تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ)
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ)

این پرسشنامه توسط زاژاکووا و همکاران با الگوگیری از مقیاس تحصیلی میلدستون و فهرست خودکارآمدی کالج ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی باورهای خودکارآمدی تحصیلی می باشد.

این پرسشنامه دارای 4 عامل است.

روایی و پایایی پرسشنامه باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ) تایید شده است.

خودکارآمدی تحصیلی

آلبرت بندورا اولین روان شناسی بود که در مورد خودکارآمدی صحبت کرد؛ او خودکارآمدی را باوری تعریف کرد که افراد نسبت به توانایی های خود در موقعیت های مختلف تعریف کرده است. به عقیده بندورا، خودکارآمدی تاثیر زیادی بر سلامت روان دارد و منجر به ارتقای عملکرد در افراد می شود.

خودکارآمدی انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آن خودکارآمدی تحصیلی می باشد؛ مشخصا این نوع خودکارآمدی با درس، مدرسه و تحصیل در ارتباط است. خودکارآمدی بیانگر میزان اطمینان افراد نسبت به توانایی های خود برای انجام تکالیف و وظایف تحصیلی به صورت موفقیت آمیز می باشد.

دانش آموزانی که خودکارآمدی تحصیلی بالایی دارند، انگیزه و اشتیاق بالایی را به هنگام تحصیل تجربه می کنند و همواره آماده یادگیری و شرکت در کلاس های درس هستند.

خودکارآمدی تحصیلی در برگیرنده برنامه ریزی و سازماندهی امور تحصیلی به بهترین نحو ممکن است؛ خودکارآمدی تحصیلی باعث می شود که فرد خودش را از نظر تحصیلی توانا ببیند و در نتیجه با اعتماد به نفس کامل برای امور تحصیلی خود برنامه ریزی کند؛ پس اگر بگوییم خودکارآمدی بر ارتقای اعتماد به نفس و عزت نفس تاثیر می گذارد، درست گفته ایم و پژوهش ها این موضوع را تایید کرده اند.

خودکارآمدی تحصیلی با سطح بالای انگیزه، علاقه ذاتی برای انجام فعالیت های درسی همراه است؛ دانش آموزانی که خودکارآمدی تحصیلی دارند، مشارکت فعالانه ای در کلاس درس دارند و با دیگر همکلاسی ها و معلمان خود در امور درسی، آموزش و تدریس مشارکت فعال دارند. خودکارآمدی تحصیلی اعتماد به خود در امور تحصیلی را تقویت می کند.

خودکارآمدی تحصیلی را می توان به وسیله مقیاس های مختلف مورد ارزیابی قرار داد؛ در واقع خودکارآمدی تحصیلی از ابعاد مختلف با سوالات متفاوت قابل ارزیابی است. برخی از محققان بر این باورند که خودکارآمدی تحصیلی می تواند میزان اطمینان افراد را نسبت به توانایی هایشان در خصوص پاسخ به سوالات برخی محتوای تحصیلی ارزیابی کند.

به عنوان مثال برخی دانش آموزان خودکارآمدی تحصیلی بالایی در پاسخ به سوالات هندسه، جبر یا غیره دارند.

نتایج مطالعاتی که در زمینه خودکارآمدی انجام شده است نشان می دهد، خودکارآمدی می تواند بر الگوی رفتاری افراد در موقعیت های مختلف تاثیر بگذارد.

در این پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی از ابعاد مختلفی همچون، اطمینان به توانایی خود در انجام تکالیف در کلاس درس، اطمینان به توانایی خود در انجام تکالیف در بیرون از کلاس درس، اطمینان به توانایی خود در تعامل با دیگران در دانشگاه و اطمینان به توانایی خود در مدیریت کار، خانواده و دانشگاه مورد ارزیابی قرار می دهد.

در صورتی که تمایل به ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی از ابعاد گفته شده داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد استفاده کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی خودکارآمدی تحصیلی می باشد.

خودکارآمدی تحصیلی چیست؟

مشخصا این نوع خودکارآمدی با درس، مدرسه و تحصیل در ارتباط است. خودکارآمدی بیانگر میزان اطمینان افراد نسبت به توانایی های خود برای انجام تکالیف و وظایف تحصیلی به صورت موفقیت آمیز می باشد.

ویژگی دانش آموزانی که خودکارآمدی تحصیلی دارند، چیست؟

دانش آموزانی که خودکارآمدی تحصیلی دارند، مشارکت فعالانه ای در کلاس درس دارند و با دیگر همکلاسی ها و معلمان خود در امور درسی، آموزش و تدریس مشارکت فعال دارند. خودکارآمدی تحصیلی اعتماد به خود در امور تحصیلی را تقویت می کند.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام