پرسشنامه اثربخشی مدرسه
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه اثربخشی مدرسه
این پرسشنامه توسط حبیبی و همکاران در سال 1392 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی اثربخشی مدرسه از ابعاد مختلف می باشد.
این پرسشنامه دارای 20 سوال و 4 بعد:
- انسجام
- تداوم
- انطباق و سازگاری
- تحقق اهداف می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه اثربخشی مدرسه تایید شده است.
اثربخشی مدارس
آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد آموزشی, علمی و فرهنگی وظیفه مهمی در راستای تربیت کودکان و نوجوانان جامعه بر عهده دارد و باید جوانان را به سمت توسعه و تکوین هدایت کند. امروزه نسبت به گذشته مدارس تغییراتی داشته اند و توسعه یافته تر از گذشته هستند. پژوهشگران علوم تربیتی در مورد مدارس و اثربخشی آن ها تحقیقات مختلفی داشته اند.
مدارس جز پیچیده ترین سازمان های اجتماعی هستند و اثربخشی آن ها در گرو استخدام منابع انسانی کارآمد و متخصص می باشد و این مسئله به اهمیت مدیریت منابع انسانی برای دستیابی به مدارس اثربخش تاکید می کند. اثربخشی مدارس یکی از دغدغه های مدیران و والدین به شمار می رود و در دهه های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.
از نظر پژوهشگران مختلف، مدارس اثربخش مدارسی هستند که برنامه ریزی دارند و برنامه های آموزشی موفقیت آمیزی را برنامه ریزی و اجرا می کنند و هدف آن ها از طراحی و اجرای این برنامه ها افرایش یادگیری دانش آموزان است چرا که یادگیری با کیفیت مهم ترین هدف هر مدرسه ای می باشد.
پژوهشگری به نام جنیفر آبی آرچر در سال 2004، 7 عامل مهم را در اثربخشی مدارس دخیل می داند؛ این هفت عامل از نظر او عبارت اند از، ماموریت مشخص و روشن، انتظارات بالای موفقیت، کنترل دائم میزان پیشرفت دانشآموز، ایجاد فرصت کافی برای یادگیری، محیط ایمن و منظم، ارتباط موثر بین مدرسه و منزل و رهبری اثربخش در مدرسه.
علاوه بر آن واتکینز در سال 2007، تشویق به مستقل شدن یادگیرنده، تلاش برای ایجاد انگیزه، توجه به محیط یادگیری و تسهیلات و امکانات، تشویق به خود راهبری، اهمیت دادن به کیفیت کلاس درس مدارس، بازخورد دادن به دانش آموزان، تلاش برای رشد و یادگیری، توجه به فعالیت های شناختی را جز دیگر موارد مهم در اثربخشی مدارس معرفی کرده است.
کریمرز دیگر محققی است که اثربخشی مدارس را در قالب یک مدل چهارگانه ارائه کرده است؛ از نظر او تعامل چهار عامل مختلف می تواند بر میزان اثربخشی مدارس تاثیر بگذارد و این چهار عامل شامل، محتوای آموزشی در مدارس، سطح مدرسه، سطح کلاس درس و سطح دانش آموزان می شود.
در این پرسشنامه اثربخشی مدارس از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می گیرد؛ انسجام، تداوم، انطباق و سازگاری، تحقق اهداف چهار بعد مرتبط با اثربخشی مدرسه است. در صورتی که تمایل به ارزیابی متغیر گفته شده بر اساس ابعاد ذکر شده داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی ابعاد مختلف اثربخشی مدارس ساخته شده است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 20 سوال دارد.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط حبیبی و همکاران ساخته شده است.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت