پرسشنامه رهبری تأملی
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه رهبری تأملی
این پرسشنامه توسط طاهری و طاهری در سال 1396 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ادراک معلمان از رهبری تأملی مدیران در مدارس متوسطه است.
این پرسشنامه دارای 29 سوال و 5 مولفه است.
روایی و پایایی پرسشنامه رهبری تاملی تایید شده است.
یک فایل مقاله نیز ضمیمه شده است.
رهبری تاملی
دنیا در حال تغییر است و سرعت تغییر آن فراتر از تصورات ما می باشد؛ واقعیت آن است که تغییر و تحول در تمام جوامع و در تمام ابعاد زندگی بشر در حال اتفاق افتادن است و تغییرات حوزه آموزش و پرورش را هم در برگرفته است. در این خصوص به تغییر سبک رهبری در مدارس می توان اشاره کرد، تغییری که امر آموزش را هم تغییر داده است.
می دانیم که امر تعلیم و تربیت اهمیت بسیاری دارد و هرگونه تغییر و تحولی که بخواهد در این فضا صورت بگیرد در وهله اول باید در جهت بهبود، اصلاح و پیشرفت باشد و در گام دوم باید با فکر و تامل باشد و تغییر و اصلاح در حیطه آموزش و بالاخص در مدارس به خوبی صورت نمی گیرد، مگر با کمک و هدایت یک رهبر تاملی، توانمند و خوش فکر!
اگر رهبران در مدارس خود از سبک رهبری تاملی پیروی کنند و به عبارت ساده تر رهبر تاملی باشند، با تامل بر خود، محیط مدرسه و معلمان می توانند به بهبود و توسعه مدرسه کمک کنند و فضایی مثبت که امکان شکوفایی استعداد دانش آموزان در آن وجود دارد، به وجود بیاورند.
کستلی از جمله پژوهشگرانی است که در خصوص رهبری تاملی پژوهش هایی داشته و مدلی را برای آن طراحی کرده است. او بر این باور است که رهبری تاملی با تامل و اندیشیدن مداوم همراه است و در این سبک رهبری، آگاهی از رفتارها، موقعیت ها و در نظر گرفتن پیامدهای انجام هرگونه عملکرد دیده می شود.
رهبری تاملی، ارزش ها، احساسات، اهداف کارمندان و انگیزش آن ها را در نظر می گیرد.
رهبر تاملی را باید رهبری بدانیم که خودآگاهی زیادی دارد و به توانایی های شخصی خودش باور دارد؛ همچنین، او به آموزش و یادگیری مداوم تاکید می کند و بر تجربیات خود و کارمندانش تمرکز می کند. رهبری تاملی باعث درک بهتر محیط و پیچیدگی های آن و بالفعل شدن موقعیت های بالقوه می شود.
رهبری تاملی در این پرسشنامه با 5 مولفه، گشودگی، هدف، معناداری، به چالش کشیدن و گفتگو و ارزش مستمر ارزیابی می شود.
در گشودگی توانایی مدیر در ایجاد یک محیط امن، در هدف توانایی مدیر در در نظر گرفتن تجربیات و وظایف کارمندان، در معناداری تشویق کارمندان برای بهبود رفتار و عملکرد، در به چالش کشیدن توانایی مدیر در به چالش کشیدن کارمندان به منظور ارتقا عملکرد و در گفتگو و ارزش مستمر به ارائه بازخورد مناسب پرداخته می شود.
در صورت تمایل به ارزیابی رهبری تاملی می توانید از این پرسشنامه که بر مبنای مدل رهبری تاملی کستلی ساخته شده است، استفاده کنید.
رهبری تاملی چگونه سبکی است؟
در این سبک رهبری تامل و اندیشه دائمی دیده می شود.
ویژگی رهبر تاملی چیست؟
خودآگاهی بالا، تاکید بر تجربیات خود و دیگران، تاکید بر تامل و تلاش برای اصلاح و بهبود اوضاع.
هدف از سخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی رهبری تاملی هدف ساخت این پرسشنامه است.
کاربرد رهبری تاملانه در مدارس چیست؟
اگر رهبران در مدارس خود از سبک رهبری تاملی پیروی کنند و به عبارت ساده تر رهبر تاملی باشند، با تامل بر خود، محیط مدرسه و معلمان می توانند به بهبود و توسعه مدرسه کمک کنند و فضایی مثبت که امکان شکوفایی استعداد دانش آموزان در آن وجود دارد، به وجود بیاورند.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت