پرسشنامه پیوند با مدرسه (SBQ)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه پیوند با مدرسه (SBQ)
این پرسشنامه توسط رضایی شریف و همکاران در سال 1393 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی میزان پیوند با مدرسه می باشد.
این پرسشنامه دارای 40 سوال و 6 عامل است.
روایی و پایایی پرسشنامه پیوند با مدرسه (SBQ) تایید شده است.
یک فایل مقاله نیز ضمیمه شده است.
پیوند با مدرسه
نگرش و تمایل افراد به درس و مدرسه با یکدیگر متفاوت است؛ عده ای علاقه مند به مدرسه و حضور یافتن در کلاس درس دارند ولی عده ای دیگر هیچ اشتیاقی برای حضور در کلاس درس ندارند. روان شناسان تربیتی به بررسی رفتار و نگرش افراد نسبت به کلاس درس و مدرسه پرداخته و در این زمینه مفهومی را تحت عنوان پیوند با مدرسه مورد ارزیابی قرار داده اند.
پیوند با مدرسه، اشاره به ارتباط فرد با مدرسه و دیگر جنبه های زندگی تحصیلی دارد؛ پژوهشگران علوم تربیتی پیوند با مدرسه را حالتی تعریف کرده اند که دانش آموز مشارکت فعالانه ای در مدرسه دارد و نسبت به باورها و ارزش های تحصیلی متعهد است. همچنین، پیوند با مدرسه را می توان حالتی تعریف تعریف کرد که در آن دانش آموز احساس خوبی را در مدرسه تجربه می کند، به معلمان و همکلاسیان خود احترام می گذارد و مورد احترام قرار می گیرد و در نهایت در مدرسه احساس راحتی دارد و همین احساس او را به سمت حضور در مدرسه و کلاس درس سوق می دهد.
پیوند با مدرسه یک اصطلاح چند بعدی و گسترده بوده که در برگیرنده روابط دانش آموزان با مدرسه است؛ نخست برای ارائه و درک اصطلاح پیوند با مدرسه از نظریه پیوند اجتماعی یا کنترل اجتماعی هیرشی استفاده شد. در این نظریه، پیوند با مدرسه با چهار عامل مهم در ارتباط است و این عوامل، دلبستگی، تعهد، مشارکت و باور به مدرسه است.
طراح این نظریه هیرشی، بر این باور است که مولفه های این نظریه با یکدیگر در ارتباط و همبستگی بالایی می باشند و اگر یک مولفه ضعیف شود، دیگر مولفه ها هم تضعیف خواهند شود و از احساس پیوند با مدرسه کمتر خواهد شد.
اخیرا نظریه ای با همکاری گات فردسون و هیرشی در خصوص پیوند با مدرسه مطرح شده است؛ بر اساس این نظریه پیوند با مدرسه در نتیجه خودکنترلی به دست می آید و دانش آموزانی که خودکنترلی پایینی دارند، پیوند کمتری با مدرسه دارند و به عبارتی در پیوند با مدرسه دچار مشکل هستند.
در یک مدل گسترش یافته، سه مولفه فرصت برای درگیری یا مشارکت، مهارت برای مشارکتت و تقویت مشارکت سه مولفه ضروری برای پیوند با مدرسه در نظر گرفته می شود. در نهایت می توان گفت پیوند با مدرسه بر خودکارآمدی و موفقیت تحصیلی هرچه بیشتر در ارتباط است.
در صورت تمایل به ارزیابی میزان پیوند با مدرسه می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی پیوند با مدرسه هدف ساخت این پرسشنامه است.
پیوند با مدرسه چگونه به وجود می آید؟
پیوند با مدرسه در نتیجه خودکنترلی به دست می آید و دانش آموزانی که خودکنترلی پایینی دارند، پیوند کمتری با مدرسه دارند و به عبارتی در پیوند با مدرسه دچار مشکل هستند.
منظور از پیوند با مدرسه چیست؟
پیوند با مدرسه، اشاره به ارتباط فرد با مدرسه و دیگر جنبه های زندگی تحصیلی دارد
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت