پرسشنامه سرمایه فرهنگی دانش آموزان
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه سرمایه فرهنگی دانش آموزان
این پرسشنامه توسط محمدعلی حاضری و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی میزان سرمایه فرهنگی دانش آموزان از دیدگاه والدین یا معلم می باشد.
این پرسشنامه دارای 9 سوال و 3 بعد:
- تجسم یافته (حالت درونی شده)
- عینیت یافته
- نهادینه شده می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه سرمایه فرهنگی دانش آموزان تایید شده است.
سرمایه فرهنگی دانش آموزان
عموما زمانی که صحبت از سرمایه و سرمایه گذاری به میان می آید، توجه اکثر افراد به سرمایه گذاری مالی جلب شده و کسب سرمایه را با انباشت سرمایه مالی، پول و نقدینگی در ارتباط می دانند؛ این مسئله تا حدود زیادی درست است اما واقعیت این است که سرمایه و سرمایه گذاری فقط به موارد مالی محدود نمی شود و انواع دیگری نظیر سرمایه فرهنگی نیز دارد.
سرمایه فرهنگی به عنوان یک مفهوم جامعه شناختی به تمرکز و انباشت انواع مختلفی از کالاهای قابل لمس فرهنگی و توانایی استفاده از این کالا و در اختیار گرفتن آن در جهت پرورش و رشد استعداد ها و ظرفیت افراد تعریف می شود. بوردیو جز پژوهشگرانی بود که در زمینه سرمایه فرهنگی تحقیقات بسیاری داشته است.
بوردیو سرمایه فرهنگی را شناخت و ادراک فرهنگ و هنرهای متعالی تعریف کرده و با داشتن ذائقه و سلیقه خوب، شیوه عمل به صورت متناسب در ارتباط دانسته است. دیگر پژوهشگرانی همچون لامونت و لارو، سرمایه فرهنگی را مجموعه نمادهای فرهنگی نهادینه شده، مشترک و مهم میان مردم دانسته و دومایس به عنوان دیگر فردی که در این زمینه تحقیقاتی داشته است، سرمایه فرهتگی را شایستگی های زبانی و فرهنگی، ظرفیت بالای دانش توصیف کرده است.
بر اساس آنچه از تحقیقات بوردیو به دست آمده است، سرمایه فرهنگی دارای دو منبع مهم است که این منابع، عادت واره ها در زندگی و تحصیلات می باشد و در این میان تحصیلات آنچنان نقش مهمی دارد که می تواند جایگزین عادت واره ها شود و فرد را به جایگاه بالای اجتماعی برساند. نهاد های آموزشی به ویژه مدرسه و دانشگاه تاثیر به سزایی در تولید و بازتولید سرمایه های فرهنگی دارند.
لازم است بدانید سرمایه فرهنگی خود به دو نوع سرمایه ایستا و پویا که به آن سرمایه ارتباطی هم گفته می شود، تقسیم می شود. سرمایه فرهنگی ایستا هرگونه فعالیت و اعمال مدبرانه، آگاهانه و عالمانه والدین را شامل شده و سرمایه فرهنگی پویا به ارتباطات فرهنگی و تعاملات فرهنگی میان بچه ها و والدین اشاره دارد.
یک سرمایه فرهنگی به سه شکل مختلف به وجود می آید که حالت ذهنی، حالت عینی و حالت نهادی اشکال آن می باشد؛ هرکدام از اشکال سرمایه فرهنگی با سرمایه انسانی در ارتباط می باشد. در صورتی که تمایل به ارزیابی میزان سرمایه فرهنگی دانش آموزان از دیدگاه والدین یا معلم از ابعاد مختلف داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبری که توسط این محقق ساخته شده است، استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی میزان سرمایه فرهنگی دانش آموزان از دیدگاه والدین یا معلم هدف ساخت این پرسشنامه است.
سرمایه فرهنگی چیست؟
سرمایه فرهنگی به عنوان یک مفهوم جامعه شناختی به تمرکز و انباشت انواع مختلفی از کالاهای قابل لمس فرهنگی و توانایی استفاده از این کالا و در اختیار گرفتن آن در جهت پرورش و رشد استعداد ها و ظرفیت افراد تعریف می شود.
دو منبع مهم سرمایه فرهنگی چیست؟
سرمایه فرهنگی دارای دو منبع مهم است که این منابع، عادت واره ها در زندگی و تحصیلات می باشد و در این میان تحصیلات آنچنان نقش مهمی دارد که می تواند جایگزین عادت واره ها شود و فرد را به جایگاه بالای اجتماعی برساند. نهاد های آموزشی به ویژه مدرسه و دانشگاه تاثیر به سزایی در تولید و بازتولید سرمایه های فرهنگی دارند.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت