پرسشنامه تاثیر تشویق بر یادگیری
- توضیحات محصول
- دیدگاه ها (0)
- سوالات متداول
معرفی پرسشنامه تاثیر تشویق بر یادگیری
هدف از ساخت این پرسشنامه ارزیابی تاثیر تشویق بر یادگیری دانش آموزان می باشد.
پرسشنامه تاثیر تشویق بر یادگیری دارای 12 سوال و 2 بعد:
- تشویق غیرمادی
- تشویق مادی می باشد.
در علم روان شناسی رویکردهای مختلفی برای بررسی انسان، اعمال و رفتار او وجود دارد؛ یکی از رویکردهای شناخته شده در این علم، رویکرد رفتارگرایی می باشد. روان شناسان رفتارگرا، با تکیه بر رویکرد رفتارگرایی صرفا به رفتار قابل مشاهده تاکید می کنند و بر این باورند که با مشاهده و مطالعه رفتار انسان می توان دیدگاهی کلی از انسان، رفتار و اعمال او به دست آورد.
در رفتارگرایی مفاهیم مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد؛ رفتارگرایان بر این باورند که رفتار انسان از یادگیری تجارب گذشته به وجود می آید و یادگیری نقش مهمی در شکل گیری رفتار دارد. یادگیری فرآیندی است که در انسان تغییر به وجود می آورد و باعث شکل گیری رفتار می شود.
تشویق کردن
عوامل مختلفی می تواند بر یادگیری تاثیر بگذارد؛ تقویت کننده ها یکی از این عوامل هستند. بر اساس آنچه در رویکرد رفتارگرایی آمده است، اگر فردی کار خوبی انجام دهد و به خاطر کار خوبش پاداش بگیرد، احتمال اینکه دوباره این رفتار را انجام دهد، بیشتر می شود و اگر به خاطر انجام فعالیتی تشویق نشود و به اصطلاح رفتارگرایان تنبیه دریافت کند، احتمال تکرار مجدد آن رفتار کمتر می شود.
بنابراین، زمانی که فرد تشویق دریافت کند و از سوی دیگران مورد تایید قرار بگیرد، یک رفتار مطلوب را تکرار خواهد کرد و تشویق بر یادگیری نیز تاثیر می گذارد. در رویکرد رفتارگرایی تشویق یک محرک خوشایند تعریف می شود که عموما بعد از بروز یک رفتار مطلوب به کودک ارائه می شود.
مقصود از ارائه تشویق یا تایید، حمایت از رفتارهای خوب، مثبت و مطلوب و تاکید بر اعمال درست می باشد. تشویق می تواند مادی یا غیر مادی باشد؛ لبخند مادر به فرزند خود می تواند تشویق و تاییدی بر رفتار او باشد و از طرف دیگر خرید یک عروسک نیز می تواند یک محرک تشویقی برای کودک در نظر گرفته شود.
ارائه تشویق مزایای زیادی دارد؛ تشویق باعث می شود کودک ترغیب به انجام فعالیت های مطلوب شود و در نهایت در مسیر رشد، پیشرفت و بهبودی قرار بگیرد. معلمان با ارائه محرک های تشویقی می توانند دانش آموزان را ترغیب به یادگیری و مشارکت بیشتر در کلاس درس کنند و به عبارتی در دانش آموزان احساس تعهد به کلاس درس ایجاد کنند.
در صورتی که تمایل به ارزیابی تاثیر تشویق بر یادگیری دانش آموزان از دو بعد تشویق مادی و غیر مادی داشته باشید، می توانید از این پرسشنامه استاندارد و معتبر استفاده کنید و به اطلاعات خوبی در این زمینه دست پیدا کنید.
پرسشنامه تاثیر تشویق بر یادگیری چیست؟
ارزیابی تاثیر تشویق بر یادگیری دانش آموزان هدف ساخت این پرسشنامه است.
رویکرد رفتارگرایی چگونه است؟
روان شناسان رفتارگرا، با تکیه بر رویکرد رفتارگرایی صرفا به رفتار قابل مشاهده تاکید می کنند و بر این باورند که با مشاهده و مطالعه رفتار انسان می توان دیدگاهی کلی از انسان، رفتار و اعمال او به دست آورد.
یادگیری چیست؟
یادگیری فرآیندی است که در انسان تغییر به وجود می آورد و باعث شکل گیری رفتار می شود.
منظور از تشویق کردن چیست؟
مقصود از ارائه تشویق یا تایید، حمایت از رفتارهای خوب، مثبت و مطلوب و تاکید بر اعمال درست می باشد. تشویق می تواند مادی یا غیر مادی باشد؛ لبخند مادر به فرزند خود می تواند تشویق و تاییدی بر رفتار او باشد و از طرف دیگر خرید یک عروسک نیز می تواند یک محرک تشویقی برای کودک در نظر گرفته شود.
نظر خود را راجع به این فایل برای ما بنویسید.
شماره همراه و ایمیل شما به نمایش عمومی قرار نخواهد گرفت