پرسشنامه تعاملات همسالان در مدرسه های ابتدایی (PIPS)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه تعاملات همسالان در مدرسه های ابتدایی (PIPS)
این پرسشنامه توسط تارشیز و هافمن ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی تعاملات همسالان در مدارس ابتدایی است.
این پرسشنامه دارای 22 سوال و 2 بعد:
- قلدری
- قربانی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه تعاملات همسالان در مدرسه های ابتدایی (PIPS) تایید شده است.
تعامل در مدرسه و نقش همسالان
انسان در بستر اجتماع و برقراری ارتباط با دیگران رشد می کند؛ تعاملات اجتماعی تاثیر به سزایی در رشد روانی و اجتماعی هر فردی دارد و محدود به دوران بزرگسالی نمی شود. در علم روان شناسی تاثیر تعاملات انسان ها با یکدیگر و روابط انسانی مورد بررسی قرار گرفته است و تعامل با همسالان جز تاثیرگذار ترین نوع تعاملات به شمار می رود.
ویگوتسکی روان شناسی است که به نقش تعامل با همسالان در زندگی تاکید کرده است و بر این عقیده است که تعامل با همسالان فرصت کافی برای رشد، تقلید، مشاهده و توسعه فعالیت های مغزی را به افراد می دهد. همچنین، تعامل با همسالان، باعث رشد فرد شده و کیفیت زندگی را به طرز مثبتی تحت تاثیر قرار می دهد؛ پس هرگز نباید از اهمیت بالای تعاملات اجتماعی غافل شد.
روان شناسان در سال های اخیر نسبت به تعامل همسالان در دوره کودکی و نوجوانی دغدغه ها و نگرانی هایی داشته اند؛ آن ها بر این باورند که تعامل منفی همسالان با یکدیگر و فشار منفی همسالان می تواند بهزیستی کودکان را به خطر بیندازد.
مدرسه یکی از مکان هایی است که کودکان تعامل زیادی در آن با یکدیگر برقرار می کنند؛ درست از زمانی که فرد وارد مدرسه می شود و تا زمان اتمام مدرسه، بیشترین زمان را به دور از خانه و خانواده، همراه با دوستان در مدرسه سپری می کند؛ دانش آموزان در مدرسه با توجه به تربیت، نگرش خانوادگی و فرهنگ خانوادگی متفاوتی که دارند، بر یکدیگر تاثیر می گذارند و از یک دیگر تاثیر می پذیرند و این یک حقیقت غیر قابل انکار است.
نقش مدرسه در رشد شناختی و اجتماعی دانش آموزان غیر قابل انکار است؛ محققان در جریان پژوهش هایی که اخیرا انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند که مدرسه و کلاس درس می تواند احساسات، افکار، رفتار و باورهای دانش آموزان را تغییر دهد؛ مدرسه می تواند دانش آموزان را به یکدیگر نزدیک و در نهایت از یکدیگر دور کند.
همسالان در مدرسه از یکدیگر جدا نمی شوند و در تمام سال های تحصیل بر روند زندگی اجتماعی و تحصیلی یکدیگر تاثیر می گذارند؛ تاثیر مثبت همسالان بر یکدیگر منجر به ایجاد فرصت و رشد شده اما تاثیر منفی آن ها بر یکدیگر زمینه را برای ایجاد خطر و بزهکاری فراهم می کند.
بنابراین توجه و اهمیت به نقش همسالان در مدرسه در دوره تحصیل فراگیر ضروری به نظر می رسد.
در صورت تمایل به ارزیابی متغیر تعاملات همسالان در مدارس ابتدایی می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
نقش همسالان در مدرسه چیست؟
همسالان در مدرسه از یکدیگر جدا نمی شوند و در تمام سال های تحصیل بر روند زندگی اجتماعی و تحصیلی یکدیگر تاثیر می گذارند؛ تاثیر مثبت همسالان بر یکدیگر منجر به ایجاد فرصت و رشد شده اما تاثیر منفی آن ها بر یکدیگر زمینه را برای ایجاد خطر و بزهکاری فراهم می کند. بنابراین توجه و اهمیت به نقش همسالان در مدرسه در دوره تحصیل فراگیر ضروری به نظر می رسد.
کدام روانشناس بر نقش همسالان تاکید زیادی داشت؟
ویگوتسکی روان شناسی است که به نقش تعامل با همسالان در زندگی تاکید کرده است و بر این عقیده است که تعامل با همسالان فرصت کافی برای رشد، تقلید، مشاهده و توسعه فعالیت های مغزی را به افراد می دهد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی تعامل با همسالان هدف ساخت این پرسشنامه است.
فواید نقش همسالان چیست؟
تعامل با همسالان، باعث رشد فرد شده و کیفیت زندگی را به طرز مثبتی تحت تاثیر قرار می دهد؛ پس هرگز نباید از اهمیت بالای تعاملات اجتماعی غافل شد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت