پرسشنامه بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهر
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه بهزیستی مدرسه کاپلان و ماهر
این پرسشنامه توسط کاپلان و ماهر در سال 1999 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی بهزیستی مدرسه می باشد.
این پرسشنامه دارای 18 سوال و 3 خرده مقیاس:
- علاقه مندی به مدرسه
- خودکارآمدی ادراک شده تحصیلی
- رفتار مخرب می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه بهزیستی مدرسه تایید شده است.
بهزیستی مدارس
عملکرد تحصیلی دانش آموزان تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گیرد؛ به طور کلی، عوامل درونی و بیرونی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تاثیر می گذارد. مثلا محیط آموزشی، نحوه ارتباط معلم با دانش آموزان، سبک تدریس و غیره از جمله عوامل تاثیر گذار بر عملکرد و موفقیت تحصیلی است.
در این میان می توان به بهزیستی مدرسه به عنوان یک عامل تاثیرگذار بر عملکرد و موفقیت تحصیلی اشاره کرد. نتایج پژوهش هایی که در زمینه موفقیت تحصیلی و عوامل اثرگذار بر آن انجام شده است، نشان می دهد که بهزیستی مدرسه منجر به رضایت تحصیلی، اثربخشی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و تمایل به پیگیری روند موفقیت تحصیلی می شود.
بهزیستی حالتی است که فرد در آن سلامت جسم و روان را تجربه می کند، قادر به برقراری ارتباط موثر با دیگران است و می تواند با استرس ها و فشارهای زندگی مقابله موثر داشته باشد. به طور کلی، بهزیستی پیش بین قوی برای سلامت روان است و اگر فردی احساس بهزیستی را تجربه کند به دنبال آن سلامت روان داشته و احساس رضایت از زندگی خواهد داشت.
دانش آموزان می توانند بهزیستی مدرسه را تجربه کنند؛ بهزیستی مدرسه با برخی عوامل در زندگی دانش آموزان در ارتباط است. سلامت جسمانی و روانی، میزان رضایت از زندگی، زندگی در یک محیط شاداب و مثبت، خودکارآمدی و خود ارزیابی از جمله عوامل مرتبط با بهزیستی مدرسه می باشد.
در این پرسشنامه، بهزیستی مدرسه با عواملی همچون علاقه مندی به مدرسه، خودکارآمدی تحصیلی ادراک شده و رفتار مخرب در ارتباط است. بنابر آنچه در پژوهش ها آمده است، دانش آموزانی که به مدرسه و حضور در کلاس درس علاقه مندند و مشارکت فعالانه ای با هم کلاسی ها و معلمان دارند و اشتیاق و انگیزه بالایی برای حضور در مدرسه از خود نشان می دهند، بهزیستی مدرسه را تجربه می کنند.
همچنین، باور به توانمندی های خود و اطمینان به خود در حوزه تحصیلی که تحت عنوان خودکارآمدی تحصیلی شناخته می شود، بر تجربه بهزیستی مدرسه و موفقیت تحصیلی اثرگذار است.
لازم به ذکر است، هرچه رفتارهای مخرب و آسیب رسان دانش آموز کمتر و میزان درگیری تحصیلی او بیشتر باشد، احتمال تجربه بهزیستی مدرسه افزایش خواهد یافت.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر بهزیستی مدرسه با توجه به ابعاد ذکر شده داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید و اطلاعاتی را در این خصوص کسب کنید.
خودکارآمدی تحصیلی چیست؟
باور به توانایی های فردی در زمینه تحصیلی همان خودکارآمدی تحصیلی است.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی بهزیستی مدرسه هدف ساخت این پرسشنامه است.
بهزیستی چیست؟
بهزیستی حالتی است که فرد در آن سلامت جسم و روان را تجربه می کند، قادر به برقراری ارتباط موثر با دیگران است و می تواند با استرس ها و فشارهای زندگی مقابله موثر داشته باشد. به طور کلی، بهزیستی پیش بین قوی برای سلامت روان است و اگر فردی احساس بهزیستی را تجربه کند به دنبال آن سلامت روان داشته و احساس رضایت از زندگی خواهد داشت.
بهزیستی مدرسه با چه عواملی در ارتباط است؟
عملکرد تحصیلی بالا، خودکارآمدی تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و ....
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت