تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه جو روانی - اجتماعی کلاس
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه جو روانی - اجتماعی کلاس

این پرسشنامه توسط حامد خانی ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی جو روانی – اجتماعی کلاس می باشد.

این پرسشنامه دارای 22 سوال و 7 بعد:

مشارکت، دلبستگی متقابل میان دانش اموزان، برخورداری از حمایت معلم، نظم و سازمان دهی مطالب، اهمیت دادن به کار و تکلیف، رعایت و کاربست مقررات، نوآوری آموزشی می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه جو روانی - اجتماعی کلاس تایید شده است.

جو روانی کلاس

کلاس درس یک محیط مناسب برای یادگیری و آموزش است. کلمه یادگیری برای ما اغلب ما با کلاس درس، مدرسه و دانشگاه تداعی می شود؛ اگرچه یادگیری فقط منحصر به کلاس درس نبوده و می تواند در هر موقعیت، شرایط و مکانی انجام شود اما این تداعی تا حد زیادی درست است.

بنابر پژوهش هایی که در حوزه یادگیری صورت گرفته است، عوامل مختلفی بر میزان یادگیری تاثیر می گذارد که جو کلاس یکی از این عوامل است.

در تعریف جو کلاس به ساده ترین صورت ممکن باید بگوییم که کیفیت نسبتا پایداری که دانش آموزان از محیط مدرسه و کلاس درس تجربه می کنند و این تجربه بر رفتار و احساس آن ها تاثیر می گذارد. همچنین جو کلاس مبتنی بر ادارک جمعی دانش آموزان در مدرسه است.

گفته می شود جو کلاس درس تاثیر زیادی بر میزان یادگیری و رفتار دانش آموزان در مدرسه دارد و می تواند عملکرد دانش آموزان را تغییر دهد. معلمان در تشکیل جو کلاسی مثبت و مدیران و ناظمین مدرسه در تشکیل جو مثبت در مدرسه نقش بسیاری مهم دارند. لازم به ذکر است هیچ عاملی در کلاس درس به اندازه جو کلاسی در شکل گیری احساس دانش آموزان تاثیر ندارد.

آنچه مسلم است، تاثیر جو کلاسی مثبت بر دانش آموزان است. اما چگونه می توان جو کلاس را مثبت کرد؟ برای پاسخ به این سوال به نتایج پژوهش های منتشر شده در این زمینه استناد می کنیم. یکی از عواملی که بر ایجاد جو کلاسی تاثیر دارد، مشارکت است؛ هرچه میزان مشارکت دانش آموزان با یکدیگر و با معلم در کلاس درس بیشتر باشد، جو کلاس مثبت تر خواهد بود.

همچنین دلبستگی و رابطه متقابل میان دانش آموزان و همکاری و همراهی صمیمانه آن ها با یکدیگر، برخورداری از حمایت معلم و برقراری رابطه خوب و محبت آمیز توام با احترام با معلم، اهمیت به نظم و برقراری آن در محیط کلاس، انجام تکالیف و سازماندهی مطالب، اهمیت بیشتر به انجام تکالیف درسی و کلاسی، رعایت اصول و مقررات کلاس و پایبندی به آن ها و نوآوری آموزشی در ایجاد جو مثبت و مطلوب کلاس درس تاثیر شگرف و به سزایی دارد.

به نظر شما چه عواملی بر ایجاد جو مثبت کلاسی تاثیر دارد؟ در صورتی که تمایل به ارزیابی جو روانی – اجتماعی کلاس درس داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر که توسط این محقق ساخته شده است، استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟

ارزیابی جو روانی اجتماعی مثبت هدف ساخت این پرسشنامه است.

چگونه می توان جو کلاس را مثبت کرد؟

دلبستگی و رابطه متقابل میان دانش آموزان و همکاری و همراهی صمیمانه آن ها با یکدیگر، برخورداری از حمایت معلم و برقراری رابطه خوب و محبت آمیز توام با احترام با معلم، اهمیت به نظم و برقراری آن در محیط کلاس، انجام تکالیف و سازماندهی مطالب، اهمیت بیشتر به انجام تکالیف درسی و کلاسی، رعایت اصول و مقررات کلاس و پایبندی به آن ها و نوآوری آموزشی در ایجاد جو مثبت و مطلوب کلاس درس تاثیر شگرف و به سزایی دارد.

آیا جو کلاس مهم است؟

جو کلاس درس تاثیر زیادی بر میزان یادگیری و رفتار دانش آموزان در مدرسه دارد و می تواند عملکرد دانش آموزان را تغییر دهد.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام