پرسشنامه خودناتوان سازی تحصیلی شوینگر (ASHS)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه خودناتوان سازی تحصیلی شوینگر (ASHS)
این پرسشنامه توسط شوینگر و استینسمر پلستر در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی خود نا توانمند سازی تحصیلی است.
این پرسشنامه دارای 7 سوال است.
روایی و پایایی پرسشنامه خود ناتوان سازی تحصیلی (ASHS) تایید شده است.
خودناتوان سازی
واکنش، افکار و نگرش افراد به هنگام موفقیت و شکست با یکدیگر متفاوت است؛ عده ای به هنگام تجربه شکست دیگران را مقصر می دانند و عده ای شکست را با اعمال خود در ارتباط می دانند و عکس این حالت به هنگام تجربه موفقیت نیز اتفاق میوفند؛ افرادی که علل موفقیت خود را به دیگران یا شانس نسبت می دهند؛ این موضوع بیانگر اسناد و سبک های اسنادی است که در روانشناسی جز موضوعات مهم محسوب شده و توسط روان شناسان مورد بررسی قرار گرفته است.
خود ناتوان سازی را تا حدودی می توان با سبک های اسنادی در ارتباط دانست؛ خود ناتوان سازی به عنوان یک رفتار مخرب در نظر گرفته می شود؛ این رفتار ناسالم را می توان با انتخاب مجموعه عملکرد هایی تعریف کرد که به فرد خود ناتوان ساز این فرصت را می دهد که شکست های خود را به عوامل بیرونی و موفقیت های خود را به عوامل درونی و به عبارتی به خودش نسبت دهد.
بنابراین اگر فردی که خود ناتوان سازی را انتخاب می کند، دچار شکست شود حتی اگر خودش و اعمالش باعث این شکست شود، دیگران را مقصر این شکست جلوه خواهد داد و در صورت موفقیت، هیچ فرد یا عاملی را در این موفقیت دخیل نمی داند. در واقع این افراد از راهبردهای مختلفی که راهبرد خود ناتوان سازی نامیده می شود، استفاده می کنند تا خود را قربانی شرایط نشان دهند و دیگران آن ها را به دیده قربانی ناتوانی نگاه نکنند.
مشخصا استفاده از این راهبردها بر عملکرد فرد تاثیر منفی می گذارد و باعث اجتناب از پذیرش مسئولیت عملکرد می شود.
پژوهشگری به نام تایلر بر این باور است که هرگاه فرد در موقعیت هایی قرار بگیرد که توانایی های بالقوه اش در حد بالا ارزیابی شود، امکان روی آوردن به تمایلات خود ناتوان ساز بیشتر می شود. متخصصان علون تربیتی به تازگی به بررسی خود ناتوان سازی در حوزه تحصیلی پرداخته اند و می گویند خود ناتوان سازی یکی از موانع پیشرفت تحصیلی است.
دانش آموزی که از این راهبرد استفاده می کند، مسئولیت شکست های تحصیلی اش را قبول نمی کند و ممکن است والدین، معلمان یا شرایط مدرسه را جز عوامل تاثیرگذار بر شکست معرفی کند. در صورتی که تمایل به ارزیابی خود ناتوان سازی تحصیلی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.
خود ناتوان سازی به چه معناست؟
خود ناتوان سازی به عنوان یک رفتار مخرب در نظر گرفته می شود؛ این رفتار ناسالم را می توان با انتخاب مجموعه عملکرد هایی تعریف کرد که به فرد خود ناتوان ساز این فرصت را می دهد که شکست های خود را به عوامل بیرونی و موفقیت های خود را به عوامل درونی و به عبارتی به خودش نسبت دهد.
ویژگی فردی که خود ناتوان سازی را انتخاب می کند، چیست؟
اگر فردی که خود ناتوان سازی را انتخاب می کند، دچار شکست شود حتی اگر خودش و اعمالش باعث این شکست شود، دیگران را مقصر این شکست جلوه خواهد داد و در صورت موفقیت، هیچ فرد یا عاملی را در این موفقیت دخیل نمی داند.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی خود ناتوان سازی تحصیلی هدف ساخت این پرسشنامه است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت