پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی تشویق در دانش آموزان
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی تشویق در دانش آموزان
این پرسشنامه یک پرسشنامه محقق ساخته است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی تشویق در دانش آموزان می باشد.
پرسشنامه عوامل موثر بر اثربخشی تشویق در دانش آموزان دارای 33 سوال، 12 خرده مقیاس، 5 شاخص، شرايط تشويق، فرد تشویق کننده، تشويق مستقيم، تشويق غير مستقيم، اندازه و نوع تشويق، يادگيری می باشد.
تشویق کردن
یکی از مهم ترین مباحثی که در روان شناسی رفتارگرا مورد بررسی قرار گرفته است و نظریات متفاوتی من باب آن وجود دارد، مبحث مربوط به تشویق و تنبیه است. رفتارگرایان به مزایا و معایب تشویق و تنبیه توجه زیادی داشته اند. اصولا تشویق یا تنبیه باعث تقویت یا عدم تکرار رفتار می شود. به عبارت ساده تر، کودکی را در نظر بگیرید که کار خوبی انجام داده است، والدین کودک اگر او را تشویق کنند و کار او را مورد تحسین قرار دهند، احتمال تکرار رفتار در او بیشتر می شود و به اصطلاح تشویق باعث تقویت رفتار می شود. در نقطه مقابل، اگر کودک مرتکب اشتباه شود، عدم تشویق و ارائه یک تقویت منفی می تواند منجر به عدم تکرار رفتار در او شود.
تشویق در علوم تربیتی نیز مورد بررسی قرار گرفته است؛ متخصصان علوم تربیتی بر این باورند تشویق دانش آموزان می تواند با مزایا و تاثیرات مثبت همراه باشد. تشویق یکی از مهم ترین عوامل، در ایجاد انگیزه برای تلاش و پشتکار بیشتر است. تشویق در فرهنگ لغات به معنای شوق و ایجاد علاقه بوده و در اصطلاح به معنای ایجاد رغبت و علاقه به انجام کار در افراد است. تشویق را می توان نوعی پاداش در نظر گرفت و این پاداش اگر بلافاصله پس از رفتار اعمال شود، احتمال اجرا و تکرار رفتار را بیشتر می کند. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، تشویق یک عامل محرکه برای دانش آموزان است.
بر اساس تحقیقات انجام شده، وقتی دانش آموزان در کلاس درس مورد تشویق قرار می گیرند، عملکرد بالاتری از خود نشان می دهند و تمایلشان به حل مسائل و تکالیف مدرسه بیشتر می شود. تاثیری که تشویق بر یادگیری دارد، از تنبیه بیشتر است. تنبیه یک تقویت کننده منفی است که تا حد امکان نباید مورد استفاده قرار بگیرد مگر در شرایط لزوم و بر اساس روش و اصول مناسب! البته فراموش نکنید تشویق بیش از اندازه و غیر اصولی نه تنها تاثیر مثبت ندارد بلکه می تواند تاثیر منفی هم داشته باشد. به هنگام تشویق دانش آموزان، مواردی همچون شرایط تشویق، فرد تشویق کننده، تشویق مستقیم و تشویق غیر مستقیم، اندازه و نوع تشویق و تاثیر آن بر یادگیری حائز اهمیت است.
اگر معلم هستید، آیا دانش آموزان خود را تشویق می کنید؟ تا به حال از تنبیه استفاده کرده اید؟ می دانید تشویق چه مزایایی بر یادگیری دارد؟ در صورت تمایل به ارزیابی متغیرعوامل موثر بر اثربخشی تشویق در دانش آموزان می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 5 مولفه دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی تشویق در دانش آموزان هدف ساخت این پرسشنامه است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت