پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه ویلیام و باتن (QOSL)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه ویلیام و باتن (QOSL)
این پرسشنامه توسط ویلیامز و باتن در سال 1981 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه می باشد.
این پرسشنامه دارای 39 سوال و مولفه:
- رضایت عمومی
- عواطف منفی
- رابطه با معلم
- فرصت
- پیشرفت
- ماجراجویی
- انسجام اجتماعی می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه (QOSL) تایید شده است.
کیفیت زندگی به عنوان یک متغیر
متغیر کیفیت زندگی یکی از مهم ترین متغیر های روان شناختی می باشد که نقش مهمی را در پژوهش های روان شناختی ایفا می کند. بسیاری از پژوهش ها بر پایه این متغیر و ارتباط آن با دیگر متغیر ها انجام شده اند. کیفیت زندگی تاثیر زیادی بر سلامتی دارد و به بیان بهتر بر میزان سلامت روان و جسم افراد اثر می گذارد.
جالب است بدانید، کیفیت زندگی علاوه بر اینکه در علم روان شناسی به کرات مورد بررسی قرار گرفته است، در علوم جامعه شناسی، مباحث اقتصادی، مباحث مدیریتی، علم سیاست، علوم تربیتی و آموزش و پرورش و علم بهداشت هم تحت ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.
کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه چیست؟
اما به تکیه بر تعریف سازمان بهداشت جهانی، باید بگوییم کیفیت زندگی، درک فرد از زندگی خودش در موقعیت های مختلف، بافت و ساختار فرهنگی که در آن زندگی می کند و رشد پیدا کرده است، تعریف می شود. در حوزه های مختلف می توانیم کیفیت زندگی را مورد ارزیابی قرار دهیم که یکی از این حوزه ها، کیفیت زندگی در مدرسه است. مسلما این نوع کیفیت زندگی توسط دانش آموزان بررسی می شود.
کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه، به درک و احساس دانش آموزان نسبت به مدرسه مربوط می شود. هرچه میزان کیفیت زندگی در مدرسه توسط دانش آموزان بالاتر گزارش شود، بالطبع می توانیم بگوییم رضایت دانش آموزان از تحصیل بیشتر خواهد شد و به دنبال آن زمانی که احساس رضایت وجود داشته باشد، شادکامی هم وجود خواهد داشت. دانش آموزانی که کیفیت زندگی در مدرسه را بالا ارزیابی می کنند، عملکرد و بهره روی بهتری در مدرسه خواهند داشت.
مولفه های مرتبط با کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه کدام اند؟
بر اساس بررسی های ویلیامز و باتن، مولفه های رضایت عمومی، عواطف منفی، رابطه با معلم، فرصت پیشرفت، ماجراجویی و انسجام اجتماعی از مهم ترین مولفه های در ارتباط با کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه است. اگر ادراک دانش آموزان از کیفیت مدرسه مثبت باشد، عواطف منفی کمتری را تجربه خواهند کرد. همچنین رابطه دانش آموزان با معلمشان اگر صمیمی تر و بهتر باشد، اگر امکانات لازم توسط مدرسه برای پیشرفت، اکتشاف و یادگیری فراهم باشد، همکلاسی ها با یکدیگر دوست باشند و به عبارت دیگر اتحاد و انسجام میان آن ها زیاد باشد، کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه، بیشتر خواهد بود.
شما به عنوان یک دانش آموز یا فردی که قبلا دانش آموز بوده است، کیفیت زندگی را در مدرسه چگونه ارزیابی می کنید؟ در صورتی که تمایل به ارزیابی این متغیر داشتید، می توانید از پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه (QOSL) ویلیامز و باتن استفاده کنید.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.
این پرسشنامه چند سوال دارد؟
این پرسشنامه 39 سوال دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی کیفیت زندگی دانش آموزان در مدرسه ساخته شده است.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط ویلیامز و باتن ساخته شده است.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت