تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان

این پرسشنامه توسط کالاگان و همکاران در سال 2009 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی میزان بدبینی سازمانی از ابعاد مختلف می باشد.

این پرسشنامه دارای 13 سوال و 3 بعد:

  • شناختی
  • رفتاری
  • عاطفی است.

روایی و پایایی پرسشنامه بدبینی سازمانی کالاگان تایید شده است.

همه ی ما در متون مختلف علمی و ادبی در مورد خوش بینی چیزهایی را خوانده ایم و از مزایای خوش بینی و تاثیر مثبتی که بر زندگی می گذارد، آگاهیم. بر همین اساس، بسیاری از ما برای خوش بین بودن تلاش می کنیم و سعی می کنیم دنیا را با زاویه دید مثبت تری ببینیم.

خوش بینی یک حالت عکس هم دارد که آن بدبینی می باشد؛ هرچه عینک خوش بینی برای فرد خوب است و می تواند دید فرد را به زندگی به طور مثبت تری تغییر دهد، عینک بدبینی می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. بدبینی را می توان نگرشی منفی به امور دانست.

بدبینی با تباهی، ناراحتی، دل مردگی یا مرگ آرزوها و خوش بینی در ارتباط است؛ فرد بدبین به هیچ عنوان دوست ندارد که زندگی را با دید مثبت ارزیابی کند. بدبینی به اصطلاح ساده همان نیمه خالی لیوان را نگاه کرد است. با نگاهی به تاریخ و زندگی اشخاص متوجه می شویم که افکار بد بینانه همیشه تاثیر منفی بر زندگی افراد و جوامع داشته است.

بدبینی سازمانی چیست و چه پیامد هایی برای سازمان دارد؟

شاید تعجب کنید اگر بدانید بدبینی فقط منحصر به انسان نیست و در سازمان ها و کسب و کارهای مختلف معنا پیدا می کند؛ یک سازمان پویا و فعال همانند یک انسان می تواند دچار بدبینی شود و اگر این بدبینی در مدت زمان کوتاه رفع نشود می تواند پیامد های منفی برای سازمان به همراه داشته باشد.

پیش از هر چیز باید بگوییم بدبینی سازمانی با سه بعد شناختی، رفتاری و عاطفی در ارتباط است. بر اساس نظر پژوهشگران بد بینی سازمانی یک احساس منفی میان افراد و کارمندان در سازمان است. بدبینی سازمانی اشاره به آن دارد که کارمندان از اینکه در سازمان هستند و فعالیت می کنند، احساس خوب و خوشایندی ندارند و از درون تمایل به خروج از سازمان دارند.

بدبینی سازمانی باعث اختلال در روند کار شده و عملکرد موثر سازمان را کاهش می دهد؛ بدبینی سازمانی منجر به نارضایتی، اختلال در روند کار، نا امیدی می شود.

در سازمان هایی که بدبینی در آن جریان دارد، همکاران رابطه ی خوبی با یکدیگر ندارند، روابط غیر صمیمانه و به عبارتی خصمانه می تواند به سازمان و عملکرد فرد آسیب وارد کند.

در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر بدبینی سازمانی از ابعاد مختلف داشته باشید، می توانید از پرسشنامه استاندارد و معتبری که توسط کالاگان ساخته شده و دارای سه بعد می باشد، استفاده کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟

این پرسشنامه بدبینی سازمانی را ارزیابی می کند.

این پرسشنامه چند مولفه دارد؟

این پرسشنامه 3 مولفه دارد.

آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟

بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.

آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟

بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.

این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟

این پرسشنامه توسط کالاگان ساخته شده است.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام