پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز
این پرسشنامه توسط رابینز ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ساختار سازمانی می باشد.
این پرسشنامه دارای 24 سوال و 3 بعد:
- پیچیدگی
- رسمیت
- تمرکز ساختمانی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز تایید شده است.
ساختار سازمانی
ساختار سازمانی از مهم ترین ارکان هر سازمانی به شمار می آید و هر سازمانی باید ساختار سازمانی داشته باشد؛ ساختار سازمانی به کار و فعالیت های سازمانی نظم و جهت می دهد و پروسه اثربخشی اهداف سازمانی را تسریع می کند. سازمان ها با بهره گیری از ساختار سازمانی می توانند کارها و وظایف را به صورت رسمی، تقسیم بندی و طبقه بندی کنند و فعالیت های درون و برون سازمانی را به بهترین صورت ممکن هماهنگ سازند.
ساختار سازمانی در تعریفی ساده و خلاصه همان تقسیم بندی فعالیت ها، وظایف و نقش افراد در سازمان است؛ نام دیگر ساختار سازمانی چارت سازمانی بوده که در این چارت وظیفه هر فردی و مسئولیت های مختلفی که در سازمان بر عده دارد، مشخص خواهد شد.
ساختار سازمانی باعث نظم یافتگی و کارآمدی بیشتر شرکت خواهد شد. ساختار سازمانی انواع مختلفی دارد؛ ساختار عملکردی، ساختار وظیفه ای- مسطح، ساختار ماتریسی و ساختار تقسیم بندی شده جز انواع ساختار سازمانی می باشد؛ هرکدام از انواع ساختار سازمانی دارای مزایا و معایب منحصر به خود می باشد.
داشتن یک ساختار سازمانی منسجم مزایای بسیاری دارد؛ برخی از مهم ترین مزایای ساختار سازمانی شامل تصمیم گیری سریع، مدیریت بهتر سازمان و بخش های مختلف آن، افزایش بهره وری، بهبود عملکرد کارمندان، حذف کارهای تکراری و کاهش تعارضات میان کارمندان می شود. همچنین ساختار سازمان به برقراری ارتباطات بهتر و سازنده تر در سازمان کمک می کند و از میزان تعارضات سازمانی می کاهد.
نکته مهم و جالب توجهی که در مورد ساختار سازمانی وجود دارد آن است که مهم نیست کسب و کار شما به چه اندازه ای باشد، شما دارای یک کسب و کار بزرگ باشید یا کسب و کار کوچک، ساختار سازمانی با توجه به سطح کسب و کاری که دارید و اندازه آن می تواند به شما در ایجاد نظم و بهینه سازی فعالیت های سازمانی کمک کند.
چشم انداز شرکت، قولی که شرکت به مشتریان خود داده است و اینکه سازمان تا چه اندازه در بازارهای داخلی و خارجی فعالیت دارد، بر ایجاد و گسترش ساختار سازمانی تاثیر می گذارد. به منظور ساخت و طراحی یک ساختار سازمانی منسجم باید به عوامل مختلف توجه کرد.
ساختار سازمانی از ابعاد مختلف قابل بررسی می باشد؛ در این پرسشنامه پیچیدگی، رسمیت و تمرکز ساختمانی جز ابعاد مرتبط با ساختار سازمانی در نظر گرفته شده است. در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر ساختار سازمانی داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
پرسشنامه ساختار سازمانی رابینز چیست؟
ارزیابی ساختار سازمانی هدف ساخت این پرسشنامه است.
کاربرد ساختار سازمانی چیست؟
ساختار سازمانی به کار و فعالیت های سازمانی نظم و جهت می دهد و پروسه اثربخشی اهداف سازمانی را تسریع می کند. سازمان ها با بهره گیری از ساختار سازمانی می توانند کارها و وظایف را به صورت رسمی، تقسیم بندی و طبقه بندی کنند و فعالیت های درون و برون سازمانی را به بهترین صورت ممکن هماهنگ سازند.
تعریف ساختار سازمانی چیست؟
ساختار سازمانی در تعریفی ساده و خلاصه همان تقسیم بندی فعالیت ها، وظایف و نقش افراد در سازمان است
مهم ترین مزایای ساختار سازمانی چیست؟
تصمیم گیری سریع، مدیریت بهتر سازمان و بخش های مختلف آن، افزایش بهره وری، بهبود عملکرد کارمندان، حذف کارهای تکراری و کاهش تعارضات میان کارمندان می شود
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت