پرسشنامه کیفیت تدریس رسولی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه کیفیت تدریس رسولی
این پرسشنامه توسط رسولی در سال 1389 ساخته شده است.
پرسشنامه رسولی برای بررسی نحوه ی تدریس و کیفیت آن در بخش های زیر طراحی شده است:
- تسلط بر محتوا
- تدوين طرح درس
- مهارت های تدريس
- مديريت كلاس درس
- راهنمايي و مشاوره
- ارزيابی عملكرد يادگيری
- مهارت های ارتباطی استاد با دانشجو
- رعايت مسائل اخلاقی در آموزش و تدريس
پرسشنامه کیفیت تدریس رسولی دارای 38 سوال می باشد و مقیاس جواب آن بر اساس طیف لیکرت چهار درجه ای است. نحوه پاسخ گویی به سوالات بر اساس گزینه های کم تا زیاد می باشد
همچنین این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و نمره گذاری نیز می باشد.
کیفیت تدریس
تدریس یکی از مهم ترین و سخت ترین مشاغل است. معلمان و اساتید برای تدریس دروس مختلف در هر زمینه و مقطعی که باشند، می توانند شیوه های مختلفی را برای تدریس دروس اتخاذ کنند. دروس مختلف و روشی که معلمان و اساتید برای تدریس آن به کار می برند، بر نحوه یادگیری دانش آموزان تاثیرات به سزایی دارد. از آنجا که در امر یادگیری موارد زیادی دخیل هستند، تا جایی که امکان دارد باید عوامل موثر و دخیل در این مورد در نظر گرفته شود. کیفیتی که برای تدریس دروس به کار می رود نیز، یکی از همین موارد تاثیر گذار است.
نحوه و شیوه ای که معلم برای تدریس دروس مختلف در نظر می گیرد، فرقی نمی کند که برای چه پایه و دانش آموزان در چه سنی باشد، باید از کیفیت کافی برخوردار باشد. موارد بسیاری هم بر اثر گذاری کیفیت تدریس بر دانش آموزان وجود دارد. به طور کلی شیوه و گفتار معلمان در وهله اول برای توصیف و تعریف دروس از اهمیت به سزایی برخوردار است. حتی گاها ممکن است پوشش معلمان هم بر روند و فرآیند کیفیت تدریس اثر گذار باشد.
بعد از مواردی که به معلمان و اساتید مربوط می شود، محیط آموزشی هم با کیفیت تدریس در رابطه است. اینکه فضای کلاس و محیطی که دانش آموز و معلم در آن به هدف آموختن و یادگیری جمع شده اند، دارای فضای مناسب فیزیکی من جمله، نور کافی، رنگ مناسب دیوار ها و حتی میز و صندلی هایی که برای دانش آموزان تعبیه شده است، برای یادگیری مهم و در امر تدریس تاثیر گذار است.
از دیگر نکات و خصیصه های مهمی که با کیفیت تدریس در رابطه می باشد، خود دانش آموز است. مهم است که دانش آموزی که در کلاس درس حاضر شده و به سخنان معلمش در جهت یادگیری گوش فرا می دهد، در شرایط روحی و جسمانی خوبی باشد. اگر دانش آموز خسته، بی حوصله، مریض باشد، یا حواس پرت باشد و به دروس توجهی نداشته باشد، تمامی این موارد بر کیفیت تدریس اثرات خود را می گذارد.
مجموعه عوامل مهم دیگری نیز برای کیفیت تدریس وجود دارد که همگی می تواند بر روند آن تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم را اعمال کنند. این پرسشنامه ی 38 سوالی هم با هدف ارزیابی کیفیت تدریس تهیه شده است. در صورتی که مایل بودید می توانید از این پرسشنامه برای ارزیابی و بررسی کیفیت تدریس که دارای روایی و پایایی بالایی نیز هست، استفاده کنید.
پرسشنامه کیفیت تدریس رسولی چند سوال دارد؟
این پرسشنامه دارای 38 سوال است در 8 بخش است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای ثبات درونی و بیرونی می باشد.
مقیاس این پرسشنامه بر چه اساسی است؟
مقیاس لیکرت چهار درجه ای
چه عواملی بر کیفیت تدریس اثر گذار است؟
فاکتور ها و عوامل زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر کیفیت تدریس اثر دارند؛ مثلا عواملی که مربوط به دانش آموزان، معلمان و محیط آموزشی می شود، می تواند بر روند کیفیت تدریس اثر گذار باشد.
پرسشنامه کیفیت تدریس رسولی چیست؟
برای ارزیابی کیفیت تدریس، می توان از این پرسشنامه استفاده نمود.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت