تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (SEQ-C)
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (1)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (SEQ-C) 

این پرسشنامه توسط موریس در سال 2001 ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی سطح خودکارآمدی در کودکان و نوجوانان بوده است. این پرسشنامه به ارزیابی خودکارآمدی در سه مولفه زیر است:

  • اجتماعی
  • تحصیلی
  • هیجانی

پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (SEQ-C) دارای 23 سوال است

این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و نمره گذاری نیز می باشد.

دو فایل مقاله ضمیمه شده است.

شناخت کودکان و نوجوانان یکی از موضوعات محوری تحقیقات و مطالعات مختلف دانشمندان و صاحب نظران مختلف بوده است. انواع مختلفی از مفاهیم روان شناختی در حوزه ی کودک و نوجوان نیز مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته اند. کسب آگاهی و دانش در مورد کودکان و نوجوانان حائز اهمیت بسیاری می باشد.

آنچه که در مورد کودکان و نوجوانان باید رعایت شود و حائز اهمیت بسیاری هم می باشد، آموزش درست به این دو گروه سنی می باشد و در راستای این آموزش باید به نقاط قوت کودکان و نوجوانان و توانمندی های آنان تاکید کرد. ما باید اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان را از همان سنین پایین تر تقویت کرده و به جای بیان نقاط ضعف شان به توانمدی ها و نقاط قوتشان تاکید کنیم.

خودکارآمدی چیست؟

یکی از مفاهیمی که در این باره مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، مفهوم خودکارآمدی می باشد. این اصطلاح را اولین بار شخصی به نام بندورا که روان شناس معروف و تاثیر گذاری هم هست، بیان کرد. خودکارآمدی در واقع به باور افراد در مورد خودشان اشاره دارد. به واسطه ی داشتن خودکارآمدی در افراد، تجربیات و افکار و توانایی های فرد در یک مسیر با یکدیگر قرار می گیرند. به عبارت دقیق تر خودکارآمدی به درک فرد از توانایی هایش بر میگردد و به باوری که فرد به خودش در انجام امور دارد اشاره می شود. کودک و نوجوانی که دارای خودکارآمدی است و خودکارآمدی به شیوه ی درستی در او به وجود آمده است، دارای توانایی های بالقوه ی بیشتر و اعتماد به نفس بیشتر است.

عوامل ایجاد کننده خودکارآمدی

خودکارآمدی در افراد به شیوه های مختلفی ایجاد می شود:

  • خودکارآمدی می تواند به واسطه ی تشویق و ترغیب افراد دیگر
  • الگو گیری از افراد
  • در واکنش به افراد دیگر و بر اساس تجربه هایی که فرد کسب کرده است، به وجود بیاید.

شایان ذکر است که، فردی که دارای خودکارآمدی می باشد، توانایی بالایی در مواجهه با مشکلات و حل آن ها به صورت درست دارد. فرد با خودکارآمدی بالا می تواند در مواقع لزوم ایده های خوبی را به نمایش بگذارد و از هر موقعیتی برای خودش یک فرصت بسازد. این افراد علاقه مند به یادگیری و آموختن بیشتر هستند و در مقابل همه چیز احساس مسئولیت پذیری و تعهد بالایی دارند. خودکارآمدی دارای مزایا و نکات مثبت بیشتری هم می باشد. همچنین خودکارآمدی در ابعاد مختلفی همچون بعد تحصیلی و اجتماعی و ... وجود دارد.

اگر مایل به ارزیابی خودکارآمدی در فرزند نوجوان و یا کودک خود بودید و یا به عنوان یک معلم تمایل به ارزیابی این مفهوم در دانش آموزان خود داشتید، می توانید از این پرسشنامه بهره بگیرید.

خرید و دانلود مستقیم
کاربر ایکشو
2 سال قبل

ممنون عالی بود

نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (SEQ-C) چیست؟

این پرسشنامه به سنجش میزان خودکارآمدی در کودکان و نوجوانان می پردازد.

آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟

بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.

خودکارآمدی یعنی چه؟

اگر بخواهیم به صورت دقیق و کوتاه تعریفی از خودکارآمدی ارائه دهیم باید گفت که خودکارآمدی به باور فرد از میزان توانایی هایش اشاره دارد.

چند مولفه از خودکارآمدی در این پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می گیرد؟

سه حیطه ی مختلف خودکارآمدی تحت عنوان خودکارآمدی اجتماعی، تحصیلی، هیجانی در این پرسشنامه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

این پرسشنامه چند سوال دارد؟

این پرسشنامه دارای 23 سوال است.

این پرسشنامه را چه کسی و در چه سالی ساخته است؟

این پرسشنامه توسط موریس در سال 2001 ساخته شده است.

آیا این پرسشنامه مقاله دارد؟

بله، این پرسشنامه دارای مقاله است.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام