پرسشنامه موانع توسعه آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه موانع توسعه آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران
این پرسشنامه توسط منصور ساعی و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی موانع توسعه آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران می باشد.
این پرسشنامه دارای 50 سوال و 10 بعد، تدوین برنامه ریزی درسی، تصمیم سازی غیر روشمند در آموزش و پرورش، عدم حمایت آموزش وپرورش برای جدی گرفتن آموزش سواد رسانه ای، عدم وجود متولی برای آموزش سواد رسانه ای، نقش مدرسه، بروکراسی سازمانی، مدیریت منابع، نابسندگی محتوایی کتاب تفکر و سواد رسانه ای، کمبود بودجه اختصاصی آموزش و پرورش برای آموزش سواد رسانه ای، عدم وجود شفافیت در فرآیند تصمیم سازی می باشد. روایی و پایایی پرسشنامه موانع توسعه آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران تایید شده است.
آیا قبول دارید که ما انسان ها این روزها توسط رسانه ها احاطه شدیم و به عبارتی رسانه ها نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می کنند؟ همه ی ما در یک جامعه ی رسانه ای شده زندگی می کنیم که روزانه در معرض انواع اطلاعات مختلف هستیم. رسانه ها تاثیر به سزایی بر ابعاد مختلف زندگی ما دارند؛ از بعد فرهنگی، اقتصادی، فردی گرفته تا بعد اجتماعی و دیگر ابعاد مهم که برای توصیف و اشاره به آن ها باید زمان زیادی را صرف کنیم.
بنابراین بدیهی است با توجه به تاثیری که رسانه ها بر زندگی ما دارند، سواد رسانه ای را بیاموزیم و برای آموزش آن به فرزندان خود از سنین پایه تلاش کنیم. سواد رسانه ای را می توان یک رویکرد آموزشی نوین در قرن 21 معرفی کرد؛ رویکردی که باید توسط جوامع مختلف به کار گرفته شود.
سواد رسانه ای چیست؟
سواد رسانه ای مجموعه مهارت هایی است که قابل یادگیری و اکتساب می باشد. سواد رسانه ای به توانایی افراد برای دسترس به رسانه ها، درک پیام های رسانه ای، تجزیه و تحلیل این پیام ها اشاره می کند. وقتی دنیای امروز بر مبنای رسانه ها هدایت می شود، یادگیری مهارت های مرتبط رسانه یک امر ضروری می باشد. از طرفی دیگر اگر می خواهیم عملکرد خوبی در دنیای مملو از رسانه ی امروزی داشته باشیم باید درک خود را از پیام های رسانه ای بالا ببریم.
سواد رسانه ای منجر به درک پیام های رسانه ای از تلوزیون، شبکه های اجتماعی، رادیو، روزنامه، بیلبورد، مجله، کتاب، محتوای تبلیغاتی و... می شود.
شرکت ها و سازمان های مختلف پس از درک اهمیت سواد رسانه ای به یادگیری این سواد پرداخته و سعی می کنند جریان یادگیری سواد رسانه ای را در سازمان خود فعال و پیگیری کنند. تاثیر گذاری سواد رسانه ای زمانی بیشتر خواهد شد که آموزش آن را از سنین پایین شروع کنیم. آموزش سواد رسانه ای در مدارس از مقاطع پایه تاثیر مطلوبی بر یادگیری و استفاده از این رویکرد دارد. البته بنابر نظر پژوهشگران حوزه تربیتی، توسعه آموزش سواد رسانه ای در مدارس می تواند با برخی موانع روبه رو شود.
موانع توسعه سواد رسانه ای در مدارس کدام اند؟
شناسایی این موانع و تلاش برای از بین بردن آن ها می تواند تاثیر مثبتی بر توسعه سواد رسانه ای داشته باشد. تدوین برنامه ریزی درسی، تصمیم سازی غیر روشمند در آموزش و پرورش، عدم حمایت آموزش وپرورش برای جدی گرفتن آموزش سواد رسانه ای، عدم وجود متولی برای آموزش سواد رسانه ای، نقش مدرسه، بروکراسی سازمانی، مدیریت منابع، نابسندگی محتوایی کتاب تفکر و سواد رسانه ای، کمبود بودجه اختصاصی آموزش و پرورش برای آموزش سواد رسانه ای، عدم وجود شفافیت در فرآیند تصمیم سازی برخی موانع توسعه سواد رسانه ای در مدارس بوده که در این پرسشنامه هم مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر ارزیابی موانع توسعه آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط منصور ساعی و همکاران ساخته شده است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی موانع توسعه آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران هدف ساخت این پرسشنامه است.
این پرسشنامه شامل چند بعد است؟
این پرسشنامه دارای 10 بعد است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت