پرسشنامه فرهنگ تفکر در کلاس
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه فرهنگ تفکر در کلاس
این پرسشنامه توسط مریم صداقت و همکاران ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی فرهنگ تفکر در کلاس می باشد.
این پرسشنامه دارای 54 سوال و 8 مولفه:
الگودهی تفکر، اختصاص زمان برای فکر کردن، فراهم آورن فرصت هایی برای تفکر، بوجود آوردن فضای فیزیکی مناسب برای اندیشیدن، استفاده از روال های تفکر، ارزش دادن به تفکر، تمرکز برای ایده های مهم، تمرکز بر یادگیری نه تکلیف می باشد.
روایی و پایایی پرسشنامه فرهنگ تفکر کلاس تایید شده است.
تفکر در کلاس
این روزها شیوه برگزاری کلاس های درس و سبک تدریس معلمان نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته است؛ در زمان های قدیم دانش آموزان در کلاس نقش منفعل تری داشتند و اداره کلاس بیشتر بر عهده معلمان بود. عمده توجه معلمان به آموزش دروس و تفهیم مطالب درسی به دانش آموزان بود و به همین منظور تلاش آن ها به آموزش نکات درسی محدود می شد.
متخصصان علوم تربیتی، تحقیقات مختلفی در زمینه برگزاری کلاس درس، نحوه تدریس، سبک تدریس دارند و هدف آن ها از انجام این تحقیقات یافتن موثر ترین راه و سبک های تدریس است. در نهایت یکی از عوامل مهمی که مورد توجه آن ها بوده و تاکید زیادی بر آن شده است، ارتقا و ترویج فرهنگ تفکر در کلاس درس است. دانش آموزان در کلاس درس، ضمن یادگیری دروس و نکات علمی و درسی، باید مهارت های مختلفی را فرا بگیرند و توانایی هایشان را ارتقا دهند. به عنوان مثال معلمان می توانند در کنار مطالب درسی، مهارت های زندگی را به دانش آموزان یاد بدهند و آن ها را برای داشتن زندگی بهتر آماده کنند.
فرهنگ تفکر که پیش تر اشاره کردیم، باید در مدارس و کلاس درس به دانش آموزان یاد داده شود. منظور از فرهنگ تفکر، انجام هر فعالیتی است که دانش آموز را تشویق به تفکر کند؛ فعالیت هایی که می تواند به صورت گروهی یا فردی انجام شوند اما اثر بخشی آن در حالت گروهی بیشتز است. وقتی دانش آموز به تفکر تشویق شود، تفکر به یک عادت مثبت در او تبدیل می شود؛ در این صورت تفکر عنصر اصلی و سازنده هر فعالیتی می شود که در طول روز انجام می دهد. ایجاد فرهنگ تفکر به آسانی و بدون تلاش ممکن نیست؛ اگر قرار باشد فرهنگ تفکر در مدرسه یا کلاس درسی جریان داشته باشد، برای ایجاد آن باید برنامه ریزی کرد.
از جمله کارهایی که برای ایجاد فرهنگ تفکر می توان انجام داد، الگودهی تفکر، اختصاص زمان برای فکر کردن، فراهم آورن فرصت هایی برای تفکر، به وجود آوردن فضای فیزیکی مناسب برای اندیشیدن، استفاده از روال های تفکر، ارزش دادن به تفکر، تمرکز برای ایده های مهم، تمرکز بر یادگیری نه تکلیف می باشد.
آیا در کلاس درس شما فرهنگ تفکر وجود دارد؟ معلم تا چه اندازه شما را به تفکر کردن تشویق می کند؟ در صورتی که تمایل به ارزیابی فرهنگ تفکر از ابعاد مختلف داشتید، می توانید از این پرسشنامه استفاده کنید.
این پرسشنامه چند مولفه دارد؟
این پرسشنامه 8 مولفه دارد.
هدف از ساخت این پرسشنامه چیست؟
ارزیابی فرهنگ تفکر هدف ساخت این پرسشنامه است.
آیا این پرسشنامه روایی و پایایی دارد؟
بله این پرسشنامه روایی و پایایی دارد.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله این پرسشنامه نمره گذاری دارد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت