پرسشنامه مقیاس خودکارآمدی کودکان لد و ویلر
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مقیاس خودکارآمدی کودکان لد و ویلر
این پرسشنامه توسط ویلر و لد در سال 1982 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی خودکارآمدی کودکان کلاس های سوم تا پنجم ابتدایی در روابط اجتماعی که با همسالان خود دارند، می باشد.
هر سوال به ارزیابی یک موقعیت اجتماعی می پردازد.
روایی و پایایی پرسشنامه خودکارآمدی ویلن و لد تایید شده است.
خودکارآمدی نام نظریه ای است که توسط یک روان شناس تاثیر گذار در علم روانشناسی به نام آلبرت بندورا مطرح شده است. بندورا از جمله افرادی بود که تاثیر زیادی بر پیشرفت علم روان شناسی داشت. اصطلاح خودکارآمدی که توسط بندورا مطرح شد، مورد استقبال متخصصان هم در آن زمان و هم متخصصان بعد از او واقع شد. پس از بندورا، روان شناسان زیادی بر روی این مفهوم کار کردند و بر اساس تلاش هایی که در این زمینه داشتند، موفق به انتشار مقالات علمی و نظریاتی بر مبنای خود کارآمدی شدند.
خودکارآمدی یعنی چه؟
اما خودکارآمدی به ما چه می گوید؟ مقصود ـلبرت بندورا از بیان اصطلاح خود کارآمدی چه بود؟ اگر بخواهیم خیلی ساده و مختصر این اصطلاح را تعریف کنیم، باید بگوییم خودکارآمدی یک باور است؛ باوری که یک فرد نسبت به توانایی های خودش دارد. خودکارآمدی فرد بر افکار و احساسات و اعمال او تاثیر می گذارد. خودکارآمدی فقط مختص نوجوانان، جوانان یا بزرگسالان نیست؛ کودکان هم دارای خودکارآمدی می باشند و لازم است بدانید، خودکارآمدی در حیطه های مختلفی وجود دارد.
یک فرد ممکن است، در حوزه تحصیلی، در حوزه اجتماعی، در حوزه شغلی، در حوزه فردی دارای خودکارآمدی باشد. نکته مهمی که در رابطه با خودکار آمدی وجود دارد، این است که خودکارآمدی در اثر عوامل مختلفی در افراد ایجاد می شود و هرچه خودکارامدی یک فرد بیشتر باشد، میزان موفقیت او بیشتر خواهد بود، بنابراین، اگر بتوانیم میزان خودکارآمدی را در از زمان کودکی در فرزند خود تقویت کنیم، می توانیم سهم بیشتری از موفقیت در سنین بزرگسالی را برای او قائل شوبم.
خودکارآمدی در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟
خودکارآمدی به طرق مختلف در فرد ایجاد شده و ارتقا پیدا می کند. یکی از راه های ایجاد آن ترغیب و تشویق کلامی است. زمانی که فرزندان خود را تشویق کنیم، در مورد امور مختلف آنان را تحسین کنیم، خودکارآمدی آنان افزایش پیدا خواهد کرد. مشاهده موفقیت دیگران نیز می تواند عامل دیگری برای ایجاد خودکارآمدی باشد. حالات فیزیولوژیک نیز در ایجاد و ارتقای خودکارآمدی نقش دارند. کودکان زمانی که در دوره ابتدایی هستند، با دوستان خود ارتباط برقرار می کنند. خودکارآمدی در برقراری ارتباط با هم کلاسی ها نقش زیادی دارد. این حیطه از خودکارآمدی به خودکارآمدی اجتماعی شناخته می شود.
در صورت تمایل به ارزیابی میزان خود کارآمدی اجتماعی در برقراری ارتباط در کودکان مدارس ابتدایی کلاس سوم تا پنجم می توانید از پرسشنامه ی استاندارد و معتبر خودکارآمدی ویلن و لد استفاده کنید.
پرسشنامه مقیاس خودکارآمدی کودکان لد و ویلر چیست؟
این پرسشنامه خودکارآمدی کودکان را ارزیابی می کند.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط ویلن و لد در سال 1982 ساخته شده است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت