پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی (SRQ-A)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی (SRQ-A)
این پرسشنامه توسط غلامعلی افروز ساخته شده است. هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی خودنظم بخشی تحصیلی می باشد.
این پرسشنامه دارای 31 سوال و 4 مولفه:
- تنظیم بیرونی
- تنظیم درون فکنی شده
- تنظیم مشخص شده
- انگیزش ذاتی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی (SRQ-A) تایید شده است.
یادگیری و تحصیل دو مفهوم در ارتباط با یکدیگر هستند؛ هرجا صحبت از تحصیل به میان می آید توجه افراد به یادگیری جلب می شود. یادگیری توانایی ذهن برای آموختن مطالب جدید، پذیرش اطلاعات مختلف و تغییر و اصلاح در اطلاعات از پیش تعیین شده است.
یادگیری انواع مختلفی دارد و همچنین دارای سبک های مختلفی می باشد؛ افراد بر حسب ویژگی های شخصیتی و متناسب با عملکرد می توانند سبکی را انتخاب کنند که بالاترین بازدهی و بیشترین اثربخشی را برای آن ها داشته باشد.
یکی از مواردی که همراه با یادگیری و تحصیل مورد توجه قرار می گیرد، خود نظم بخشی تحصیلی است؛ خود نظم بخشی در یادگیری و تحصیل یکی از مهم ترین مواردی است که نقش فرد را در پروسه یادگیری مورد توجه و ارزیابی قرار می دهد. با نگاهی به تاریخچه این مفهوم، در می یابیم که خود نظم دهی برای اولین بار توسط بندورا روان شناس در سال 1967 مطرح شد. بندورا می گفت، خود نظم دهی به واسطه شناخت اجتماعی حاصل می شود و هر فعالیتی که فرد در جهت یادگیری انجام می دهند، با فرآیند های محیطی، شخصی و رفتاری در ارتباط مستقیم است.
به منظور یادگیری بهتر می توان از خود نظم دهی تحصیلی که یک راهبرد شناختی است، استفاده کرد. منظور از راهبرد شناختی، هر فعالیت، رفتار، فکر یا عملی است که با هدف فراگیری، پردازش، سازمان دهی و ذخیره سازی اطلاعات و دانش صورت می گیرد و روند یادگیری را تسهیل می کند. حال، برای راهبرد های خود نظم دهی می توان سه طبقه مهم در نظر گرفت و آن، راهبرد های برنامه ریزی، راهبرد های نظارت و کنترل و راهبردهای نظم دهی می باشد.
مولفه های مرتبط با متغیر خودتنظیمی تحصیلی کدام اند؟
از نظر طراح و سازنده ی این پرسشنامه، تنظیم بیرونی، تنظیم درون فکنی شده، تنظیم مشخص کننده و انگیزه ذاتی جز مولفه های در ارتباط با خود تنظیمی تحصیلی می باشد. بنابر آنچه پیش تر به آن اشاره کردیم، خود تنظیمی تحصیلی یک راهبرد شناختی موثر در یادگیری است که روند یادگیری و به ذهن سپردن اطلاعات را تسهیل می کند.
پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی (SRQ-A) پرسشنامه ی استاندارد و معتبری است که برای ارزیابی متغیر خودنظم بخشی تحصیلی ساخته شده است. در صورتی که تمایل به ارزیابی این متغیر در خود یا به عنوان یک معلم در دانش آموزان و به عنوان یک پژوهشگر در آزمودنی ها داشته باشید، می توانید از آن استفاده کنید.
پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی (SRQ-A) چیست؟
ارزیابی خود نظم دهی تحصیلی هدف ساخت این پرسشنامه است.
پرسشنامه خودنظم بخشی تحصیلی (SRQ-A) توسط چه کسی ساخته شده است ؟
این پرسشنامه توسط غلامعلی افروز ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت