پرسشنامه سبک های تصمیم گیری خرید مشتریان
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه سبک های تصمیم گیری خرید مشتریان
این پرسشنامه توسط جلیل دلخواه و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی سبک های تصمیم گیری خرید مشتریان می باشد.
این پرسشنامه دارای 33 سوال و 8 بعد:
حساس به برند، حساس به قیمت، سرگردان، عادت گرا، کمال گرا، لذت گرا، نوگرا، واکنشی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه سبک های تصمیم گیری خرید مشتریان تایید شده است.
فرض کنید در یک فروشگاه لباس هستید و می خواهید چند دست لباس خریداری کنید؛ در این شرایط و برای خرید لباس به چه مواردی توجه می کنید؟ چه چیزهایی برای شما به هنگام خرید یک محصول در اولویت است؟ مشتریان مختلف رفتار خرید متفاوتی از خود نشان می دهند و به هنگام خرید محصولات به عوامل متعددی توجه می کنند.
فرآیند خرید در مشتریان شاید در ظاهر یک فرآیند سخت یا پیچیده به نظر برسد اما در نهایت هر مشتری برای تصمیم گیری و خرید محصول مورد نظرش از یک سری مراحل ساده عبور می کند. معیارها و عواملی که مشتری برای خرید یک محصول دارد بر این فرآیند تاثیر می گذارد.
لازم به ذکر است هرچه محصولی که قرار است خریداری شود گران تر و باارزش تر باشد، روند تصمیم گیری برای خرید محصول احتمالا سخت تر خواهد بود؛ به عنوان نمونه، خرید یک لباس خانگی راحت تر است خرید یک ماشین گران است و مشتری در این شرایط تمام تلاش خود را می کند که اشتباه نکند و بهترین خرید را داشته باشد و عواملی همچون مقایسه محصولات با یکدیگر، بررسی همه گزینه ها، مشورت با دیگران به این تصمیم گیری کمک کند.
تصمیم گیری مشتری برای خرید
فرآیند تصمیم گیری مشتری برای خرید یک محصول از 5 مرحله ساده تشکیل شده است؛ شناخت مشکل، جستجوی اطلاعات، ارزیابی گزینه ها، تصمیم گیری و ارزیابی پس از خرید جز این مراحل می باشد. یک مشتری تا زمانی که احساس نیاز نکند و کالایی را نیاز نداشته باشد اقدام به خرید آن نخواهد کرد؛ پس از احساس نیاز به یک کالا مشتری به جستجو و کسب اطلاعات در مورد کالای مورد نظرش می پردازد، گزینه های مختلف را از نظر قیمت، کیفیت، رنگ و غیره بررسی می کند، سپس کالایی را که با معیارهایش سازگاری بیشتری دارد را انتخاب کرده و آن را می خرد و در نهایت پس از خرید محصول یک ارزیابی کلی دوباره از آن خواهد داشت.
مشتریان به هنگام خرید یک محصول، سبک های خرید متفاوتی دارند؛ برخی از آن ها به برند محصول حساس هستند، عده ای به قیمت کالا توجه می کنند، عده ای کمال گرایانه خرید می کنند و عده ای دیگر به مد روز بودن محصول توجه دارند، برخی دیگر از روی عادت یا لذت به خرید محصول می پردازند و در نهایت برخی افراد صرف اینکه فقط چیزی بخرند یک محصول را خریداری می کنند.
در صورتی که تمایل به ارزیابی سبک های تصمیم گیری خرید مشتریان داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی سبک های تصمیم گیری خرید مشتریان ساخته شده است.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 8 مولفه دارد.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت