پرسشنامه وارسی نشانه های ناتوانی های یادگیری کودکان پیش از دبستان
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه وارسی نشانه های ناتوانی های یادگیری کودکان پیش از دبستان
این پرسشنامه توسط استیل در سال 2004 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی و تشخیص کودکان پیش از دبستان با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان می باشد.
این پرسشنامه دارای 22 سوال است. روایی و پایایی پرسشنامه فهرست وارسی نشانه های ناتوانی های یادگیری کودکان پیش از دبستان تایید شده است.
اختلال یادگیری چیست؟
اختلال یادگیری نوعی اختلال روان شناختی است که بر پیشرفت و عملکرد تحصیلی تاثیر منفی می گذارد؛ این اختلال در صورت عدم درمان و تشخیص نشانه ها پیامدهای منفی قابل توجهی بر روند تحصیل دانش آموز می گذارد. این اختلال، یکی از شایع ترین اختلالات در دوران مدرسه است.
استیل پژوهشگری است که به بررسی اختلالات یادگیری عصب روان شناختی یا تحولی پرداخته است؛ او این دسته از اختلالات را اختلالاتی تعریف می کند که به دوره پیش از دبستان مربوط می شود و مشکلاتی را در کسب مهارت ها به وجود می آورد. گفته می شود وجود اختلالات عصب روان شناختی در دوره پیش از دبستان، مقدمه ای برای ابتلا به اختلال یادگیری و ناتوانی های یادگیری در دوران تحصیلی است.
پیش از این اشاره کردیم، اختلال یادگیری که یک اصطلاح کلی برای توصیف مشکلات یادگیری است، یک اختلال متداول در دوره مدرسه است؛ این اختلال شایع ارتباطی با انگیزه و اشتیاق تحصیلی ندارد. همچنین این اختلال با سطح هوش نیز در ارتباط نیست؛ به عنوان مثال، یک فرد باهوش می تواند به اختلال یادگیری مبتلا شود.
نکته حائز اهمیت آن است که کودک یا نوجوان مبتلا به اختلال یادگیری لزوما کم هوش یا تنبل نیست؛ او می تواند به اندازه دیگران باهوش باشد اما ابتلا به این اختلال بر روند دریافت و پردازش و یادگیری اطلاعات توسط او تاثیر می گذارد.
اختلال یادگیری شامل مشکلاتی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، شنوایی و گفتار و استدلال می شود؛ درک اطلاعات، نحوه ای که آن ها اطلاعات را می شوند یا می بینند با دیگران متفاوت است و همین منجر به ناتوانی در یادگیری می شود اما این اختلال در صورتی که به موقع تشخیص داده شود، می تواند درمان شود و در این صورت مانعی در مسیر موفقیت تحصیلی نمی باشد.
مشکلاتی در تلفظ کلمات، یافتن کلمه مناسب، تشخیص ریتم و قافیه، یادگیری الفبا، جمع و تفریق، حل مسائل رباضی، مشکلاتی در نوشتن یا رنگ آمیزی، مشکل در حل سوالات تشریحی، دست خط بد، مشکل در بیان افکار، مشکلاتی در برقراری ارتباط با دیگر همکلاسی ها، مهارت های انضباطی سطح پایین و غیره برخی از نشانه های اختلال یادگیری می باشد. توجه به نقاط مثبت و عطف رشدی می تواند به تشخیص به هنگام این اختلال و تسریع فرآیند درمان کمک کند.
این پرسشنامه، ابراز معتبری در زمینه ارزیابی و تشخیص کودکان پیش از دبستان با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختي/ تحولی پیش از دبستان می باشد؛ در صورت تمایل به ارزیابی این متغیر می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی و تشخیص کودکان پیش از دبستان با ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختي / تحولی پیش از دبستان هدف ساخت این پرسشنامه است.
انواع اختلال یادگیری کدام اند؟
اختلال در خواندن، در نوشتن، در ریاضیات.
اختلال یادگیری چیست؟
اختلال یادگیری شامل مشکلاتی در خواندن، نوشتن، ریاضیات، شنوایی و گفتار و استدلال می شود؛ درک اطلاعات، نحوه ای که آن ها اطلاعات را می شوند یا می بینند با دیگران متفاوت است و همین منجر به ناتوانی در یادگیری می شود
ناتوانی عصب روان شناختی چیست؟
اختلالاتی هستند که منجر به ناتوانی در کسب مهارت ها می شود.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت