پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی راف (DREEM)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی راف (DREEM)
این پرسشنامه توسط راف و همکاران در سال 1997 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی ادراک و انتظار دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی می باشد.
این پرسشنامه دارای 50 سوال و 5 مولفه:
- ادراک دانشجویان از یادگیری
- مدرسین
- توانایی علمی خودشان
- جو آموزش
- و شرایط اجتماعی آموزش می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه محیط آموزشی راف و همکاران (DREEM) تایید شده است.
برای اینکه موفقیت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان فراهم شود، محیط آموزشی نقش ویژه ای در این موفقیت دارد. زمانی که در مورد یادگیری و آموزش صحبت می شود و راهکارهایی برای موفقیت دانشجویان مطرح می شود، به نقش عوامل درونی تاکید زیادی می شود. عواملی همچون تمایل و گرایش به یادگیری و تحصیل، انگیزه برای یادگیری، تلاش و پشتکار برای پیگیری وظایف و تکالیف درسی از جمله عواملی هستند که در حیطه یادگیری مد نظر قرار داده می شوند. اما نقش عوامل محیطی در یادگیری اگر به اندازه عوامل درونی مهم نباشد، کمتر از آن نمی باشد. عوامل بیرونی یا همان عوامل محیطی در کنار عوامل درونی نقش مهمی را در فرآیند تحصیلی ایفا می کنند.
عوامل محیطی عواملی نظیر: امکاناتی که در اختیار دانشجو قرار می گیرد، جو آموزشی، برخورداری از اساتید با درجه علمی بالا و .. می باشند. شایان ذکر است، ادراک دانشجویان و انتظاری که از محیط آموزشی خودشان دارند، بر فرآیند تحصیل و کسب موفقیت تحصیلی اثر گذار است. خوب می دانیم که محیط های آموزشی مختلف، ممکن است از نظر کیفیت و برخورداری از سطح امکانات آموزشی با یکدیگر تفاوت هایی داشته باشند. اما در مورد ادراک دانشجویان باید بگوییم، برداشت هایی که دانشجویان از محیط تحصیلی خود دارند و تعبیر و تفسیری که از محیط آموزشی خود می کنند، به عنوان ادراک دانشجویان مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین انتظار آنان از محیط یادگیری توقعی است که آن تمایل دارند در محیط آموزشی برآورده شود.
عوامل موثر بر ادراک دانشجویان
ادراک دانشجویان با موارد مختلفی در ارتباط است؛ آنان ممکن است نسبت به فرآیند یادگیری دروس در خودشان برداشت هایی داشته باشند.
مثلا ممکن است سطح یادگیری در خود را بالا، پایین یا متوسط بدانند.
همچنین دانشجویان ممکن است در مورد مدرسین و اساتید خودشان برداشت و ادراکات متفاوت از یکدیگر داشته باشند. مثلا عده ای شیوه تدریس و روش یک استاد را تایید کنند ولی عده ای دیگر شیوه تدریس استاد خود را خوب ارزیابی نکنند.
جو آموزشی نیز در ادراک دانشجویان اثر می گذارد. هر چه دانشجویان با یکدیگر تعامل بیشتری در امر یادگیری داشته باشند و جو دانشگاه مثبت تر باشد، احتمال ادراک دانشجویان از جو آموزشی بهتر خواهد بود.
توانایی علمی خود دانشجو و شرایط اجتماعی آموزش در دانشجویان مختلف ممکن است متفاوت ادراک و ارزیابی شود.
در صورت تمایل به ارزیابی مولفه ادراک دانشجویان از محیط یادگیری و آموزشی می توانید از پرسشنامه محیط آموزشی راف و همکاران (DREEM) که در سال 1997 ساخته شده است، استفاده کنید.
پرسشنامه ارزیابی محیط آموزشی راف (DREEM) چیست؟
این پرسشنامه با هدف ارزیابی ادراک دانشجویان از محیط آموزشی و یادگیری ساخته شده است
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای روایی و اعتبار است.
این پرسشنامه توسط چه کسی و در چه سالی ساخته شده است؟
این پرسشنامه توسط راف و همکارانش در سال 1997 ساخته شده است.
این پرسشنامه چند سوال و چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه دارای 50 سوال و 5 مولفه می باشد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت