پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو (AES)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (1)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو (AES)
این پرسشنامه بر اساس تعریفی که چاپمن در سال 2003 ارائه داد و تحقیقاتی که فردریك، بلومن فلد و پاریس در سال 2004، فین و پانوززو و ووئل كل در سال 1995 و فین و روک در سال1997 انجام داده بودند و در نهایت در سال 2009 توسط تینیو ساخته شد.
پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو (AES) با داشتن 102 سوال و بررسی سه مولفه:
- مشغولیت رفتاری (34 سوال)
- مشغولیت هیجانی (34 سوال)
- مشغولیت شناختی (34 سوال)
قصد ارزیابی مشغولیت تحصیلی دانش آموزان را دارد.
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرتی 5 درجه ای می باشد.
همچنین این پرسشنامه دارای نمره گذاری و یک فایل مقاله است.
تحصیل دانش آموزان
در قدیم الایام معمولا کلاس های درس به صورت سنتی برگزار می شده و دانش آموزان نقش منفعلانه تری داشته و معلمان جز فعال کلاس درس بودند. در این نوع از کلاس ها که هنوز هم در برخی مدارس وجود دارند، معلمان فعالانه به دانش آموزان دروس مربوطه را تدریس می کنند و دانش آموزان در امر یادگیری شرکت دارند. اما طبق آنچه که در تحقیقات ارائه شده است، مشارکت فعال دانش آموزان در کلاس های درس می تواند بر روند یادگیری و رشد آن ها دخیل باشد و یادگیری بهتر را برای دانش آموزان رقم بزند. هرچه دانش آموزان در امر یادگیری و آموزش از سوی معلمان دخالت بیشتری داشته باشند و به عبارت دیگر، مشغولیت بیشتری در امر آموزش داشته باشند، می توان گفت که موفقیت بیشتری هم کسب خواهند کرد.
دانش آموزان و معلمان هر روزه و طی زمانی که برای کلاس های درس تعیین می شوند و هم چنین گاها خارج از این زمان ها، با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند. علاوه بر تعامل دانش آموزان و معلمان، دانش آموزان با یکدیگر ارتباط صمیمی و دوستانه برقرار می کنند. مشغولیت به این ارتباطات در روند تحصیلی دانش آموزان و ادراک آن ها از دروس و معلمین و فضای درسیشان تاثیر گذار است. اینکه چقدر این مشغولیت ها و ارتباطات مثبت و سازنده باشد، بر روند تحصیلی دانش آموزان تاثیر مستقیم دارد.
علاوه بر نحوه و نوع ارتباط دانش آموزان با معلمان و دانش آموزان با یکدیگر، مواردی بسیار دیگری هم بر مشغولیت تحصیلی دانش آموزان مرتبط است. مثلا اینکه چه کلاس ها و کارگاه های درسی برای دانش آموزان خارج از تایم مدرسه برای یادگیری بیشتر در نظر گرفته می شود و این کلاس های مافوق برنامه چقدر برای دانش آموزان مفیدند، یادداشت برداری دانش آموزان حین درس دادن معلم و یا سوال پرسیدن از معلمان از انواع دیگر این مشغولیت تحصیلی است. معلمان باید همیشه در دسترس دانش آموزان خود برای رفع اشکالات حضور داشته باشند و دانش آموزان را در این فرآیند رفع و اصلاح مشکلات درگیر کنند. تمرکز بر مسائل و نکات در حین کلاس و تحویل به موقع تکالیف جزئی از این مشغولیت ها و مشارکت های تحصیلی می باشد.
این پرسشنامه در نظر دارد، با بررسی مشغولیت های تحصیلی دانش آموزان، و مطرح کردن سه مولفه ی مهم در این زمینه به دانش آموزان در جهت امر یادگیری کمک کند. اگر دانش آموز هستید و یا با دانش آموزان در ارتباط می باشید، در صورت تمایل می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
پرسشنامه مشغولیت تحصیلی تینیو (AES) چیست؟
این پرسشنامه توسط تینیو در سال 2009 با هدف ارزیابی مشغولیت تجصیلی ساخته شده است.
این پرسشنامه با چه هدفی ساخته شده است؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی مشغولیت تحصیلی ساخته شده است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 102 سوال دارد و سه مولفه را می سنجد.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه دارای روایی و پایایی می باشد.
مقیاس به کار برده شده در این پرسشنامه چیست؟
این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرتی بوده و 5 درجه می باشد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری می باشد.
سلام و درود. عالی هستید، لطفاَ بقیه پرسشنامه ها رو هم در سایت تان قرار دهید.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت