پرسشنامه باورهای رایج دانش آموزان هوپر و لاین (CBIS)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه باورهای رایج دانش آموزان هوپر و لاین (CBIS)
این پرسشنامه توسط هوپر و لاین ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی یازده باور غیر منطقی و رایج دانش آموزان می باشد.
این پرسشنامه دارای 44 سوال و 11 مولفه می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه باورهای رایج دانش آموزان هوپر و لاین (CBIS) تایید شده است.
هر انسانی دارای مجموعه عقاید و باورهای مختلف است؛ به طور کلی عقاید و باور را نمی توان از انسان جدا کرد. عقاید هر فردی ممکن است در طول زمان و در اثر تجربیات مختلف شکل بگیرد. گاهی اوقات عقاید و باورهای ما تغییر می کنند اما به طور کلی انسان ها تاکید زیادی بر باورهای خود دارند و بر درستی عقیده و باورهای خود تاکید دارند.
در این میان، برخی عقاید و باورهای رایج اما نادرست میان افراد وجود دارد؛ باورهایی که علی رغم نادرست بودن و غیر منطقی بودن رواج زیادی میان مردم دارند. الیس از جمله روان شناسانی بود که در مورد باورها و افکار انسان تحقیقات و بررسی های زیادی داشت.
در نهایت تمام تحقیقاتی که در زمینه باورهای غیر منطقی انجام داد، سیزده باور غیر منطقی رایج را شناسایی کرد؛ باورهایی که ممکن است در من یا شما هم وجود داشته باشد. دوست دارید بدانید این باورها چه هستند؟
باورهای نادرست در دانش آموزان
تمایل به اینکه همه ی آدم ها ما را دوست داشته باشند و ما را تایید کنند، برای با ارزش بودن باید در همه زمینه ها با استعداد و توانمند بود، دنیا باید خوب باشد و عادلانه با من رفتار کند، دیگران باید باورها و ارزش های مشابه با باورهای ما داشته باشند و روش انجام کارهای ما باید شبیه هم باشد، افراد شرور و بد ذات باشد به خاطر کارهای خود تنبیه شوند، شکست نشانه احمق و نادان بودن است، زندگی باید با مهربانی با ما رفتار کند و من نباید در زندگی رنج بکشم، اگر روزگار آن طور که من دوست دارم با من رفتار نکند من فرد بدبختی هستم، اجتناب از خیلی ساده تر از برخورد و حل مشکلات است، اگر من ناخشنود و بدبختم عوامل بیرونی باعث به وجود آمدن این وضعیت هستند، من برای به تاخیر انداختن هر اتفاق بدی باید آماده باشم، اگر توانایی حل مشکلات را نداشته باشم، خیلی بد می شود، تجربیاتی که دارم باعث وضعیت کنونی من شده است.
موارد ذکر شده، مجموعه باورهای غلطی است که هر فردی می تواند داشته باشد، شما چند نمونه از این باورهای رایج اما غلط را دارید؟ مجموعه این باورها می تواند در دانش آموزان و مرتبط با مسائل درسی و تحصیلیشان وجود داشته باشد. دانش آموزان در موقعیت های مختلفی ممکن است فکر کنند، از هوش کافی برخوردار نیستند یا توانایی حل مسائل را ندارند یا خودشان را مسئول به وجود آمدن هر اتفاقی بدانند.
در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر، یازده باور غیر منطقی و رایج دانش آموزان داشتید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط هوپر و لاین ساخته شده است.
آیا این تست روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی باورهای رایج غیر منطقی در دانش آموزان هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه دارای نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت