پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان (MASC)
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان (MASC)
این پرسشنامه توسط چیو هنری در سال 1990 ساخته شده است.
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی اضطراب کودکان برای درس ریاضی می باشد.
این مقیاس برگرفته از مقیاس پارکر و بلیک می باشد و برای کودکان پایه های چهارم تا هشتم مورد استفاده قرار می گیرد.
پرسشنامه ی اضطراب ریاضی کودکان دارای 22 سوال می باشد و 4 مولفه:
- اضطراب یادگیری ریاضی
- اضطراب حل مسئله ریاضی
- اضطراب معلم ریاضی
- اضطراب ارزیابی ریاضی را می سنجد.
همچنین پرسشنامه دارای روایی و پایایی می باشد.
علاقمندی به دروس مختلف در دانش آموزان جای بحث و بررسی دارد. اینکه دانش آموزان علاقه مند به شرکت در کلاس کدام درس ها هستند و یا چرا از انجام برخی تکالیف درسی اجتناب می کنند، مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
اضطراب دانش آموزان در دروس
دلایل عدم علاقه دانش آموزان به برخی دروس می تواند نشات گرفته از موارد مختلفی باشد. برای مثال می توان گفت: یکی از موارد مهم در این زمینه معلم کلاس می باشد. رفتار و نحوه تدریس یک معلم سر کلاس درس می تواند مشوق خوبی برای دانش آموزان برای انجام تکالیف آن درس و حضور با علاقه در کلاس درس باشد و البته عکس این حالت هم کاملا ممکن است. بسیار دیده شده است که دانش آموزان به دلیل نحوه تدریس و یا رفتار برخی معلمان، علاقه خود را به شرکت در کلاس درس از دست داده اند.
برخی از دروس ممکن است در کودکان اضطراب قابل توجهی ایجاد کند. از جمله ی این دروس، درس ریاضی می باشد. درس ریاضی از آن دسته درس هایی می باشد که در میان دانش آموزان، علاقه مندان خودش را دارد و برای برخی دیگر از دانش آموزان ممکن است چالش بر انگیز باشد و در نتیجه دانش آموزان علاقه به آن نداشته باشند. اینکه چرا درس ریاضی می تواند برای دانش آموزان اضطراب آور باشد، بستگی به موارد بسیار دارد.
- برای برخی از دانش آموزان، ریاضی اضطراب آور است چون توانایی کمی در حل مسائل ریاضی دارند و چون نمی توانند مسائل را به خوبی حل کنند و فرمول ها را به خاطر بسپارند، دچار اضطراب می شوند.
- برای عده ای دیگر از دانش آموزان تمرکز کردن در هنگام تدریس معلم بسیار سخت است و چون نمی توانند به تخته و کلاس درس توجه صد در صدی داشته باشند، ریاضی برایشان تبدیل به درسی اضطراب آور می شود.
- برای بعضی از دانش آموزان دادن امتحان ریاضی بسیار مشکل است؛ این دانش آموزان ممکن است در حل سوالات امتحانی مشکلاتی داشته باشند و امتحانات کلاسی ریاضی و امتحانات در طول ترم، برایشان دردسر ساز شود و اضطراب بیش از اندازه ای را تحمل کنند.
- دیده شده است که برخی دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی مناسب به کتب کمک درسی ریاضی و یا منابع خارج از کتاب مدرسه، استرس و اضطرای قابل توجهی را در مورد این درس تجربه کرده اند.
اضطراب در دانش آموزان می تواند در مورد دیگر درس ها هم رخ دهد، اما به طور کلی اضطراب تجربه شده برای درس ریاضی در میان دانش آموزان بیشتر دیده شده است. در صورت تمایل می توانید از این پرسشنامه برای ارزیابی اضطراب درس ریاضی استفاده کنید.
پرسشنامه مقیاس اضطراب ریاضی برای کودکان (MASC) چیست؟
این پرسشنامه اضطراب دانش آموزان در درس ریاضی را ارزیابی می کند.
آیا این پرسشنامه نمره گذاری دارد؟
بله، این پرسشنامه دارای نمره گذاری است.
آیا این پرسشنامه دارای اعتبار و روایی است؟
بله، این پرسشنامه دارای ثبات درونی و بیرونی است.
این پرسشنامه توسط چه کسی ساخته شده است؟
این پرسشنامه را چیو هنری در سال 1990 ساخته است.
این پرسشنامه از چه پرسشنامه ای گرفته شده است؟
این پرسشنامه برگرفته از پرسشنامه ی بلیک و پارکر می باشد.
آیا این پرسشنامه محدودیت سنی دارد؟
این پرسشنامه برای کودکان پایه های چهارم تا هشتم مورد استفاده قرار می گیرد.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت