تست طرحواره های یانگ + تفسیر پیشرفته
پرسشنامه سبک های رابطه معلم – دانش اموز در  کلاس
  • توضیحات محصول
  • دیدگاه ها (0)
  • سوالات متداول

معرفی پرسشنامه سبک های رابطه معلم دانش آموز در کلاس

این پرسشنامه توسط محمد علی حاضری ساخته شده است.

هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی سبک های رابطه معلم – دانش اموز در  کلاس می باشد.

این پرسشنامه دارای 21 سوال و 3 بعد:

  • مداخله گرایانه
  • عدم مداخله
  • تعامل گرایانه می باشد.

روایی و پایایی پرسشنامه سبک های رابطه معلم- دانش آموز در کلاس تایید شده است.

یادگیری یک فرآیند مادام العمر و پیوسته است؛ هر انسانی از بدو تولد تا پایان عمر مشغول به یادگیری است. در این خصوص مدرسه، دانشگاه و موسسات آموزشی نقش مهمی را در امر آموزش و یادگیری ایفا می کنند. همان طور که خوب می دانید، عوامل مختلفی بر میزان یادگیری افراد تاثیر می گذارد و می تواند یادگیری را بهبود ببخشد یا از کیفیت آن بکاهد.

یکی از عواملی که بر میزان یادگیری دانش آموزان  در مدرسه تاثیر می گذارد، سبک های رابطه ای معلم و دانش آموزان است؛ واقعیت آن است نحوه ارتباطی که معلم با دانش آموزانش برقرار می کند و رفتاری که او با دانش آموزان در طول سال تحصیلی و در محیط کلاس درس دارد، می تواند دانش آموزان را ترغیب به یادگیری و شرکت در کلاس درس کند.

سبک رابطه معلم با دانش آموز به عنوان یک عامل بیرونی می تواند انگیزه دانش آموز برای حضور در کلاس درس را تقویت یا زمینه را برای غیبت و عدم تمایل به شرکت در کلاس درس فراهم کند.

معلمانی که حسن خلق دارند، دلسوز دانش آموز هستند و با مهربانی با آن ها رفتار می کنند، دانش آموز را به یادگیری علاقه مند می کنند. همچنین صبر و حوصله معلم، سرزنش نکردن دانش آموز به خاطر اشتباهاتش، عدم استفاده از الفاظ ناخوشایند، استفاده از قوانین انعطاف پذیر در کلاس، همدلی و درک دانش آموز در شرایط دشوار و سخت جز مواردی هستند که مسیر توسعه و پیشرفت تحصیلی را برای دانش آموز هموارتر می کند.

انواع سبک ارتباطی میان معلم و دانش آموز

با استناد بر مطالعات صورت گرفته در خصوص سبک های ارتباطی معلمان و دانش آموزان و آنچه در این پرسشنامه آمده است، می توانیم به سه سبک ارتباطی میان معلم و دانش آموز اشاره کنیم.

  • سبک مداخله گرایانه یکی از این سبک ها است؛ در این سبک رابطه میان معلم و دانش آموز ممکن است آمرانه و خشک، استبدادی یا سلطه گرایانه باشد.
  • دیگر سبک تعاملی، سبک عدم مداخله می باشد؛ ویژگی اصلی این سبک بی تفاوتی است. در این سبک معلم و دانش آموز تعامل چندانی با یکدیگر ندارند و در کلاس درس نسبت به یکدیگر کاملا بی تفاوت هستند.
  • سبک تعامل گرایانه یکی از بهترین سبک های ارتباطی میان دانش آموزان و معلمان است چرا که در این سبک، هم تعامل خوبی میان دانش آموز و معلم وجود دارد و هم گفت و گو و ارتباط خوبی میان معلم و دانش آموز برقرار است.

در صورت تمایل به ارزیابی متغیر سبک های رابطه معلم – دانش اموز داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.

 
 

 

 

خرید و دانلود مستقیم
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.

شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت

پرسشنامه سبک های رابطه معلم – دانش اموز در کلاس چیست؟

ارزیابی سبک های رابطه معلم – دانش اموز هدف ساخت این پرسشنامه است.

این پرسشنامه چند مولفه دارد؟

این پرسشنامه 3 بعد دارد.

آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟

بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.

آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟

بله، این پرسشنامه نمره گذاری دارد.

پشتیبانی در تلگرام پشتیبانی در تلگرام