پرسشنامه انگیزش تحصیلی مك اینرنی و سینكلایر (ISM)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه انگیزش تحصیلی مك اینرنی و سینكلایر (ISM)
این پرسشنامه توسط مک اینرنی در سال 1992 ساخته و در سال 2005 مورد بازبینی قرار گرفت.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی انگیزش پیشرفت تحصیلی می باشد.
این پرسشنامه دارای 49 سوال است.
روایی و پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM) تایید شده است.
انگیزش تحصیلی
روان شناسی انگیزش و هیجان، انگیزش را فرآیندی تعریف کرده است که به رفتار نیرو و جهت می دهد؛ انگیزش همانند سوخت برای یک موشک می ماند و باعث می شود که افراد به سمت شروع و انجام یک تکلیف تمایل پیدا کنند. روان شناسان بر این باورند که انگیزش یک فرآیند ذاتی بوده می تواند تحت تاثیر چهار عامل مختلف قرار بگیرد.
چهار عاملی که می تواند انگیزش را تحت تاثیر قرار دهد شامل موقعیت که محیط و محرک های بیرونی را در بر می گیرد، مزاج که در برگیرنده حالت و وضعیت درونی ارگانیزم است، هدف که شامل هدف رفتار، منظور و گرایش می شود و ابزار که شامل ابزار دستیابی به هدف است.
انگیزش به انسان برای دستیابی به هدف ها، نیازها و غرایز کمک می کند؛ انگیزش شغلی باعث پیشرفت و رضایت شغلی شده و انگیزش تحصیلی منجر به موفقیت تحصیلی می شود. نتایج مطالعاتی که در عرصه روان شناسی تربیتی انجام شده است نشان می دهد، انگیزش تحصیلی یک پیش بین قوی برای موفقیت تحصیلی است و دانش آموزانی که انگیزش تحصیلی بالایی دارند، به نسبت دیگر دانش آموزان احتمال موفقیت بالاتری خواهند داشت.
زمانی که انگیزه وجود داشته باشد، فرد تمایل بیشتری به حل تکالیف درسی و مشارکت و درگیری تحصیلی دارد. انگیزش پیشرفت تحصیلی را به همراه دارد و فرآیند یادگیری را تسهیل می کند. انگیزش دلیل رفتار افراد را نشان می دهد و باعث می شود که افراد رفتار خاصی از خود نشان دهند.
همچنین رفتاری که در آن انگیزه وجود داشته باشد، یک رفتار جهت دار، هدفمند، با انرژی و دنباله دار است. لازم به ذکر است، نگرش ها، برداشت و تفاوت های زیادی در مورد انگیزه وجود دارد. انگیزه در حیطه آموزش از سه بعد باورهای شخص درباره توانایی انجام فعالیت مورد نظر، دلایل یا اهداف فرد برای انچام آن فعالیت، و واکنش عاطفی مرتبط با انجام آن فعالیت قابل ارزیابی است.
در این پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی با 4 هدف سطح بالا و 8 هدف تابع در ارتباط است. این اهداف شامل، توانایی، عملکرد، هدف اجتماعی و هدف بیرونی است. هر یک از اهداف سطح بالا در این پرسشنامه به اهداف جزئی تقسیم می شود و این اهداف شامل، گرایش به توانایی (انجام تکلیف، تلاش)، عملکرد (رقابت و شهرت طلبی)، هدف اجتماعی (وابستگی اجتماعی و نوع دوستی) و هدف بیرونی (تشویق و جایزه) می باشد.
در صورت تمایل به ارزیابی انگیزش پیشرفت تحصیلی می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید.
پرسشنامه انگیزش تحصیلی مك اینرنی و سینكلایر (ISM) چیست؟
ارزیابی انگیزش پیشرفت تحصیلی هدف ساخت این پرسشنامه است.
ویژگی رفتار با انگیزه چیست؟
همچنین رفتاری که در آن انگیزه وجود داشته باشد، یک رفتار جهت دار، هدفمند، با انرژی و دنباله دار است.
4 عاملی که انگیزش را تحت تاثیر قرار می دهد، چیست؟
چهار عاملی که می تواند انگیزش را تحت تاثیر قرار دهد شامل موقعیت که محیط و محرک های بیرونی را در بر می گیرد، مزاج که در برگیرنده حالت و وضعیت درونی ارگانیزم است، هدف که شامل هدف رفتار، منظور و گرایش می شود و ابزار که شامل ابزار دستیابی به هدف است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت