پرسشنامه رفتارهای فرانقشی ارگان
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
رفتارهای فرانقشی
رفتارهای فرانقشی شامل رفتارهای اختیاری کارکنان است که جزو وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود، ولی اثربخشی کلی سازمان را افزایش می دهد و برای عملکرد، اثربخشی و موفقیت عملیات سازمان مهم هستند( طبرسا و رامین مهر، 1389).
معرفی پرسشنامه رفتارهای فرانقشی ارگان
این پرسشنامه در سال 1988 توسط ارگان و همکارانش ساخته شده است.
پرسشنامه رفتارهای فرانقشی به سنجش رفتارهای فرانقشی افراد در پنج بعد زیر می پردازد:
- وظیفه شناسی: بعد وظیفه شناسی حالتی است که در آن اعضای سازمان رفتارهای خاصی را انجام می دهند و فراتر از حداقل سطح وظیفه مورد نیاز برای انجام آن کار فعالیت می نمایند.
- نوع دوستی: نوع دوستی به رفتارهای مفید و سود بخشی از قبیل ایجاد صمیمت، همدلی و دلسوزی میان همکاران اشاره دارد که خواه به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم به کارکنانی که دارای مشکلات عادی هستند کمک می کند.
- فضیلت مدنی: رفتار یا فضیلت مدنی از مسئولیت پذیری، از علاقه یا تعهد به سازمان ناشی می شود. نظارت بر محیط به منظور شناسایی فرصت ها و تهدیدات حتی به هزینه شخصی نمونه ای از این رفتار هاست.
- جوانمردی: که به شکیبایی در برابر موقعیت های مطلوب و مساعد، بدون اعتراض، نارضایتی و گلایه مندی اشاره می کند.
- احترام و تکریم: این بعد بیان کننده نحوه رفتار افراد با همکاران، سرپرستان و مخاطبان سازمانی است. افرادی که در سازمان با احترام و تکریم با دیگران رفتار می کنند دارای رفتار شهروندی سازمانی مترقی می باشند.
این پرسشنامه دارای 23 سوال است و جواب هر سوال به صورت طیف لیکرت پنج درجه ای از خیلی کم تا خیلی زیاد می باشد.
همچنین پرسشنامه رفتارهای فرانقشی ارگان دارای روایی و اعتبار و نمره گذاری نیز می باشد.
پرسشنامه رفتارهای فرانقشی ارگان چیست؟
برای سنجش رفتارهای فرانقشی افراد از این پرسشنامه استفاده می شود.
آیا پرسشنامه رفتارهای فرانقشی ارگان نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری می باشد.
آیا پرسشنامه پرسشنامه رفتارهای فرانقشی ارگان دارای روایی و اعتبار است؟
بله، این پرسشنامه دارای ثبات درونی و بیرونی است.
رفتارهای فرانقشی به چه معناست؟
رفتارهای فرانقشی: رفتارهای فرانقشی شامل رفتارهای اختیاری کارکنان است که جزو وظایف رسمی آنها نیست و مستقیما توسط سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی شود، ولی اثربخشی کلی سازمان را افزایش می دهد و برای عملکرد، اثربخشی و موفقیت عملیات سازمان مهم هستند( طبرسا و رامین مهر، 1389).
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت