تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه خودمحوری در دانش آموزان گیبس
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه خودمحوری در دانش آموزان گیبس

این پرسشنامه توسط گیبس و همکارانش در سال 2001 ساخته شده است.

این پرسشنامه به سنجش خودمحوری در دانش آموزان پرداخته است.

پرسشنامه خودمحوری در دانش آموزان گیبس دارای روایی و اعتبار است.

خودمحوری در دانش آموزان

خودمحوری در دانش‌آموزان یک وضعیت رفتاری است که در آن دانش‌آموزان به طور مداوم بر تمایلات، نیازها و آرزوهای شخصی خود تمرکز می‌کنند و از مواجهه با دیگران و هم‌تیمی‌های خود فرار می‌کنند. این موضوع می‌تواند عواقب جدی برای یادگیری، روابط اجتماعی و توسعه شخصیتی دانش‌آموزان داشته باشد.

علل خودمحوری در دانش‌آموزان

1. **نیاز به تأیید و تصویب:**
   برخی از دانش‌آموزان به دلیل نیاز به تأیید و تصویب از طرف دیگران، به خودمحوری روی می‌آورند. آن‌ها از موافقت دیگران برای تأیید خود و تقویت اعتماد به نفس خود استفاده می‌کنند.

2. **ترس از قضاوت و نقد:**
   ترس از قضاوت و نقد از سوی دیگران می‌تواند دانش‌آموزان را به خودمحوری ترغیب کند. آن‌ها از مواجهه با انتقادها و انتظارات دیگران فرار می‌کنند و به جای آن، بر تأیید خود تمرکز می‌کنند.

3. **فراگیری مدل‌های رفتاری خودمحور:**
   برخی از دانش‌آموزان ممکن است از مدل‌های رفتاری خودمحوری که از محیط خانوادگی یا فرهنگی آن‌ها الهام گرفته‌اند، پیروی کنند و این مدل‌ها را به عنوان الگو برای رفتارهای خود در محیط مدرسه بگیرند.

4. **نقص در مهارت‌های ارتباطی:**
   نقص در مهارت‌های ارتباطی می‌تواند باعث شود که دانش‌آموزان به دلایلی مانند ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی، به خودمحوری روی آورند.

عواقب خودمحوری در دانش‌آموزان

1. **کاهش همکاری و تعامل:**
   خودمحوری می‌تواند باعث کاهش همکاری و تعامل دانش‌آموزان با دیگران شود و مانع از تجربه تجارب ارزشمند و موثر در یادگیری شود.

2. **کاهش موفقیت تحصیلی:**
   دانش‌آموزانی که به خودمحوری روی می‌آورند، ممکن است به دلیل کاهش همکاری با دیگران و عدم بهره‌گیری از تجربیات و دیدگاه‌های دیگران، موفقیت تحصیلی کمتری داشته باشند.

3. **ایجاد فاصله اجتماعی:**
   خودمحوری می‌تواند منجر به ایجاد فاصله اجتماعی بین دانش‌آموزان و هم‌تیمی‌هایشان شود و مانع از برقراری روابط صمیمی و موثر با دیگران گردد.

4. **کاهش اعتماد به نفس:**
   دانش‌آموزانی که به طور مداوم بر تأیید خود تمرکز می‌کنند، ممکن است اعتماد به نفس کمتری داشته باشند و از طریق همکاری و تعامل با دیگران، این اعتماد به نفس را تقویت نکنند.

راهکارهای مقابله با خودمحوری در دانش‌آموزان

1. **تشویق به همکاری و تعامل:**
   تشویق دانش‌آموزان به همکاری، تعامل و اشتراک تجربیات با دیگران می‌تواند به کاهش خودمحوری و افزایش مشارکت فعال در فعالیت‌های گروهی کمک کند.

2. **تقویت مهارت‌های ارتباطی:**
   تقویت مهارت‌های ارتباطی و توانایی برقراری روابط مثبت و موثر با دیگران می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا از خودمحوری خود دوری کنند.

3. **آموزش مهارت‌های انعطاف‌پذیری:**
   آموزش مهارت‌های انعطاف‌پذیری و قابلیت سازگاری با موقعیت‌ها و افراد مختلف می‌تواند به کاهش تمایل به خودمحوری کمک کند.

4. **ارائه بازخورد سازنده:**
   ارائه بازخورد سازنده و مثبت به دانش‌آموزان می‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را تقویت کرده و از تمرکز بر تأیید خود کاسته شود.

خودمحوری در دانش‌آموزان یک وضعیت رفتاری است که می‌تواند به تضعیف روابط اجتماعی، کاهش موفقیت تحصیلی و کاهش اعتماد به نفس منجر شود. با توجه به اهمیت این مسأله، لازم است راهکارهای مناسب برای مقابله با خودمحوری در دانش‌آموزان اتخاذ شود تا آن‌ها بتوانند بهترین نتایج یادگیری را بدست آورند و در کنار هم به رشد و توسعه شخصیتی خود بپردازند.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

پرسشنامه خودمحوری در دانش آموزان گیبس چیست؟

این پرسشنامه به خودمحوری در دانش آموزان پرداخته و دارای نمره گذاری است.

خودمحوری در دانش آموزان چیست؟

خودمحوری در دانش‌آموزان یک وضعیت رفتاری است که در آن دانش‌آموزان به طور مداوم بر تمایلات، نیازها و آرزوهای شخصی خود تمرکز می‌کنند و از مواجهه با دیگران و هم‌تیمی‌های خود فرار می‌کنند. این موضوع می‌تواند عواقب جدی برای یادگیری، روابط اجتماعی و توسعه شخصیتی دانش‌آموزان داشته باشد.

علل خودمحوری در دانش‌آموزان چیست؟

نیاز به تأیید و تصویب، ترس از قضاوت و نقد، فراگیری مدل‌های رفتاری خودمحور و نقص در مهارت های ارتباطی

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام