پرسشنامه استراتژی های افزایش رقابت پذیری در سازمان (OCQ)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه استراتژی های افزایش رقابت پذیری در سازمان (OCQ)
این پرسشنامه برگرفته از پایان نامه مهدوی کیا در سال 1390 است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی استراتژی های افزایش رقابت پذیری در سازمان می باشد.
این پرسشنامه دارای 20 سوال و 3 بعد است.
روایی و پایایی پرسشنامه استراتژی های افزایش رقابت پذیری در سازمان (OCQ) تایید شده است.
رقابت پذیری در سازمان
رقابت پذیری یک ویژگی مهم برای سازمان است؛ شرکت های موفق توانایی بالایی در رقابت با دیگر شرکت ها دارد. آنچه به سازمان در داشتن توانایی رقابت پذیری بیشتر کمک می کند، در وهله اول داشتن دیدگاه و افکار حول محور رقابت با دیگران است و در وهله دوم ایجاد فضا و فراهم کردن محیط برای رقابت سالم می باشد.
اصطلاح رقابت پذیری برای اولین بار توسط مایکل پورتر مطرح شد؛ او رقابت پذیری را بر اساس سه سطح ملی، صنعتی و بنگاهی مورد ارزیابی قرار داد. از نظر پورتر رقابت پذیری باعث افزایش میزان ارزش شرکت می شود و توان شرکت برای رقابت با رقبا را افزایش می دهد و مشتریان را ترغیب به همکاری و تعامل با شرکت می کند.
رقابت پذیری در سازمان یک مفهوم چند بعدی است و برای تعریف آن باید ابعاد مختلف آن را در نظر گرفت؛ گفته می شود رقابت پذیری باعث افزایش قدرت اقتصادی یک کسب و کار می شود و آن را نسبت به رقبای خود پیشتاز می کند. رقابت پذیری به عنوان توانایی یک سازمان، بخش اقتصادی و حتی کشور در زمینه فروش و عرضه کالا و خدمات در بازار نسبت به دیگر سازمان ها، بخش های اقتصادی یا کشورهایی است که در بازار مشخص با هدف مشترک فعالیت می کنند.
متخصصان به جهت توصیف میزان رقابت پذیر بودن ساختار باز از اصطلاح رقابت پذیری در بازار استفاده می کنند. رقابت پذیر بودن باعث افزایش سهم بازار، افزایش سود دهی، حفظ پایداری و دوام در بازار رقابت جهانی در طول یک دوره زمانی طولانی خواهد شد.
بنابر آنچه گفتیم، رقابت پذیری باعث افزایش سهم بازار و به دنبال آن سودآوری بیشتر خواهد شد؛ آنچه در خصوص رقابت پذیری اهمیت دارد، حفظ شرایط رقابت پذیری است و رقابت پذیر بودن به تنهایی نمی تواند موفقیت های بزرگ برای سازمان به همراه داشته باشد. لازم به ذکر است، رقابت پذیری باعث توانمندی سازمان، افزایش دارایی ها و قابلیت های سازمان می شود.
سازمان ها به جهت موفقیت بیشتر باید استراتژی هایی را برای افزایش رقابت پذیری طراحی کرده و سپس به اجرا در بیاورند. استراتژی های سازمانی در خصوص افزایش رقابت پذیری انواع مختلفی دارد. در این پرسشنامه استراتژی تمایز، استراتژی کاهش هزینه و استراتژی تمرکز جز استراتژی های مرتبط با افزایش رقابت پذیری است.
در صورتی که تمایل به ارزیابی استراتژی های افزایش رقابت پذیری در سازمان با توجه به ابعاد ذکر شده داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی استراتژی های افزایش رقابت پذیری در سازمان هدف ساخت این پرسشنامه است.
رقابت پذیری از نظر پورتر به چه معناست؟
از نظر پورتر رقابت پذیری باعث افزایش میزان ارزش شرکت می شود و توان شرکت برای رقابت با رقبا را افزایش می دهد و مشتریان را ترغیب به همکاری و تعامل با شرکت می کند.
مزایای رقابت پذیری چیست؟
رقابت پذیر بودن باعث افزایش سهم بازار، افزایش سود دهی، حفظ پایداری و دوام در بازار رقابت جهانی در طول یک دوره زمانی طولانی خواهد شد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت