پرسشنامه مهارت های پداگوژیکی (تربیتی) اساتید
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مهارت های پداگوژیکی (تربیتی) اساتید
این پرسشنامه توسط احمد صداقت و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی مهارت های پداگوژیکی (تربیتی) اعضای هیات علمی می باشد.
این پرسشنامه دارای 32 سوال و 4 بعد:
- مهارت های آموزشی
- حوزه یاد دهی یادگیری
- حوزه طراحی سوال
- حوزه مشاوره و ارتباط می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه مهارت های پداگوژیکی (تربیتی) اساتید تایید شده است.
مربیان و معلمانی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند، نقش مهمی در تربیت و تعلیم و آینده کودکان دارند. معلمان باید نسبت به آموزش و تعلیم کودکان و نوجوانان خودشان را مسئول بدانند و برای ارتقای مهارت ها و دانش خود تلاش کنند. اگر دانش معلم یا مربی به روز باشد، کیفیت یادگیری در فراگیران رو به بهبودی می رود.
پداگوژی به چه معناست؟
اصطلاح پداگوژی شاید برای شما نا آشنا و غریب باشد اما این اصطلاح به ظاهر عجیب، معنای سختی ندارد. در گذشته از اصطلاح پداگوژی به معنی هنر و علم تربیت کودکان استفاده می شد. به عبارتی پداگوژی همان تعلیم یا تدریس و آموزش است و مترادف این کلمات می باشد.
با جستجو در فرهنگ لغات، متوجه می شویم پداگوژی به معنای فن تعلیم، علم تعلیم یا روش معلمی می باشد و در برخی فرهنگ لغات به معنای استفاده درست از راهبردهای آموزشی در جریان فرآیند یاددهی و یادگیری در نظر گرفته شده است.
در حال حاضر، اصطلاح پداگوژی معنایی گسترده تر از تعلیم و تربیت دارد؛ در حوزه علم، اخلاق، فنون، آفرینش هنرهای زیبا، فلسفه علمی از اصطلاح پداگوژی استفاده می شود. مهم ترین هدفی که امروزه در پداگوژی دنبال می شود، این است که فراگیران به صورت فعالانه در امر آموزش درگیر شوند، با راهنمایی معلمان بتوانند به کشف و نوآوری برسند.
به عبارت ساده تر در پداگوژی هدف آن نیست که فراگیر فقط به دنبال یادگیری مستقیم از معلم باشد، بلکه خودش هم باید برای یادگیری تلاش کند و دست به اکتشاف بزند.
فراگیران از طریق پداگوژی متوجه می شوند به چه دانش، نگرش و مهارتی نیاز دارند و چگونه و از چه راهکاری باید این موارد را به دست بیاورند. در راهبردها و استراتژی های آموزشی، پداگوژی یک علم یا هنر وجودی برای معلم است؛ البته در برخی منابع از آن به عنوان سبک یادگیری یاد می شود. پائلو فریر یک روش آموزشی برای بزرگسالان تدوین کرده است که این روش را پداگوژ انتقادی نامیده است. در متون مختلف پداگوژی به طرق مختلف معنا شده است.
وجود مهارت های پداگوژی در اعضای هیئت علمی دانشگاه می تواند بر کیفیت آموزش و یادگیری تاثیر بگذارد؛ اگر اساتید بتوانند نسبت به یادگیری این مهارت ها اقدام کنند، هم توانایی های خودشان و هم توانایی های دانشجویان را بهبود می بخشند. از نظر طراحان این پرسشنامه مهارت های آموزشی، حوزه یاددهی یادگیری، حوزه طراحی سوال، حوزه مشاوره و ارتباط با مهارت های پداگوژی در اعضای هیئت علمی در ارتباط است.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر مهارت های پداگوژیکی (تربیتی) اعضای هیات علمی می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
پرسشنامه مهارت های پداگوژیکی (تربیتی) اساتید چیست؟
ارزیابی مهارت های پداگوژیکی (تربیتی) اعضای هیات علمی هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 4 مولفه دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت