پرسشنامه برنامه درسی پنهان
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مولفه های برنامه درسی پنهان
این پرسشنامه توسط طهماسب زاده و همکاران در سال 1398 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مولفه های برنامه درسی پنهان می باشد.
این پرسشنامه دارای 66 سوال و 11 بعد:
اهداف برنامه درسی، محتوای دروس، روش تدریس استادان، ارزشیابی، معماری ساختمان دانشکده، ساختمان اجتماعی و اداری دانشکده، ارتباط متقابل اعضای هیأت علمی با دانشجویان، روابط میان فردی دانشجویان با یکدیگر و با کارکنان، فضای اجتماعی و عاطفی دانشکده، قوانین و مقررات دانشکده، تفکر انتقادی دانشجویان می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه مولفه های برنامه درسی پنهان تایید شده است.
برنامه درسی چگونه تدوین می شود؟
ارتقای کیفیت یادگیری و سطح آموزش نیاز به برنامه ریزی دارد؛ برنامه ریزی درسی و طراحی برنامه درسی از جمله فعالیت های موثر در فرآیند آموزش و یادگیری است. تدوین یک برنامه درسی نیاز به دقت، توجه، برنامه ریزی دارد و باید از پس مراحل مختلف بگذرد.
برنامه درسی از نظر لغوی به معنای راهی است که باید طی شود و به طور کلی به برنامه ای گفته می شود که یک شروع معین و یک پایان مشخص دارد و در این فرآیند برخی اهداف دنبال می شود. در برنامه درسی، سلسله مطالب درسی به دانش آموزان آموزش داده می شود و پشت هرکدام از مفاد درسی هدفی پنهان شده است.
برای طرح ریزی یک برنامه درسی خوب و کارآمد ابتدا باید نیاز سنجی صورت بگیرد و پس از آن اهداف یادگیری و آموزش بر اساس آن تدوین و مشخص شود؛ پس از آنکه اهداف مشخض شد، باید برای تدوین محتوا برنامه ریزی شود و بر اساس آن مجموعه فعالیت های مرتبط در برنامه درسی گنجانده شود.
آنچه در آموزش رسمی کشوری از پایه ابتدایی تا دانشگاهی به فراگیران آموزش داده می شود و در مدارس و دانشگاه ها اجرا می شود، حاصل تدوین برنامه درسی است.
برنامه پنهان درسی چیست؟
شایان ذکر است در تدوین برنامه های درسی برخی تجارب و مسائل وجود دارند که به آن ها توجه زیادی نمی شود؛ اما خود دانش آموزان یا دانشجویان زمانی که با فعالیت های درسی درگیر می شوند و در حین آموزش و یادگیری این مسائل را تجربه می کنند و یاد می گیرند که به این تجربیات و موارد برنامه پنهان درسی گفته می شود.
بعد غیرفعال پیش بینی یادگیری را برنامه درسی پنهان می گویند؛ برنامه درسی پنهان از جنبه رسمی آموزش فراتر می رود. در امر آموزش همیشه همه چیز طبق برنامه ریزی پیش نمی رود، مواردی وجود دارد که بر افکار، احساسات، شخصیت فراگیران تاثیر می گذارد و این موارد جز برنامه درسی پنهان می باشند.
مولفه های مرتبط با برنامه درسی پنهان کدام اند؟
از نظر طهماسب زاده و همکارانش، اهداف برنامه درسی، محتوای دروس، روش تدریس استادان، ارزشیابی، معماری ساختمان دانشکده، ساختمان اجتماعی و اداری دانشکده، ارتباط متقابل اعضای هیأت علمی با دانشجویان، روابط میان فردی دانشجویان با یکدیگر و با کارکنان، فضای اجتماعی و عاطفی دانشکده، قوانین و مقررات دانشکده، تفکر انتقادی دانشجویان از جمله مولفه هایی هستند که با برنامه درسی پنهان در ارتباط می باشند و در این پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می گیرند.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر، مولفه های برنامه درسی پنهان، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 11 بعد دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی برنامه پنهان درسی هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله روایی و پایایی دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت