پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ)
این پرسشنامه توسط ویکز و فیشر و اوری ساخته شده است؛
هدف از ساخت این پرسشنامه سنجش ایده های حل تعارض و توانایی شخص در خلق و ارائه راه حل های برنده- برنده و سودمند به حال طرفین تعارض می باشد و دارای ده مولفه است.
این پرسشنامه دارای 40 سوال است.
روایی و پایایی پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ) تایید شده است.
تعارض چیست؟
اگر بخواهیم تعارض را تعریف کنیم، باید بگوییم تعارض یک موقعیت چالش زا می باشد. وقتی تعارضی روی می دهد، یعنی تنش و استرسی رخ داده و افرادی که در حال تجربه ی تعارض هستند، تحت فشار قرار گرفته اند. اجتناب از تعارض و تنش غیر ممکن است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم با تعارضاتی رو به رو خواهیم شد. تعارض زمانی روی می دهد که ایده و نظرات مخالف وجود داشته باشد. وقتی که رفتار ما با یکدیگر متفاوت باشد و از نظر ماهیت رفتارها متفاوتی داشته باشیم، این زمان است که تعارض اتفاق می افتد.
به عنوان مثال، میان یک زوج به دلیل اختلاف نظر، ممکن است تعارضاتی روی دهد، دو دوست صمیمی به دلیل اختلاف در عقیده ممکن است دچار تعارض شوند، یک کارمند به دلیل سخت گیری بیش از اندازه مدیر و محیط شغلی انعطاف ناپذیر ممکن است تعارضاتی را تجربه کند و موارد مشابه این چنینی که به دلایل مختلفی ممکن است تعارض اتفاق بیوفتد.
حل تعارض به چه معناست؟
حل تعارض یک مهارت است؛ فردی که از این مهارت برخوردار باشد، زندگی آرام تری خواهد داشت و از بسیاری از تنش ها و تعارضات جلوگیری خواهد کرد و اگر تعارضی رخ دهد، فرد می تواند با استفاده از این مهارت و به کار بردن راهکارهای منطقی تعارض پیش آمده را حل و فصل کند.
راهکارهای حل تعارض
یکی از راهکارهای حل تعارض اجتناب کردن از ایجاد و تشدید تعارض است، قدرت سازگاری و انعطاف پذیری نیز به حل تعارض کمک می کند، اینکه افراد با یکدیگر همکاری داشته باشند، در موقعیت های مختلف با یکدیگر مصالحه کنند، برای ایجاد آرامش تلاش کنند، از رقابت های غیر منصفانه بپرهیزند، تا حدود زیادی می توانند از ایجاد تعارض جلوگیری کنند. اگر فرد در مواقع ایجاد تعارض، از عصبانیت خود بکاهد، سعی کند بعد از عصبانیت تصمیم بگیرد، از راه حل های منطقی به جای راه حل های هیجانی استفاده کند، تا حد زیادی موفق بر حل تعارض به صورتی که هیچ ضرری متوجه خودش و فرد دیگر درگیر تعارض نشود، خواهد شد.
یکی از موارد مهم در پیشگیری از تعارضات، عدم لجبازی و پافشاری بیش از حد می باشد؛ اگر می خواهیم تعارضات و تنش ها کمتر شود و جو ناراحت کننده به جوی آرام مبدل شود، باید از اصرار و لجبازی بی جا پرهیز کنیم و به دیگران هم اجازه صحبت کردن و دفاع از خود بدهیم.
در صورت تمایل به ارزیابی ایده های حل تعارض می توانید از پرسشنامه ی حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ) استفاده کنید.
پرسشنامه حل تعارض ویکز و فیشر و اوری (CRQ) چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی ایده های حل تعارض ساخته شده است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای ثبات درونی و بیرونی می باشد.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 40 سوال دارد.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط ویکز، فیشر و اوری ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت