پرسشنامه اخلاق ارزشیابی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه اخلاق ارزشیابی
این پرسشنامه توسط مجید نائینی و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مولفه های اخلاق ارزشیابی در آموزش عالی می باشد.
این پرسشنامه دارای 48 سوال و 6 بعد:
- ارزشیابی به مثابه یادگیری
- سوگیری نکردن در ارزشیابی
- ارزشیابی اصولی و درست
- ارتباطات علمی موثر در ارزشیابی
- ملاحظات اخلاقی در ارزشیابی
- پایایی و روایی ابزارهای ارزشیابی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه اخلاق ارزشیابی تایید شده است.
ارزشیابی
ارزشیابی یکی از فرآیند هایی است که به صورت مستمر باید در مدارس و دانشگاه ها یا هر موسسه آموزشی اجرا و پیگیری شود. ارزشیابی فرآیندی است که باید بر مبنای اصول مشخصی پیگیری شود و در صورت اجرای درست، مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت.
ارزشیابی را به دو صورت می توان معنا کرد؛ عام و خاص. ارزشیابی در معنای خاص به معنای تعیین میزان موفقیت یک برنامه، یک فرد، یک درس، یک آزمایش، یک گروه، یک استاد یا هر چیز دیگری به نسبت میزان دستیابی به اهداف اولیه که برای آن چیز تعیین شده است و در معنای عام می توان آن را تعیین ارزش یا میزان اهمیتی که یک چیز دارد، تعریف کرد.
فرآیند ارزشیابی باید توسط یک فرد انجام شود که آن فرد ارزیاب نام دارد؛ ارزیاب فردی است که ارزش هر چیزی را معین می کند؛ منظور از هرچیز آن چیزی است که مورد ارزیابی قرار می دهد که می تواند فرد باشد، یا عملکرد یک گروه و ... .
در حوزه آموزش و تحصیل، رالف تایلر اولین فردی بود که یک تعریف دقیق از ارزشیابی ارائه داد و تعریف او از ارزشیابی به عنوان یک تعریف رسمی پذیرفته شد. تایلر ارزشیابی را وسیله ای برای تعیین میزان موفقیت برنامه یا فرد در رسیدن به اهداف آموزشی تعیین شده و مورد نظر تعریف کرد. منظور از هدف آن چیزی است که انتظار داریم در برنامه آموزشی اجرا شود و فراگیر به آن دست پیدا کند. می دانید اگر بخواهیم یک دید کلی به ارزشیابی داشته باشیم، باید آن را فرآیندی در جهت تعیین ارزش در نظر بگیریم.
در حوزه آموزش عالی، ارزشیابی آموزشی نظامدار اجرا می شود؛ که این ارزشیابی شامل سنجش رسمی ارزش پدیده های آموزشی می شود. این نوع ارزشیابی کاملا برنامه ریزی شده، به صورت رسمی و با قصد و برنامه خاص انجام می شود. پیش تر اشاره کردیم ارزشیابی فرآیندی است که اگر درست و اصولی انجام شود، مزایای زیادی دارد؛ در جریان ارزشیابی به بسیاری از موارد باید توجه کرد. ارزشیابی فرآیندی است که نیاز به دقت دارد و نباید آن را سرسری انجام داد. اگر ارزشیابی در یک محیط آموزشی اجرا می شود باید با هدف یادگیری و رشد باشد.
همچنین مهم است که در ارزشیابی سوگیری وجود نداشته باشد چرا که در صورت وجود کوچک ترین سو گیری ارزشیابی بی اعتبار خواهد شد، در ارزشیابی باید به ملاحظات اخلاقی توجه کرد و به ارتباطات علمی موثر در آن دقت کرد. در صورت تمایل به ارزیابی متغیر مولفه های اخلاق ارزشیابی در آموزش عالی می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه دارای 48 سوال است.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی مولفه های اخلاق ارزشیابی در آموزش عالی هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت