پرسشنامه مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه دانش آموزان روزن و ویل
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه دانش آموزان روزن و ویل
این پرسشنامه توسط روزن و ویل در سال 1995 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی اضطراب رایانه ای دانش آموزان می باشد.
پرسشنامه مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه دانش آموزان روزن و ویل دارای 20 سوال و 3 مولفه ی:
- اضطراب رایانه تعاملی
- اضطراب یادگیری مشاهده ای
- اضطراب استفاده از ابزار فناوری می باشد.
روایی و پایایی این پرسشنامه تایید شده است.
عوامل بسیاری در بروز اضطراب در دانش آموزان نقش دارند. یک دانش آموز در حال تحصیل چه در سنین کمتر و در مقاطع ابتدایی باشد و چه در سنین بالا، در طول دوران تحصیل خود، به هر دلیلی ممکن است، اضطراب قابل ملاحظه ای را تجربه کند. اضطراب حالتی ناخوشانید و دل شوره مانند است و با احساس تشویش و دو دلی، نگرانی و ... در فرد نمایان می باشد. تجربه اضطراب در دانش آموزان، در صورتی که کنترل نشود، عملکرد دانش آموز را با مشکلات جدی رو به رو می سازد. اگر بخواهیم از نمونه رفتارهایی که برای دانش آموز اضطراب آفرین است، مثالی بزنیم، می توانیم از کسب نمرات پایین، درس نخواندن برای امتحان، عدم یادگیری دروس، عدم برقراری ارتباط مناسب و صمیمانه با هم کلاسی ها و اضطراب استفاده از رایانه و .. نام ببریم.
اضطراب رایانه چیست؟
همان طور که گفتیم، یکی از مواردی که دانش آموز ممکن است به خاطر آن مضطرب شود، در رابطه با استفاده از رایانه می باشد. اضطراب رایانه ای، در موقعیتی ایجاد می شود که فرد، در ذهن یا در عمل از کارکردن با رایانه می ترسد و کار کردن با رایانه برایش دلهره آور می باشد. در این صورت فرد ممکن است از کار کردن با رایانه اجتناب کند.
دلایل اضطراب رایانه ای
دلایل اضطراب از رایانه در دانش آموزان کاملا متفاوت است؛ فرد ممکن است به دلیل احساس نادانی و اینکه اطلاعات کافی در زمینه رایانه ندارد، این احساس ناخوشایند را تجربه کند، فرد ممکن است از ترس اینکه مبادا چیزی را خراب کند یا به اصطلاح آن را پاک کند، برای استفاده از رایانه احساس اضطراب داشته باشد. اگر فردی ترس از فناوری داشته باشد، ممکن است اضطراب رایانه ای را تجربه کند و یا چیز های جدید و ناشناخته در او اضطراب ایجاد کنند.
تاثیرات اضطراب رایانه ای
اضطراب رایانه ای، عملکرد دانش آموز را تحت تاثیر قرار می دهد. دانش آموز به دنبال احساس اضطراب خود، ممکن است از دیگر هم کلاسی هایش فاصله بگیرد و در نتیجه دچار احساس انزوا و گوشه گیری شود یا عزت نفس و اعتماد به نفسش آسیب ببیند. همچنین اضطراب رایانه ای ممکن است خودکارآمدی فرد را هم تحت تاثیر قرار دهد.
اضطراب رایانه ای هم مانند دیگر انواع اضطراب، قابل درمان و کنترل می باشد. در صورت تمایل به ارزیابی متغیر اضطراب رایانه ای در دانش آموزان می توانید از پرسشنامه ی استاندارد اضطراب رایانه روزن و ویل استفاده کنید.
پرسشنامه مقیاس درجه بندی اضطراب رایانه دانش آموزان روزن و ویل چیست؟
این پرسشنامه به ارزیابی مولفه ی اضطراب رایانه ای می پردازد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای ثبات درونی و بیرونی است.
این پرسشنامه توسط چه کسی و در چه سالی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط روزن و ویل در سال 1995 ساخته شده است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 20 سوال دارد.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 3 مولفه دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت