پرسشنامه فساد آکادمیک
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه فساد آکادمیک
این پرسشنامه توسط جمال سلیمی و همکارانش در سال 1400 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ابعاد فساد آکادمیک می باشد.
این پرسشنامه دارای 48 سوال و 11 بعد:
- ساز و کارهای جذب اعضای هیات علمی
- ساز و کارهای پذیرش دانشجو
- ساز و کارهای توسعه آموزش عالی
- ساز و کارهای مرتبط با آیین نامه های دانشگاهی
- ساز و کار انتشار آثار علمی
- ساز و کار های نهادهای متولی پژوهش در بخش های دولتی
- فریب علمی
- ساخت و جعل
- تقلب
- تبانی علمی
- رشوه می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه فساد آکادمیک تایید شده است.
متاسفانه یکی از عوامل منفی که مانع رشد و شکوفایی در هر حیطه ای می شود، فساد است. در هر کجا و در هر سطحی که فساد اتفاق بیوفتد، به زودی شاهد نابودی و از بین رفتن فرآیند رشد و پیشرفت خواهیم بود. فساد فقط مختص جوامع امروزی نیست و حتی در تمدن های گذشته و باستانی فساد دیده می شده است. اگر کشور، دولت نهاد یا سازمانی دچار فساد شود، به اصطلاج عامیانه باید قید پیشرفت و ترقی را بزند و هرگز در این کشور ها یا نهاد ها شکوفایی رخ نمی دهد.
هرجا صحبت از فساد به میان می آید، تخطی از قانون و هنجارها دیده می شود. در واقع وقوع فساد با سرپیچی از قانون و اخلاقیات در رابطه مستقیم است. فساد با عمل بر اساس اخلاقیات در تضاد کامل است. فساد می تواند در سطح کلان یا سطح کوچک تر اتفاق بیوفتد؛ هرچه سطح فساد کمتر باشد سریع تر می توان از گسترش آن جلوگیری کرد و زمینه را برای ریشه کن کردن آن فراهم کرد.
یکی از موقعیت هایی که ممکن است فساد در آن رخ دهد، فساد آکادمیک است. فساد در محیط های علمی و پژوهشی مانند مدارس، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و .. تحت عنوان فساد آکادمیک مورد بررسی قرار می گیرد. فساد در زمینه تعلیم و تربیت آثار زیان باری در بر خواهد داشت. اما چگونه ممکن است در فضای علمی آکادمیک، فساد رخ دهد؟
به عنوان نمونه در هر دانشکده ای در دانشگاه و در هر رشته ای باید اساتید هیئت علمی وجود داشته باشند؛ در این زمینه ممکن است اعضای هیئت علمی درست انتخاب نشوند و فساد در این زمینه رخ دهد. همچنین در پذیرش دانشجویان هم ممکن است فساد رخ دهد؛ ثبت نام دانش آموزان بر اساس سهمیه های دروغین و .. نمونه ای از این رفتار است. فرآیندی که در توسعه آموزش عالی انجام می شود، مواردی که مرتبط با آیین نامه های دانشگاهی است، انتشار آثار علمی دروغین، فریب و تقلب علمی، ساخت و جعل مطالب، رشوه از جمله دیگر فساد هایی است که ممکن است در حیطه فضاهای علمی کشور رخ دهد. در هر صورت، بهترین کار فراهم کردن زمینه برای کار در فضایی سالم و در صورت وقوع فساد، جلوگیری از گسترش آن است. انتصاب مدیرانی با وجدان اخلاقی می تواند از فساد آکادمیک جلوگیری کند.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر فساد آکادمیک داشتید، می توانید از این پرسشنامه معتبر و استاندارد استفاده کنید.
پرسشنامه فساد آکادمیک چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی فساد آکادمیک ساخته شده است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 48 سوال دارد.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط جمال سلیمی و همکاران ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت