پرسشنامه رفتارهای ضدشهروندی سازمانی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه رفتارهای ضدشهروندی سازمانی
این پرسشنامه توسط حامد بردبار ساخته شده و محقق ساخته می باشد.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی میزان گرایش کارکنان به رفتارهای ضد شهروندی است.
این پرسشنامه دارای 24 سوال و مولفه های زیر است:
لجبازی و خودسری، مقاومت در برابر اقتدار، طفره رفتن از کار، کینه توزی، پرخاشگری
روایی و پایایی پرسشنامه رفتارهای ضدشهروندی سازمانی تایید شده است.
رفتارهای مخرب سازمانی
یکی از دلایل شکست سازمان وجود رفتارهای مخرب سازمانی است؛ سازمان هایی که در آن نیروی کار برخی رفتارهای آسیب زننده را انجام می دهند، به مرور زمان دچار افول و شکست خواهند شد. رفتارهای مخرب سازمانی شامل هرگونه رفتار آسیب زننده بوده که به صورت خودآگاه و ناخودآگاه توسط اعضای سازمان انجام می شود. این گونه رفتارها متضاد با قوانین و ارزش های درون سازمانی می باشد.
به طور مثال، یکی از رفتارهای مخرب سازمانی کم کاری است؛ هر کارمندی موظف به انجام برخی تکالیف و وظایف در سازمان بر اساس ساعت کاری مشخص است؛ برخی کارمندان از انجام وظایف خود به صورت کامل و دقیق سر باز می زنند یا در ساعات کاری به انجام کارهای غیر کاری مشغول می شود؛ مشخصا این رفتار کارمند با پیامدهای منفی برای سازمان همراه است.
دیگر رفتار مخرب سازمانی، دزدی است؛ دزدی از سازمان به طرق مختلف صورت می گیرد؛ استفاده از منابع سازمانی برای استفاده شخصی، استفاده از داده های سازمان، افشای اسرار سازمان به دیگر افراد یا سازمان های رقیب برخی از انواع دزدی سازمانی می باشد.
پرخاشگری، شایعه پراکنی، ایجاد نفاق، ارتشا و غیره برخی از رفتارهای مخرب سازمانی می باشد. بر اساس نتایج منتشر شده از مطالعات، فردی که مرتکب رفتارهای نادرست، مخرب و غیر اخلاقی در سازمان می شود، از وجدان کاری کمتری برخوردار است و این رفتارها بر عدالت سازمانی تاثیر منفی می گذارد.
مشخصا وجود رفتارهای سازمانی مخرب در یک سازمان زمینه را برای فرسودگی شغلی در کارمندان ایجاد می کند و تمایل به ترک خدمت را افزایش می دهد.
به منظور کاهش رفتارهای مخرب در سازمان کنترل مدیریتی و نظارت بر کارمندان باید افزایش پیدا کند و ارزیابی مستمر از عملکرد صورت بگیرد؛ برنامه ریزی درست، ایجاد جو مثبت سازمانی، ایجاد فضا برای بیان نظرات و انتقادات و پذیرش آن از سوی مدیران، افزایش ابتکار عمل و تلاش برای ایجاد خلاقیت و از دیگر سو، تلاش برای حل مشکلات و تعارضات به کاهش رفتارهای مخرب سازمانی کمک می کند.
جالب است بدانید رفتارهای مخرب سازمانی می تواند بر نگرش مشتریان سازمانی و ارباب رجوع تاثیر منفی بگذارد و باعث اجتناب از تعامل با سازمان از سوی مشتریان شود.
آیا می توانید چند رفتار مخرب سازمانی دیگر را نام ببرید؟ به نظر شما رفتارهای مخرب سازمانی چه پیامدهای دیگری بر سازمان دارد؟ در صورتی که تمایل به ارزیابی رفتارهای مخرب سازمان داشته باشید، پیشنهاد ما به شما خرید و انجام این پرسشنامه معتبر می باشد.
تاثیر رفتارهای مخرب سازمانی چیست؟
رفتارهای مخرب سازمانی تاثیر منفی بر فرآیند رشد و تحول سازمان داشته و زمینه را برای افول سازمان فراهم می کند.
برخی از انواع رفتارهای مخرب سازمانی چیست؟
دزدی، کم کاری، ارتشا و ...
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی رفتارهای مخرب سازمانی هدف ساخت این پرسشنامه است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت