فرد استرس بدهد. یک دانش آموزان ممکن است از اینکه مطلبی را یاد نگرفته است و دیگران متوجه این موضوع شده اند، خجالت زده و شرمگین شود. در برخی مواقع فرآیند یادگیری برای فرد خسته کننده می شود و حتی ممکن است با احساس یاس و ناامیدی همراه شود.
شما به هنگام یادگیری چه هیجاناتی را تجربه می کنید؟ از یادگیری لذت می برید یا دچار ناامیدی و خستگی می شوید؟ در صورت تمایل به ارزیابی متغیر هیجان های مرتبط با یادگیری می توانید از پرسشنامه هیجان مرتبط با یادگیری (LRES) استفاده کنید.
مقیاس هیجان مرتبط با یادگیری (LRES) چیست؟
ارزیابی هیجان های مرتبط با یادگیری هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 7 مولفه دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت